Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Rabu, 21 November 2018

BN Kaji ICERD Sejak Dari Tahun 2010 Tak Bising Pula, PH Baru Kaji Tak Sampai Setahun Terus Kena Tuduh Macam-Macam..

AIMAN ATHIRAH | Minda Kerajaan vs Minda Pembangkang?

Sidang UNGA Ke 73 yg dihadiri YAB Tun pada Oktober 2018, sebenarnya adalah jadual asal kerajaan untuk melaporkan kepada semua anggota PBB tentang pendirian kerajaan Malaysia berkaitan ICERD. Itu sepertimana yang terkandung di dalam Laporan Tahunan 2015 JPNIN, JPM Malaysia.



Justeru soalan saya, pernahkah rakyat berbilang kaum di Malaysia diberitahu oleh kerajaan akan adanya kajian kesediaan Malaysia mengenai ICERD ?

Bagaimanakah kajian ini sebenarnya dibuat utk mendapatkan hasil yg lbh menyeluruh dan tepat melibatkan rakyat pelbagai kaum?

Sejauhmana rakyat semua kaum di Malaysia sudah dirunding dan diambil pandangan?

Adakah kita semua sedar bahawa Jawatankuasa Teknikal berkaitan sebenarnya sudah pun bermula seawal Julai 2010 iaitu selepas PM6 mengambil tugas mulai 2009?

Bukankah daripada tempoh 2010 ke 2015 itupun kerajaan sudah boleh menjalankan proses konsultasi melibatkan semua kaum? Adakah ia berlaku? Jika tidak, apakah sebabnya?

Apabila sekembalinya YAB Tun dari Sidang UNGA 73 dan telah memaklumkan kepada rakyat bahawa di sana ada satu keputusan penting berkaitan ICERD yang sepatutnya jadual Malaysia untuk memberikan laporan, sepantasnya ia dijadikan polemik politik perkauman dan kebencian oleh Umno dan Pas?? Berusaha untuk terus dilihat relevan ? Sekalipun perlu bermain api perkauman dan memperbodoh-bodohkan rakyat menggunakan slogan2 agama dan bangsa dgn penuh semangat ??

Sehingga hilang rasional apabila menolak cadangan konsultasi yang dinyatakan untuk dibuat oleh kerajaan PH melibatkan semua kaum dalam Malaysia dengan mula memainkan sentimen kebencian di antara rakyat berbilang bangsa dan agama. Mengapa? Adakah ini satu lagi maksud terpencil politik matang dan sejahtera??

Mengapa tidak bekas kerajaan terdahulu khususnya Zahid sendiri sebagai bekas TPM berterus terang tentang hasil kajian Sekretariat Jkuasa Teknikal ICERD yang mereka telah bentuk, dan keputusan sebenar kerajaan terdahulu dalam isu ini ?

Atau inipun mungkin Zahid tidak tahu, yang tahu hanya Najib Razak?

Sehubungan itu, saya menggesa agar Menteri di JPM (Perpaduan & Kesejahteraan Sosial), P. Waythamoorthy agar mendedahkan progress sebenar di pihak kerajaan terdahulu.

Seterusnya, adakah betul untuk menggunakan hujah "Tapi Bn tak sign", bagi menjustifikasikan tindakan umno bersekongkol dengan pas mempolemikkan isu ini selepas kita mendedahkan wujudnya Jkuasa Teknikal ICERD semasa kerajaan lama dan bahawa ICERD ini bukan isu baharu dan bukan pun agenda peribadi atau parti PH sepertimana yang dipropagandakan oleh umno pas?

Sedangkan pada masa yang sama wujud segerombolan penunggang bangsa dan agama sewenangan menuduh kononnya ICERD ini sebagai agenda sulit PH untuk melemahkan Melayu Islam dan bahawa kononnya PH sebagai telah bersetuju serta akan meratifikasikannya ??

Walhal, hakikatnya semua tuduhan dan serangan persepsi itu adalah fitnah jahat gerombolan ini atas kepentingan politik kepartaian masing-masing. Kerajaan PH hakikatnya belum membuat sebarang keputusan, bahkan komited membawanya kepada perundingan yang lebih telus melibatkan semua kaum dlm Malaysia.

Seterusnya, Jika bukan melalui proses konsultasi melibatkan semua kaum, maka apakah pendirian Umno dan Pas dalam konteks jika mereka adalah kerajaan? Bagaimana mereka berkira2 akan menguruskannya?

Saya percaya Umno tak perlu jawab. Sebab jelas mereka perlukan hampir 8 tahun untuk menjalankan kajian. Itupun rakyat kebanyakan tidak tahu menahu. Sama ada intinya mahupun mekanismanya.


Lalu, Pas pula bagaimana jika berada pada posisi kerajaan?

Adakah sama sepertimana cadangan Pemudanya iaitu tolak ratifikasi semua konvesyen antarabangsa tanpa perlu sebarang proses konsultasi dengan pihak-pihak berkaitan?

Jika ya, bagaimana dengan 3 konvensyen antarabangsa yang Malaysia telah ratifikasi lebih awal, adakah Pas akan ambil keputusan baharu menarik balik sokongan awal kerajaan Malaysia?

Dan adakah Kerajaan Malaysia jika diterajui Pas akan menarik diri daripada menjadi anggota PBB? - 21 November 2018.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...