Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Sabtu, 22 Disember 2018

DAP Buat Ugutan Sembang Kencang Jer, Bukan Berani Nak Keluar PH Pun..

Ahmad Fadhli Bin Shaari | Keluar PH : Lim Kit Siang Gertak Sahaja

Ahli Parlimen Iskandar Puteri, Lim Kit Siang memberikan amaran bahawa DAP tidak teragak-agak untuk keluar daripada kerajaan PH jika objektif Malaysia Baru tidak tercapai. Pada saya, ia hanyalah gertak sahaja yang mustahil sama sekali dilakukan oleh DAP.


Jika disebut soal prinsip, DAP sudahpun menggadaikan prinsip dalam isu lompat parti. Bukankah 40 tahun lepas, Penasihat DAP itu sendiri pernah mendesak penggubalan undang-undang antilompat parti dengan usul yang dikemukakan di Dewan Rakyat pada tahun 1976? Bukankah Ahli Parlimen Bukit Gelugor, Ramkarpal Singh yang juga anak kepada mendiang Karpal Singh pernah menggesa kerajaan Malaysia baharu membuat pendirian jelas menolak perbuatan lompat parti oleh wakil rakyat Barisan Nasional (BN) dua hari selepas pilihanraya umum ke-14?

Bukankah Pengerusi DAP, Tan Kok Wai pada 28 Oktober lepas mengeluarkan kenyataan bahawa DAP tidak bersetuju dengan tindakan parti tindakan mana-mana parti komponen Pakatan Harapan (PH), menerima Ahli Parlimen UMNO yang mahu melompat parti yang ditujukan pastinya kepada parti yang dipimpin oleh Perdana Menteri sendiri?

Bukankah Pemuda Sosialis DAP (DAPSY) melalui ketua mereka, Wong Kah Woh pada 28 Oktober lalu juga mengeluarkan kenyataan bahawa pihaknya tidak bersetuju dengan dengan sebarang tindakan keluar parti selepas pilihan raya kerana menyifatkan ia bertentangan dengan prinsip mereka?

Namun, secara tiba-tiba, Lim Kit Siang sendiri pada 15 Disember lepas menyatakan bahawa ahli-ahli parlimen UMNO boleh menyertai Pakatan Harapan dengan syarat 'terlebih dahulu bertaubat'. Tiba-tiba pintu dibuka dengan syarat 'taubat' dan penerima taubatnya tentunya ialah Lim Kit Siang sendiri..!

Kesimpulannya, jika dalam isu lompat parti yang mereka perjuangkan berpukuh-puluh tahun lamanya pun boleh u-turn terus bila melihat kebanjiran penyertaan ke parti BERSATU. Apalah sangatnya dengan prinsip Malaysia Baru?

Kesimpulannya, Lim Kit Siang hanya cakap besar...!

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...