Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Sabtu, 24 November 2018

Najib Perjelaskan Maksud Ayat "Saya Ditipu Jho Low" Kepada Netizens Yang Mengkritiknya.

NAJIB RAZAK | Kita tahu, adalah sangat mudah untuk mendapat persepsi yang salah apabila kita hanya membaca tajuk sahaja. Sebab itu betapa pentingnya untuk kita tonton keseluruhan temubual bagi memahami konteks jawapan saya dan bukan hanya tertumpu kepada satu bahagian sahaja sehingga hilang konteks keseluruhan jawapan.


Untuk itu, saya ingin menjelaskan lebih lanjut mengenai salah satu tajuk mengenai temubual saya dengan Sinar Harian hari ini yang menggunakan tajuk “Jho Low menipu saya” atau “Kita telah ditipu oleh Jho Low.”

Tajuk itu timbul selepas penemubual itu bertanya kepada saya : "Adakah dengan ini kita mengakui kita telah ditipu oleh jutawan Jho Low ini?". Ini adalah soalan lanjutan daripada soalan mengenai 1MDB.

Berikut adalah jawapan saya:

“Ya, kalau begitu, memang kita (sudah ditipu), itulah kesimpulan kalau kita ambil kira apa yang kita tahu hari ini, itu sebenarnya.”

“Maksud saya ialah jika apa yang dinyatakan hari ini adalah satu kebenaran iaitu perkembangan-perkembangan baru yang kini meluas seperti pegawai tinggi Goldman Sachs didakwa oleh DOJ dan kerajaan Abu Dhabi menyaman Goldman Sachs maka jelas Jho Low telah menipu.

“Perlu diingat bahawa 1MDB tidak pernah berurusan secara terus dengan Jho Low dan setiap perjanjian dan pembayaran wang 1MDB ialah kepada JV urusniaga seperti PetroSaudi dan Aabar yang dimiliki oleh kerabat diraja ataupun kerajaan negara-negara masing-masing.

“Jho Low juga tidak pernah bekerja untuk ataupun mewakili1MDB. Sebaliknya, beliau mewakili pihak Arab kerana dari dulu lagi, beliau rapat dengan mereka.”

Itu yang saya jelaskan di wawancara dengan Sinar Harian.

Isu 1MDB memang kompleks tetapi mereka yang mengkaji ataupun berpengetahuan dengan lebih mendalam pasti faham bahawa setiap aliran wang dari 1MDB yang didakwa hilang ialah selepas wang itu dipindahkan kepada ataupun dijamin oleh pihak Aabar dan pemiliknya, IPIC.

IPIC ialah satu syarikat milik kerajaan Abu Dhabi yang amat besar, jauh lebih besar dari segi aset berbanding Khazanah Nasional.

Mereka yang mengikuti perkembangan 1MDB juga tahu bahawa Jho Low didapati telah berpakat dengan pengurus atasan syarikat IPIC dan Abu Dhabi serta bank pelaburan Goldman Sachs untuk menyalurkan sebahagian dana yang telah dipindah oleh 1MDB kepada Aabar dan IPIC kemudiannya kepada beliau.

Oleh itu, kerajaan BN dulu pernah membuat dua perjanjian penyelesaan dengan IPIC pada tahun 2015 dan 2017 bagi mendapatkan kembali setiap sen wang yang didakwa hilang dari 1MDB.

Dan semalam, syarikat IPIC dilaporkan bahawa mereka telah menyaman Goldman Sachs semalam untuk membayar gantirugi kerana dituduh telah bersuhabat untuk menipu IPIC.

Jika semua tuduhan ini benar maka Jho Low mungkin telah berpakat dengan Goldman Sachs dan pengurus atasan IPIC untuk menipu syarikat IPIC.

Sebab itu jawapan saya di awal wawancara itu ialah, “Itu saya kata tindakan perlu diambil, kalau jelas dia (Jho Low) lakukan kesalahan. Masa itu kita telah lantik peguam, syarikat audit yang terkenal, dan Goldman Sachs, sebuah investment bank (bank pelaburan) yang begitu tersohor peringkat global.

“Tanggung jawab bank (itu) ialah menjaga kepentingan Malaysia, jadi kalau dia gagal menjaga kepentingan Malaysia, macam mana saya nak tahu, patut dia beritahu ada sesuatu yang tidak betul."


Begitu juga tanggungjawab peguam-peguam dan syarikat audit.

Satu lagi kesalahan Malaysiakini ialah dalam perenggan terakhir apabila menulis:

“Dia (Goldman Sachs) jelas telah gagal (dalam) tanggungjawabnya, Misalnya Goldman Sachs, maknanya sistem yang kita wujudkan nak jaga kepentingan invesment bank, peguam, juru audit semua, mereka telah tidak memainkan peranan yang sebenarnya.”

Begitu juga dengan peguam-peguam dan syarikat audit yang diupah oleh 1MDB.

Itulah konteks jawapan saya pagi tadi. Sekali lagi, sesuatu jawapan itu perlu dibaca atau ditonton pada konteks keseluruhan dan bukan secara berpilih.

Berikut ialah klip wawancara saya pagi ini mengenai 1MDB;


Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...