Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Isnin, 25 Mac 2019

Dedak Rantau Dah Mari..

PRK RANTAU | Seorang pengguna Facebook yang dikenali sebagai Muhammad Sabaruddin Bin Herman mendakwa Pakatan Harapan telah mula mengedarkan dedak di kawasan Rantau.

"Hai orang Rantau, dedak dah mari," katanya ringkas sambil berkongsikan beberapa gambar mengenai perkara itu.

Setakat ini 347 netizens telah berkongsikan gambar tersebut. Manakala jentera kempen Pakatan Harapan Rantau belum lagi menjawab kepada dakwaan tular itu.

Berdasarkan tinjauan online, PRK Rantau adalah PRK yang paling TIDAK MENDAPAT SAMBUTAN dikalangan netizens.

Meskipun nama calon telah diumumkan, namun suhu kempen pilihanraya terlalu sejuk.

Dua hari lepas DAP melaporkan PRK Rantau adalah ibu segala pilihanraya, dan tiada sesiapa pun menyedari hal itu.

Sehari lepas, Ahmad Maslan dipertikaikan kerana dipercayai menggunakan elektrik dari balairaya untuk tujuan kempen, dan sekali lagi, orang tak tahu.

Jentera PH melakukan serangan dan pujian tetapi orang tidak tahu dan mungkin tidak mengambil peduli sama sekali.

Kempen-kempen Pakatan Harapan tidak menunjukkan adanya aksi perlawanan dan serangan balas dari kem pembangkang.

Macam gaya syok sendiri. Apakah sebenarnya telah berlaku ini? Dengan kemarahan PPBM kepada Nurul Izzah, apakah suhu sejuk ini akan menjadi beku? Sama-sama nantikan. - 25 Mac 2019.

Pengayuh Beca Dihalau Ketua Menteri Melaka, Betul Ke?

SOSMED | Sewenang-sewenangnya tuduhan dilemparkan ke atas Ketua Menteri Melaka, Adly Zahari kononnya telah menghalau pengayuh beca dan mengacau tempat mereka mencari rezeki.


"Arahan dari Ketua Menteri untuk halau orang beca dari cari makan. Polis pun terima arahan untuk halau orang beca. orang beca tak boleh cari makan. Tak, akak terima arahan untuk jangan bagi orang beca duduk sini lagi kan.

Kosongkan itu halau la kak.

So siapa yang bagi arahan kat pihak polis untuk halau orang beca?

Tengok Ketua Menteri halau orang beca.

Habis Ketua Menteri buat semak, halau orang beca, buat orang beca macam binatang.

Ketua Menteri lama pun takde kacau orang beca cari makan.

Najib pun dulu takde sampai macam ni la.

Ini semua EXCO semua datang, EXCO Pelancongan Melaka, dia tadi nampak orang beca, tiba-tiba polis datang, polis halau orang beca. Siapa punya kerja? Kalau bukan arahan orang politik.

Tengok kerajaan baru, ini Ketua Menteri punya arahan, Exco Pelancongan punya kerja. Dia halau orang beca macam binatang.

Kau nak ubah sangat kan,"
kata seorang penarik beca dalam video yang tular sejak 23 Mac lepas.


Apakah benar dakwaan itu?

👉 Ketua Menteri Melaka dan Exco Pelancongan tidak menghalau pengayuh beca pada malam itu.

👉 Apa yang sebenarnya berlaku adalah pengayuh beca diminta untuk memberikan laluan kepada ketibaan beberapa kenderaan VVIP ke lokasi tersebut.

👉 Laluan itu dikosongkan untuk sementara waktu sahaja atas faktor keselamatan.

👉 Selepas kesemua VVIP tiba di lokasi tersebut, laluan itu dibuka semula seperti kebiasaannya. Pengayuh beca boleh melaluinya seperti sediakala tanpa halangan ya. 😆😆😆

👉 Arahan keselamatan pula dikeluarkan oleh pihak polis dan bukannya kerajaan negeri. Hal berkaitan keselamatan dan lalulintas adalah bidangkuasa PIHAK POLIS.

