Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Khamis, 20 Disember 2018

Rusuhan Kuil, Ini Pandangan Najib.

NAJIB RAZAK | Sebenarnya, saya telah tulis pandangan saya tentang insiden rusuhan di kuil di Seafield pada masa itu tetapi tidak memuatnaiknya kerana bimbang ianya akan digunakan untuk memburukkan keadaan yang masih tegang pada masa itu.

Saya juga tak mahu ia menjejaskan perhimpunan 812 yang bakal diadakan ketika itu.

Sekarang, isu kuil sudahpun reda dan jalan penyelesaian sudah dapat dicapai.

Justeru, saya ingin kongsikan pandangan saya tentang insiden itu kerana kita semua tak mahu insiden seumpama ini berulang lagi.


-------

Sebagaimana dinyatakan kerajaan, insiden hari pertama di kuil ini berlaku kerana ada peguam didakwa membayar sekumpulan samseng untuk menceroboh kuil itu.

Tetapi, apa yang saya ingin bertanya ialah mengapa rusuhan hari kedua menjadi begitu besar.

Menteri Dalam Negeri, Tan Sri Muhyiddin Yassin telah memaklumkan bahawa anggaran sejumlah 10,000 orang kaum India berkumpul di kawasan sekitar kuil.

10,000 orang ialah satu jumlah yang amat besar.

Kita juga maklum bahawa berlakunya insiden di mana ahli bomba telah dipukul, kereta bomba dipecahkan, penunggang motosikal dipukul oleh berpuluh orang manakala polis tidak mengambil tindakan yang lebih tegas.


Tidak pernah berlaku pihak bomba ataupun pasukan keselamatan kita menjadi sasaran di mana-mana rusuhan kerana mereka hanya menjalankan tugas sahaja.

Kebiasaannya, mereka dihormati dan bukan menjadi sasaran.

Oleh itu, saya percaya sebab utama untuk insiden hari pertama dengan hari kedua adalah berbeza.

Pendapat saya ialah keadaan telah bertambah teruk pada malam kedua rusuhan kerana hasutan dari kenyataan ahli-ahli politik PH seperti ADUN DAP yang membuat kenyataan menuduh kumpulan Muslim yang menyerang kuil itu dan empat orang Menteri PH dari kaum yang sama mengeluarkan kenyataan bersama yang menuduh pihak polis telah menipu dan gagal mempertahankan kuil itu.

Ini sekaligus telah memberi isyarat dan menghasut kaum India untuk hilang hormat dan menjadikan anggota keselamatan dan kaum Muslim sebagai sasaran.

Kerajaan PH perlu mengakui bahawa tindakan-tindakan tidak bijak pemimpin mereka telah menghasut dan diibaratkan seperti mencurah minyak ke dalam api.

Itulah sebab, bilangan orang di sana dan kemarahan kaum India pada malam itu menyemarak.

Jika pihak polis tidak betulpun, menteri-menteri dan pemimpin PH tidak patut mengeluarkan kenyataan umum seperti ini dan patut meminta pihak polis secara berhemah untuk memperbetulkan kenyataan mereka.

Saya tengok keadaan ini sama dengan keadaan di mana pemimpin PH telah menuduh kerajaan China kononnya China telah bersuhabat dengan kerajaan BN untuk melakkukan rasuah dan dalam hal perjanjian penyelesaian dengan IPIC untuk mendapat semula semua duit 1MDB yang didakwa hilang.

Apa yang kita dapat sebagai sebuah negara jika kita berbuat demikian?

Sebagai kerajaan dan pemimpin, kita patut menimbangkan bagaimana untuk mendapat keputusan yang terbaik ataupun "best outcome" untuk semua - bukan selalunya dengan cara menentang dan menuduh secara terus dan terbuka.

Jalan diplomasi adalah peluang penyelesaian yang terbaik dalam menangani apa jua permasalahan. Sebab itu, apabila timbul krisis seumpama ini, pemimpin kerajaan sepatutnya menggunakan diplomasi bagi meredakan keadaan dan bukannya menyemarakkan api kemarahan.

Apapun, saya bersetuju dengan pendirian Perdana Menteri hari ini, bahawa rusuhan ini adalah perbuatan jenayah dan tidak melibatkan sebarang permusuhan atau pergeseran antara kaum.

Kita, sebagai rakyat Malaysia perlu kekalkan keharmonian ini. Kita perlu hargai semangat satu Malaysia kita.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...