Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Rabu, 21 November 2018

Isu ICERD Ini Dibawa Oleh BN Dulu, Penyokong PH Dedah Bukti Video Parlimen.

ZA KI | Rupa-rupanya Isu ICERD ni mula-mula digerakkan sebelum Malaysia setuju untuk meratifikasikannya adalah oleh Kerajaan Barisan Nasional sendiri, melalui Mesyuarat jawatankuasa antara kementerian dan agensi bagi menyelaras isu-isu berkaitan hak asasi manusia pada 15 Julai 2010.

Mesyuarat itu telah memutuskan bahawa Jabatan Perpaduan Negara dan Integrasi Nasional mengetuai Jawatankuasa Teknikal ICERD bagi meneliti secara terperinci artikel-artikel yang terkandung di dalam ICERD dan adakah artikel tersebut bercanggah dengan aspirasi Perlembagaan Persekutuan.

Dan kemudian ICERD ini jadi perdebatan apabila ISMA mengulas intipati ucapan Perdana Menteri, Tun M di UNGA, New York, di laman web mereka.

Menteri yang dipertanggungjawabkan oleh Tun untuk menguruskan hal-hal berkaitan ICERD adalah YB Senator Waytha Moorthy Ponnusamy, selaku Menteri di JPM.

Untuk rekod aku jarang nak ulas lebih-lebih pasal isu ICERD ni. Jadi aku terpanggil untuk menulis pasal ICERD pagi-pagi buta ini apabila aku tengok makin ramai orang-orang dari kalangan PH sendiri dah mula hilang arah dan halatuju sokongan mereka kerana isu ini.




Isu ini sebenarnya semata-mata telah dijadikan modal politik oleh UMNO dan PAS dan semestinya permainan mereka ini sangat berjaya dan sukses apabila ramai antara kita dan pemimpin kita berantakan minda dan jiwa mereka terhadap kerajaan.

Untuk itu aku tak mahu ulas lebih dan TIDAKLAH BERMAKNA AKU SOKONG ICERD, cuma aku tak rasa ICERD ini akan kita tandatangan kerana apa yang Tun ucapkan semasa di UNGA dan apa yang Menteri di JPM telah dipertanggungjawabkan adalah kesinambungan pada keputusan yang telah diputuskan oleh kerajaan terdahulu dimana formalitinya ICERD ini perlu diperhalusi dengan dibincang bersama semua pihak dalam negara sebelum apa-apa keputusan dibuat. Secara tersiratnya konvensyen ini sebenarnya ditolak oleh PH.

Tiada spesifik timeline dalam perbincangan ini, tempohnya boleh jadi 10-20 tahun atau sampai kita mati pun belum tentu lagi selesai perbincangannya. 


Jadi tak perlulah kalut sangat dan terpengaruh dengan dakyah UMNO sampai nak berdemonstrasi bagai sedangkan mereka juga yang sebenarnya memulakan perbincangan berkenaan ICERD ini semasa memerintah.

Sehubungan dengan itu dalam posting ini aku lampirkan video dan hansard perbahasan parlimen pada 15 November 2018 berkaitan ICERD antara YB Senator P. Waytha Moorthy dan YB Pengerang untuk semua kawan-kawan dalam PH fahamkan betul-betul apa sebenarnya usaha Kerajaan Pakatan Harapan dalam isu ICERD ini.

**Untuk mereka yang buta huruf dan malas membaca silalah lihat dan dengar video. 😁

**Untuk mereka yang pekak ada masalah pendengaran silalah baca Hansard yang dilampirkan

**Untuk geng-geng UMNO dan PAS sila teruskan bodoh sombong kalian.

*PALING PENTING, LIHATLAH VIDEO ITU...

 

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...