👉 Berang difitnah, EXCO PELANCONGAN MELAKA, Datuk Muhammad Jailani Khamis menuntut permohonan maaf dari pengayuh beca itu ataupun bersedia dengan tindakan yang lebih keras lagi kerana melakukan fitnah ke atas kerajaan negeri.

👉 Pengurus Besar Menara Taming Sari, Muhammad Md. Nor juga sudah membuat laporan polis akan menyebarkan video tersebut.

👉 Justeru itu dakwaan Ketua Menteri Melaka menghalau pengayuh beca merupakan dakwaan palsu, fitnah dan tidak benar. - 25 Mac 2019.
 

Nama Pengundi Tiba-Tiba Hilang Dari Website SPR, Ini Sebenarnya Yang Terjadi..

SOSMED | Nampaknya sejak semalam laman sosial menjadi kecoh berikutan beberapa pengundi mendakwa nama mereka telah hilang dari pengkalan data SPR ketika melakukan semakan secara online.

Hal itu pada mulanya dibangkitkan oleh seorang individu yang dikenali sebagai Biswardi Hasbi di Facebooknya.


"Puas saya buat semakan dalam talian berkaitan daftar pemilih (atas nama saya) tadi, tapi tiada rekod di temui. 


Saya nak tanya soalan pada Suruhanjaya Pilihan Raya Malaysia, kenapa tiada rekod di temui atas nama saya setelah saya memasukkan nombor kad pengenalan, sedangkan sebelum PRU14 nama saya masih ada dalam rekod simpanan SPR.

Buat rakan-rakan di media sosial, sila buat semakan terhadap diri sendiri, ahli keluarga dan rakan-rakan dengan kadar segera sebelum terlambat.

Link https://pengundi.spr.gov.my/,"
katanya dalam kenyataan itu.


Kenyataan Biswardi itu kemudiannya dikongsikan pula oleh Najib Razak, membuatkan lebih ramai yang menyedari perkara itu lalu masing-masing membuat semakan secara online.


Sesetengahnya kemudian tampil dengan kenyataan mengesahkan bahawanya nama mereka juga tiada dalam rekod pengkalan data SPR.


Apa sebenarnya yang telah terjadi?
Benarkah SPR sedang memainkan peranan untuk memadamkan nama pengundi?
Benarkah SPR menghilangkan rekod pengundi RANTAU untuk memenangkan calon Pakatan Harapan?
Benarkah Siti Kasim ada kaitan dengan hal ini? (memandangkan mereka turut menyebarkan gambar Siti Kasim bersama Azhar Harun).
Apakah ini salah DAP Komunis? 😆😆😆😆😆

Apa sebenarnya yang berlaku ialah;

👉 Portal dan aplikasi MySPR telah mengalami gangguan teknikal.

👉 Disebabkan masalah teknikal itulah data pangkalan utama pengundi tidak dapat diakses oleh semua pihak. Kalau periksa nama Tun Mahathir pun, nama dia pun hilang tau.

👉 Masalah itu kemudiannya berjaya diselesaikan sepenuhnya pada jam 8 malam tadi.

👉 Dan sekarang pengundi boleh je membuat semakan tanpa sebarang masalah.

👉 Tiada mana-mana nama pengundi Rantau dilaporkan hilang buat masa ini.

👉 Gambar Siti Kasim bersama Azhar Harun yang disebarkan ramai pihak tiada kaitan dengan masalah teknikal itu. Harap maklum. - 25 Mac 2019.

Arak Di Program BSKL, Kerajaan PH Dipersalahkan.

SOSMED | Pengerusi Hal Ehwal Felda PAS Pusat, Naraza Muda berkongsikan satu gambar yang dirujuknya sebagai majlis anjuran Bursa Saham Kuala Lumpur - BSKL yang menghidangkan minuman arak kepada para tetamu.

"Baru-baru ini saya hadir satu program yang dihadiri Menteri di Kuala Lumpur. 

