Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Khamis, 5 April 2018

Ringkasan 'Hadiah' Najib Kepada Penjawat Awam Sebelum Terbubarnya Parlimen..

Semalam, bertempat di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC), Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak mengumumkan pelbagai insentif untuk 1.6 juta penjawat awam di negara ini. 

Pengumuman tersebut dibuat ketika Najib berucap pada Majlis Amanat Perdana Perkhidmatan Awam (MAPPA) ke-16 yang dihadiri kira-kira 10,000 penjawat awam.

Ramai percaya pelbagai insentif menarik untuk penjawat awam itu ada kaitan dengan pilihanraya ke 14. Parlimen dijangka akan dibubarkan pada jumaat ini. Oleh itu, Perdana Menteri itu dikatakan sedang berusaha sedaya upaya mahu menawan dan mengambil hati kakitangan awam di negara ini.




Berikut adalah ringkasan insentif yang diumumkan Najib pada rabu;

1) Pemendekan kenaikan pangkat bagi kumpulan pelaksana mengikut Time Based dikurangkan dari 13 tahun ke 10 tahun. Berkuatkuasa pada 1 Januari 2018.

2) Mewujudkan skim jawatan Gred Lapisan DG56
kepada Pegawai Pendidikan yang berada lebih 5 tahun pada Gred Lapisan DG54 mulai 1 Januari 2019.

3) Pemanjangan kemudahan kesihatan kepada ibu-bapa kakitangan awam lantikan kontrak bermula 1 Julai 2018.

4) Sumbangan dana kepada Cuepacs sebanyak RM3 juta setahun.

5) Kemudahan cuti tanpa rekod melibatkan aktiviti  keagamaan untuk semua penjawat awam yang berbilang agama samada muslim mahupun bukan muslim. Ia termasuklah untuk semua aktiviti keagamaan seperti menunaikan umrah dan sebagainya.

6) Faedah persaraan : Kerajaan tambah 1% kenaikan kadar pencen kepada pesara secara one off bermula Julai 2018. Kadar asal ialah sebanyak 2% + 1 % (one off) = 3%.

7) Kerajaan memberi geran khas sebanyak RM1 juta kepada semua Persatuan Pesara.

8) Tambahan kuota haji juga akan diberikan kepada pesara kerajaan berdasarkan kepada peruntukan tahunan yang diluluskan kerajaan Arab Saudi.

9)
Pemberian Kenaikan Tangga Gaji (KGT) khas sebanyak 1 Tangga Gaji (TG) kepada smua penjawat awam berkuatkuasa 1 Julai 2018. (Untuk rekod, tahun ini ada 2 kenaikan KGT tahunan).

Selesai.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...