Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Rabu, 21 November 2018

BN Mengaku Pernah Tubuhkan Jawatankuasa ICERD Tetapi Selepas Mengkaji Memutuskan Tak Jadi Laksanakan.

NAJIB RAZAK | ICERD

Ketika pentadbiran BN, satu jawatankuasa pernah ditubuhkan iaitu Jawatankuasa Teknikal ICERD di Jabatan Perpaduan dan Integriti Nasional di bawah jabatan Perdana Menteri pada tahun 2011.

Tugas Jawatankuasa ini ialah untuk mengkaji akan kesesuaian dan kesediaan Malaysia bagi meratifikasi atau menandatangani konvensyen ICERD.


Kajian juga dilakukan sekali lagi pada tahun 2015.

Hasil dari kajian-kajian itu, kerajaan BN berpendirian untuk tidak meneruskannya kerana ia bertentangan dengan perlembagaan negara dan kontrak sosial yang dicapai semasa pertubuhan negara.

Kedua-duanya ini adalah tiang asas kepada negara.

Kita berpendapat ianya masih belum sampai masa dan masih lagi tidak sesuai untuk negara meratifikasi ICERD.

Justeru, kerajaan BN tidak pernah memutuskan ataupun mengumumkan bahawa kita akan menandatangani ICERD.

Malah, tanpa ICERD, kerajaan BN masih dapat menjaga kepentingan dan hak-hak semua kaum di negara kita ini.

Kita masih boleh memastikan keadilan dan keseimbangan dalam perkongsian kekayaan negara dan memastikan usaha itu bersifat inklusif untuk semua.

Hari ini, saya berpendirian bahawa jika ramai masih tidak boleh menerima ratifikasi ICERD dan ketegasan kerajaan PH untuk menandatanganinya telah mencetus keresahan dan kemarahan ramai rakyat Malaysia, maka keputusan untuk meratifikasi ICERD patut dihentikan.

Saya berpendapat buat masa ini, adalah lebih baik dan lebih afdal untuk kerajaan PH memberi tumpuan kepada ekonomi yang semakin menurun serta tenat daripada meneruskan usaha untuk ratifikasi ICERD.

Ekonomi yang tidak baik akan menyumbang kepada keresahan dan kemarahan masyarakat dan bakal mencetuskan kejadian yang tidak diingini.

Kementerian Perpaduan sepatutnya membina perpaduan dan bukan memecahkan perpaduan dan harmoni kita.

Saya juga minta rakyat Malaysia untuk bersabar dan perlu meletakkan perpaduan kita sebagai keutamaan agar kita dapat kekalkan keharmonian yang kita miliki hari ini.

#KekalkanSemangat1Malaysia

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...