Dalam majlis ini pihak penganjur BSKL menyajikan arak secara terbuka kepada semua peserta program dalam dewan besar. 

Apakah ini amalan baru kerajaan PH?," soalnya dalam satu kenyataan di Facebook.


Menurut Naraza Muda majlis itu turut dihadiri oleh menteri namun beliau tidak menamakan menteri yang dimaksudkan.


Tinjauan di sosial media, rata-rata pengomen menyalahkan kerajaan Pakatan Harapan dan beranggapan amalan seperti ini tidak pernah ada oleh kerajaan terdahulu dan dimulakan oleh Pakatan Harapan.


BSKL dan kerajaan bagaimanapun belum lagi menjawab kepada dakwaan yang tersebar meluas itu setakat jam 3 petang ini.


Di Facebook Naraza Muda, 644 facebookers telah berkongsikan gambar tersebut sementara yang lain menangkaplayar status Naraza Muda dan menyebarkan ke serata sosial media. - 25 Mac 2019.

Tidak Perlu Marah-Marah Kepada Nurul Izzah..

Mohd Sayuti Omar | TIDAK PERLU MARAH MARAH KEPADA NURUL IZZAH

Ramai yang marah kepada Nurul Izzah Anwar apabila beliau meluahkan rasa kecewa kerana kerajaan PH gagal direformkan sebagai memenuhi impian rakyat dengan membabitkan nama Dr Mahathir Mohamad sebagai diktator.




Izzah dilaporkan berkata; "Bekerja dengan bekas diktator yang menyebabkan banyak kerosakan, bukan saja pada kehidupan keluarga kami, tapi juga sistem (pentadbiran negara). Ia bukan sesuatu yang mudah." Kenyataan itu dipetik seperti mana dilapor oleh akhbar Singapura.

Ada menganggap kenyataan Nurul Izzah itu kurang manis. Tetapi bagi saya kenyataan itu adalah rasa hati dan prinsipnya. Prinisp sesuatu yang bukan mudah untuk ditanggal dari jiwa kita. Bagi saya tidak salah Izzah menyebut, diktator merujuk kepada pengalamannya di usia remaja. Izzah melalui apa yang kita semua tidak kesempatan untuk melaluinya. Segala peristiwa mengaibkan keluargannya masih terkaca di dalam matanya. Apa yang menimpa ayah dan keluarganya menjadi suatu traumatik.

Apa dicapai kini tidak mudah melenyapkan segala itu.

Ia tida boleh dibuang. Cuma yang tidak manis, apabila beliau menyebut lagi selepas perdamaian berlaku? Apakah beliau kesal dengan perdamaian ini? Atau merasakan terpedaya? Rasnya tidak. Yang dikesal dan patah hati ialah kerana kegagalan atau kelambatan Mahathir merealisasikan apa dijanjikan dan menjadi harapan kepada bukan saja Nurul Izzah tetapi rakyat semua khasnya mereka yang menggerakkan reformasi.

Mereka yang membangun dan inginkan reformasi lebih terbeban daripada mereka yang hanya mendengar laungan itu!

Sedikit sahaja saya nak sebut dan nasihat Nurul Izzah disini, beliau perlu bertenang dan sabar. Ujian itu ialah di masa kemenangan dicapai bukan ketika kalah. Kena faham. Kesabaran berterusan itulah akan memberi kemenangan yang sejati.

Dan kalau benar sudah mahu berihat dan mencemuhi politik, buatlah secara diam-diam kerana cara itu lebih terhormat. Itu saja. Trims. - 25 Mac 2019.

 

"PM Bekas Diktator" : Berat Mata Memandang, Berat Lagi Bahu Nurul Izzah Memikul Masalah..

Manivanan Gowin | Berat Mata Memandang, Berat Lagi Bahu Memikul : YB Nurul Izzah
 
Saya ingin membalas kepada segelintir yang mempersoal kewibawaan YB Nurul Izzah, Ahli Parlimen Permatang Pauh setelah beliau memberi pandangan dalam satu wawancara bersama Straits Times, Singapura. Antara perkataan - perkataan yang dilontarkan adalah seperti tidak beretika dan tidak berprinsip, cry baby dan sebagainya.

