Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Khamis, 4 Januari 2018

Laporan Yang Mengatakan Hilang Tanah Tidak Tepat - Penjelasan Najib Isu Felda.

Oleh : Bernama
Sebuah firma audit luar dilantik oleh Jabatan Perdana Menteri (JPM) untuk melaksanakan audit forensik ke atas projek Kuala Lumpur Vertical City (KLVC) yang sedang dibangunkan Synergy Promenade Sdn Bhd (SPSB) atas tanah milik Felda, kata Datuk Seri Najib Tun Razak.

Perdana menteri berkata firma audit ini akan menjalankan audit forensik ke atas semua aktiviti, keputusan dan tindakan berkaitan projek berkenaan.
“Ia juga akan menilai semula proses pengawalan berkaitan, termasuk kelemahan dalam pentadbiran dalaman serta pengawasan Felda ke atas Felda Investment Corporation Sdn Bhd (FIC).
“Siasatan firma audit ini juga akan membabitkan Pejabat Tanah dan Galian Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL),” katanya dalam satu kenyataan.
Pada 21 Disember lepas, media melaporkan Felda berisiko kehilangan hak ke atas tanah strategik di Jalan Semarak, Kuala Lumpur, dianggarkan bernilai RM200 juta apabila dipercayai bertukar hak milik menerusi transaksi diragui sejak 2015.
Pindah milik tanah itu dipercayai berlaku apabila FIC melantik syarikat tempatan sebagai pemaju utama pada 3 Jun 2014 dan memberikan surat kuasa wakil penuh bagi membangunkannya.
Perdana menteri berkata siasatan firma audit berkenaan dijangka siap dalam 30 hari dan laporan penuh akan dikemukakan kepada JPM.
Najib berkata pelantikan firma audit ini susulan arahan beliau kepada Felda dalam sepucuk surat bertarikh 11 Disember 2017 untuk menentukan sama ada berlakunya ketidakpatuhan kepada tatacara sedia ada atau berlakunya unsur salah guna kuasa dan perlakuan rasuah berkaitan projek KLVC.
“Dalam surat tersebut yang dihantar oleh JPM kepada Pengerusi Felda, Tan Sri Shahrir Abdul Samad, saya juga mengarahkan Felda membuat laporan polis terhadap SPSB untuk ‘criminal fraud’ serta mengambil tindakan undang-undang untuk ‘civil fraud’ bagi pemindahan hak milik tanah Felda tanpa pengetahuan dan kebenaran,” katanya.
Najib berkata tindakan berkenaan diarahkannya untuk diambil bagi melindungi kepentingan Felda dan peneroka tidak dikompromi dan bagi memastikan tanah tersebut terus kekal menjadi milik Felda.
Jelas perdana menteri, polis juga telah menjalankan siasatan dan ttanah terlibat turut dikaveat.
“Oleh itu, laporan yang mengatakan tanah itu sudah hilang adalah tidak tepat. Kaveat Pendaftar yang dikenakan ke atas tanah-tanah itu akan memastikan kepentingan Felda dilindungi,” katanya.
Najib berkata tindakan undang-undang akan diambil jika siasatan firma audit luar dan polis menunjukkan adanya salah laku oleh mereka yang terbabit dalam projek itu yang dipersetujui pada tahun 2014.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...