Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Selasa, 20 November 2018

Ratifikasi ICERD Akan Membuka Langkah Susulan Untuk Pinda Perlembagaan Kata PENA.

Saleeh Rahamad |Kenyataan Media Persatuan Penulis Nasional Malaysia (PENA) tentang ICERD

Apabila Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Perpaduan Negara dan Kesejahteraan Sosial), Senator P. Waytha Moorthy memberikan jaminan bahawa ratifikasi Konvensyen Antarabangsa mengenai Penghapusan Segala bentuk Diskriminasi Kaum (ICERD) tidak akan menjejaskan kepentingan orang Melayu dan bumiputera di negara ini, ada persoalan yang wajar dibangkitkan.




Pertama, untuk memberikan jaminan tersebut, jawatannya tidak ada kapasiti untuk bercakap bagi pihak kerajaan. Sebelum ini Perdana Menteri sendiri sudah menyatakan bahawa perundingan dengan pihak yang berkepentingan akan dibuat, serta beliau menjamin keputusannya nanti tidak akan mengetepikan kebimbangan orang Melayu. Maknanya kerajaan belum berbincang tentang hal ini, termasuk perinciannya.


Senator Waytha Moorthy tidak boleh mendahului Perdana Menteri.


Kedua, walau sesiapa pun yang memberikan jaminan seumpama itu, ICERD tetap tidak wajar diratifikasi oleh Malaysia. Ratifikasi hanya akan membuka ruang untuk langkah susulan sehingga Perlembagaan pun boleh dipinda nanti. 


Malaysia tidak perlu akan ICERD untuk menjadi negara yang adil kerana dalam keadaan sedia ada pun keistimewaan kepada bangsa bukan Melayu atau bukan bumiputera tetap diberikan, malahan lebih daripada yang dinikmati oleh golongan itu di negara lain.


Kami bagi pihak PENA dan pemegang taruh bahasa Melayu tidak bersetuju dengan ratifikasi ICERD kerana bimbang kedudukan bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi dan bahasa kebangsaan dalam Perkara 152 dan dalam sistem pendidikan akan terancam. Apabila ICERD diterima, akan terbukalah ruang untuk mengancam kedudukan bahasa Melayu dalam Perlembagaan Persekutuan kerana status bahasa Melayu boleh sahaja dituduh sebagai diskriminasi terhadap bahasa lain.


Sedangkan tanpa ICERD pun bahasa Melayu sering dihimpit oleh permainan politik perkauman dan dominasi komersialisme, apatah lagi setelah ICERD diratifikasi. Kelak bahasa Melayu akan menjadi bahan tawar-menawar dalam kancah politik.

-----------
Saya kongsikan semula status ini dengan tambahan. Ini pandangan ahli undang-undang.

Kita perlu berhati-hati fasal ICERD ini kerana dalam undang-undang antarabangsa perlu kita bezakan antara "signing" dengan "ratifying". Signing membawa maksud kita setuju dengan untuk mematuhi terma legal instrument...dalam kes kita ICERD. Ratifying maknanya kita mengesahkan bahawa undang-undang kita sedia untuk mematuhi ICERD.
 

Ini bermakna sekarang undang-undang kita berlawanan dengan ICERD kerana ada banyak peruntukan dalam Perlembagaan bertentangan dengan ICERD. Kalau sign, kita kena pinda undang-undang kita selaras dengan ICERD termasuk Perlembagaan kita yang merupakan undang-undang tertinggi negara. 

Undang-undang antarabangsa tidak peduli jenis sistem perundangan kita..sama ada kena rujuk Majlis Raja2 ke..sama ada parlimen ke..dia tak peduli. 

Justeru, ICERD tidak sesuai untuk Malaysia buat masa ni...wallahua'lam.

Sambungannya...

PENA perlu bimbang kerana ICERD boleh mengancam bahasa Melayu dan kerana diskriminasi kaum boleh dijadikan hujah untuk mengehadkan skop undang-undang yang berkaitan dengan pemakaian bahasa Melayu, yang sekarang ini skop pemakaiannya sangat luas.

Artikel ini perlu mempersoalkan siapa P. Waytha Moorty untuk menjamin ratifikasi ICERD tidak membelakangkan Raja-Raja Melayu dan lain-lain.

Tafsiran diskriminasi kaum, capaiannya sangat luas merentasi isu pendidikan, ekonomi, sosial, politik, dan lain-lain termasuklah bahasa.


Ya benar...kita boleh buat macam-macam reservation untuk pengecualian. Tetapi jika reservation tersebut bercanggah dengan objektif utama ia ditsndatangani maka reservation tersebut akan menjadi tidak sah..tafsiran ini diperuntukkan di bwh Vienna Convention Law of Treaty.

Pandangan seorang bekas majistret dan pegawai undang-undang di Jabatan Peguam Negara.
 

Dr Mohamad Saleeh Rahamad
Presiden Persatuan Penulis Nasional Malaysia (PENA)
  - 20 November 2018.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...