 

Jangan sewenang - wenangnya mempersoal etika dan prinsip seseorang hanya kerana ingin menunjukkan ketaatan kepada individu lain. Ketaatan yang membuta tidak membawa erti, apatah lagi mempersoal kewibawaan seseorang itu yang sedang lawan satu sistem secara bersendirian.

Yb Nurul Izzah, menerjun ke dunia politik, hanya kerana kezaliman dan kekejaman yang berlaku kepada keluarganya. Sejak tahun 1998, YB Nurul Izzah tidak pernah melalui kehidupan seorang insan yang biasa. Beliau telah mengharungi dunia politik ini dengan penuh penderitaan, penghinaan dan tanpa berperikemanusiaan.

Disebabkan penderitaan sebegitulah, walaupun YB Nurul Izzah, mampu dan boleh memilih jalan yang senang (selepas PRU 14) tetapi beliau menghala menuju ke jalan buntu hanya untuk menegakkan keadilan. Atas nama keadilan beliau memulakan kareer politik, atas nama keadilan juga beliau melakukan satu demi satu kejutan, memilih jalan menentang arus.

Itu tandanya berani - berani menyoal sesiapa pun hanya kerana, untuk menegakkan kebenaran dan keadilan.

Itu tandanya seorang ahli politik yang beretika, dan itu tandanya seorang masyarakat Malaysia yang berprinsip.

Saya dan masyarakat Malaysia yang mempunyai etika dan prinsip akan menyokong seni politik YB Nurul Izzah kerana bercakap benar tanpa lakonan, mengambil keputusan walaupun tidak disenangi oleh segelintir, berani untuk menegakkan keadilan walaupun dalam suasana yang getir.

Ahli politik wajar berani, berani kerana benar. Jangan duduk mengecut dalam bilik penghawa dingin dan mempersoal etika dan prinsip orang lain dalam politik. Kuasa dan tanggungjawab ini adalah sedekah TUHAN untuk berkhidmat kepada masyarakat yang memerlukan, wajar memikul tanggungjawab dan amanah ini dengan penuh iktibar, dengan menyokong yang benar, dan membangkang yang salah.

Kepada segelintir itu, pepatah Melayu ini adalah penyajian kepada anda semua, sekiranya telah lupa apa yang dibelajar di sekolah - berat mata memandang, berat lagi bahu memikul.

Syabas dan tahniah YB Nurul Izzah, Puteri Reformasi kerana keberanian dan pengorbanan anda, adalah sentiasa untuk menegakkan keadilan dan kebenaran.


Manivanan Gowin
Timb Ketua Penerangan KeADILan Pusat
Pengerusi PH Bagan Datuk
Ketua Cabang Bagan Datuk

Rojaknya Bahasa Ahli Lembaga Pengarah Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), Apa Sudah Jadi?

SOSMED | Di sosmed ada empat isu berkaitan bahasa sedang bertebaran.

Isu pertama : Menteri Komunikasi. Gobind Deo Singh.

Ia dibangkitkan oleh Arif Atan pada 19 Mac 2019.

Arif Atan : Kalau mahu guna juga bahasa yang tidak diiktiraf sebagai bahasa kebangsaan negara ini, sila buat poster tanpa JATA NEGARA dan logo agensi kerajaan.

Ada faham?



Nampaknya Gobind tidak respon kepada kritikan yang tular itu namun sudah ada netizens yang membela Gobind dengan memberikan alasan program tersebut merupakan tajaan swasta dan tiada kaitan dengan kerajaan.

Bagaimanapun alasan itu tidak berupaya merasionalisasikan penggunaan jata negara dan logo kerajaan di poster tersebut, dengan melihat netizens tetap mempertahankan kritikan terhadap Gobind.

