Isnin, 19 November 2018

Papan Tanda Cina, Ini Penjelasan MBSA, Beri Bayangan Cina Malaysia Tak Pandai Baca BM.

SOSMED | Isu papan tanda cina di sekitar Shah Alam mula menjadi polemik apabila perkara itu dibangkitkan oleh seorang individu yang dikenali sebagai Zack Rockstar di facebooknya minggu lepas.


"Cantik kan papan tanda baru di Pekan Subang? Yang terletak di kawasan Kampung Melayu Subang. Kalau dulu ada tulisan jawi mungkin tulisan jawi ni tak cantik, orang pun tak faham jadi buat apa nak letak lagi? Ini Malaysia baru semua kasi baru maaaa. Hak sama rata. Gua nak cadangkan tulisan cina tu buat sama besar dengan tulisan melayu atau lagi besar pun takpe. Ape ade hal.

Iye betul la dulu ada tulisan jawi kat papan tanda ni dulu. Tak caya? Tengokla gambar last sekali tu. Gua ni bukan nak racist. Gua tak pernah pulak marah kawan-kawan cina kita menulis tulisan cina sesama mereka, cuma nak ingatkan sebelum tulisan cina ni datang sini, tulisan jawi ni dah ada dulu kat Tanah Melayu atau dikenali sebagai Malaysia.

Jadi buat apa kau nak langgar adat-adat dan sejarah? Kami tak pernah pun usik hak-hak korang. Takpelah ini sikit punya hal je. Lagi pun budak-budak melayu sekarang pun tak faham tulisan jawi.

Ape pun maaflah ye!,"
katanya dalam kenyataan itu sambil berkongsikan beberapa gambar berkaitan di post itu.


Menurut jawapan balas Majlis Perbandaran Shah Alam (MBSA) di Twitter rasmi mereka, isu papan tanda berbahasa cina adalah tidak berbangkit sama sekali selaras dengan peruntukan perundangan sedia ada.

"MBSA ingin memaklumkan keputusan Jawatankuasa Tetap Kerajaan Tempatan Negeri Selangor yang diadakan pada 13 Januari 2017 telah memutuskan penggunaan nama papan tanda jalan (dwibahasa) selain daripada tulisan rumi, penggunaan nama jalan di kawasan kampung tradisi menggunakan tulisan jawi manakala di kampung baru menggunakan tulisan bahasa cina bersesuaian dengan komuniti penduduk di kawasan tersebut," katanya dalam kenyataan itu.


Bagaimanapun jawapan oleh MBSA itu tidak diterima oleh kebanyakan netizens yang mengikut isu itu. Antaranya Sinar Harian yang melaporkan pandangan netizens yang mendesak mahu papan tanda berbahasa cina itu diturunkan segera.



BACA : Turunkan Papan Tanda Cina Segera.


Dan isu tu menjadi lebih tak terurus dan kelam kabut bila wujudnya percanggahan jawapan di antara MBSA dan Pengerusi Jawatankuasa Tetap Kerajaan Tempatan, Pengangkutan Awam dan Pembangunan Kampung Baru, Ng Sze Han.

Menurut Ng;

👉 Isu papan tanda cina/dwibahasa tidak berbangkit kerana ia dibenarkan di Kampung Baru Cina dan Kampung Baru Melayu. Penggunaannya sudah wujud selama beberapa tahun yang lalu. Tetapi MBSA sendiri mengatakan perkara itu baru diluluskan pada tahun 2017.

👉 Katanya perkara itu merupakan satu keunikan di negara ini.

👉 Namun isu ini timbul kerana papan tanda cina itu terletak di kawasan bersempadanan dengan Kampung Baru Melayu.

👉 Oleh kerana itu dua papan tanda sudah dipadamkan tulisan cina iaitu Jalan Bukit Badak dan Jalan Besar Pekan Subang. Bukankah ini memberikan bayangan yang MBSA telah melakukan kesalahan kerana itu memadamkan papan tanda itu? Andai kata perundangan membenarkan kenapa padamkan ia? Ini bermakna MBSA telah menukarkan apa yang tidak sepatutnya dan menyedari isu yang dibangkitkan penduduk ada asasnya. 

Papan tanda cina itu menjadi pertikaikan kerana;

👉 Di kawasan perkampungan melayu

👉 Tulisan cina lebih besar dari bahasa kebangsaan dan terletak di paling atas

👉  Memberikan bayangan orang cina Malaysia tidak tahu membaca tulisan kebangsaan sendiri

Papan tanda jawi pula membawa maksud yang berbeza;

👉 Untuk mendidik masyarakat mengenai warisan sejarah

👉 Untuk memperkenalkan semula tulisan asal di Malaysia

👉 Untuk mendorong masyarakat membaca tulisan jawi yang telah pupus penggunaannya disebabkan kegagalan kerajaan dalam mengekalkan tulisan itu sebagai satu kesinambungan sejarah 

Untuk rekod polemik papan tanda bertulisan jawi ini pernah dibangkitkan oleh Teresa Kok sekitar tahun 2008.

Teresa Kok telah menghantar memorandum kepada DBKL dan mempersoalkan penggunaan tulisan jawi di beberapa papan tanda sekitar Kuala Lumpur dan memberikan cadangan papan tanda muhibah yang mana ada tulisan rumi, tulisan cina dan tulisan tamil.

Keengganan berbuat demikian maka DBKL juga dicabar untuk tidak menggunakan tulisan jawi.


Perkara itu juga akhirnya mendorong Teresa Kok ditahan secara salah dibawah ISA. Dan Teresa kemudiannya memenangi samannya ke atas kerajaan dan memperolehi RM350,000 sebagai ganti rugi. - 19 November 2018.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...