Yang kedua : Demo mahasiswa Umany di hadapan restoran Amjal yang tersalah eja RAKYAT kepada Raykat di placard.


Mahasiswa UM itu dikecam kerana gagal mengeja ayat semudah itu apatah lagi mengakui diri sebagai rakyat Malaysia. Lepas itu sibuk nak protes Najib. Begitulah dia dikecam bertubi-tubi oleh pro pembangkang sekaligus memberikan sedikit keaiban kepada penyokong kerajaan.

Sesetengahnya pula lebih positif dengan beranggapan mahasiswa itu sengaja salah eja supaya demo mereka diketahui ramai pihak andai dilaporkan media, namun hanya tuan punya badan sahaja tahu kebenarannya. Zaman sekarang teknik dan strategi pemasaran diluar jangkaan pemikiran manusia pun ada tau!

Suka tak suka, demo itu kini diketahui ramai pihak mengalahkan demo terhadap Maszlee, oh ya, dilakukan oleh kumpulan yang sama dengan beberapa kawan mereka yang lainnya, juga pernah dilakukan dihadapan Menteri Pendidikan sendiri tau. Tiada sesiapa pergi tumbuk, cekik dan tarik rambut mahasiswa itu ya. Jangan risau. 😂😂😂

Yang ketiga : Mengenai poster kempen jimat air oleh Lembaga Air Perak - LAP. Ia dibangkitkan oleh netizens yang prihatin mengenai BAHASA MALAYSIA.

Baca : Poster Lembaga Air Perak Guna Bahasa WeChat, Biar Betul??

 


Untuk rekod, ia bukanlah bahasa budak WeChat tetapi gimik. Bahasa WeChat lain sebenarnya. Gimik kehilangan huruf tertentu dalam kempen tersebut merupakan strategi untuk menyampaikan mesej jimat air. 

Namun ramai pihak tidak nampak ia sebagai gimik sebaliknya poster tersebut sedang memperlekehkan bahasa Malaysia. DBP juga telah memberikan teguran dan maklum balas mengenai hal itu.

Yang keempat : Isu bahasa rosak oleh Ahli Lembaga Pengarah DBP itu sendiri.

Ia dibangkitkan oleh Hafez Ripin. Isu ini timbul selepas mahasiswa RAYKAT dikritik netizens.

Hafez Ripin : Tatkala "pakar-pakar bahasa mi segera" begitu asyik menyerang dan menyindir seorang mahasiswa Universiti Malaya berbangsa Cina kerana telah tersilap mengeja perkataan rakyat menjadi "raykat" pada plakat miliknya ketika berdemonstrasi, ironinya mereka terlepas pandang bahawa dalam masa yang sama di sebuah majlis yang berasingan terdapat seorang Ahli Lembaga Pengarah Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) yang berbangsa Melayu tanpa segan silu telah menggunakan bahasa rojak dalam pembentangannya.

Persoalannya di sini adalah apakah tujuan sebenar "pakar-pakar bahasa mi segera" di media sosial menyerang mahasiswa berbangsa Cina tersebut? Adakah kerana ingin memperbetulkan salah ejaannya yang dianggap memalukan buat seseorang yang bergelar mahasiswa? Ataupun hanya kerana dia berbangsa Cina dan memiliki fahaman politik yang berbeza?

Sekurang-kurangnya "si Cina" itu masih lagi mencuba untuk menggunakan Bahasa Melayu tanpa merojakkannya walaupun memiliki salah ejaan.

p.s: Keadilan adalah meletakkan sesuatu pada tempatnya.






Rasanya sebelum DBP nak tegur gimik kempen jimat air oleh Lembaga Air Perak, mungkin mereka patut tegur pihak dalaman mereka terlebih dahulu mengenai bahasa. - 25 Mac 2019.

#SayangiSawitku Dikecam Hebat Netizens. - Apakah Matlamat Sebenar Kempen Ini?

POLITIK | Apakah maklamat kempen Sayangi Sawitku? Apakah anda sebagai rakyat Malaysia menyedari kerajaan baru sahaja melancarkan kempen Sayangi Sawitku di Pulau Carey semalam? Ianya dilancarkan oleh Perdana Menteri, Tun Mahathir pada pagi ahad selepas beberapa jam pulang dari Pakistan!




Perdana Menteri ketika merasmikan majlis itu ada mengatakan minum satu sudu sawit sehari;


"Kita harap semua daripada kita akan minum satu sudu kelapa sawit sehari, maka saya dengan sukacitanya merasmikan kempen Sayangi Sawitku, sekian terima kasih", kata Tun Mahathir ketika berucap. 



Kenyataan oleh Perdana Menteri itu kini menjadi bahan troll pembangkang di laman sosial.



Di pihak penyokong kerajaan, mereka sendiri tidak memahami samada yang dimaksudkan oleh Perdana Menteri itu adalah;


👉 minum satu sudu minyak sawit sehari; atau

👉 makan/minum produk berkaitan sawit tempatan, at least portionnya mencecah satu sudu sehari; atau


👉 Tersilap kata.


Jika kita lihat kemaskini di sosial media pula;

👉 Halaman-halaman Facebook yang terlibat secara langsung dengan kempen ini seperti Malaysian Palm Oil Certification Council - MPOCC ada update dengan 62 reaksi (ada reaksi marah juga! 😂), 4 komen, dan 9 perkongsian. Dari 4 komen, hanya 2 boleh dilihat publik iaitu dengan kedua-dua komen bertanyakan soalan;

Albert : Macam mana nak sayangi sawit yang disabotaj oleh kesatuan Eropah?

Kelvin : Saya sayang sawit tapi harga hari-hari jatuh macam mana? Pelabur kecil dapat 17-18% sahaja, yang lain pergi mana?

👉 FGV Holdings Berhad ada 67 reaksi dan 9 perkongsian sahaja.

👉 Kelab Chedet ada 2.5k reaksi, 897 komen dan 153 perkongsian. Tetapi sasaran mereka bukan focus kepada matlamat kempen sebaliknya memuji batang tubuh Perdana Menteri.

👉 Halaman agensi kerajaan seperti Lembaga Getah, Kementerian Industri Utama, mempunyai kadar reaksi yang sangat rendah dan tidak memperkatakan secara jelas tujuan kempen.

👉 Halaman pembangkang seperti Najib Razak, Tun Carlos, Saya Sayangi Lim Guan Eng mendapat reaksi ramai dan jumlah perkongsian yang melebihi ribuan jika disatukan. Komen pula seperti biasa gabungan sindiran, kecaman, kritikan, ejekan dan kutukan. 


Jelaslah, rakyat Malaysia tidak tahu apakah maklamat kempen ini bahkan yang menyokong kerajaan juga tidak berupaya untuk menyebarkan agenda kerajaan kerana TIDAK FAHAM APA SEBENARNYA MOTIF DISEBALIK KEMPEN SAYANGI SAWITKU ini.

Setelah melakukan sedikit semakan, mendapati kempen Sayangi Sawitku merujuk kepada;


👉 Menyokong produk sawit tempatan


👉 Produk sawit itu adalah produk sawit yang telah siap diproses

👉 Ia membantu untuk memasarkan pelbagai produk sawit tempatan yang dikeluarkan oleh usahawan, pengilang dan peniaga

👉 Dan sawit Malaysia mempunyai kualiti yang baik

👉 Jika mereka menggunakan sawit Malaysia dalam bentuk produk, ia akan meningkatkan permintaan dan sekaligus akan meningkatkan permintaan ke atas sawit mentah. Hal inilah yang akan membantu meningkatkan harga sawit

👉 Tidak pasti samada kesemua produk sawit siap proses diusahakan dan dipasarkan oleh usahawan tempatan atau pelbagai

Bagaimanapun terdapat beberapa pertikaian mengenai kempen Sayangi Sawitku.


Pertikaian-pertikaian itu adalah seperti;

👉 Sawit mentah yang mengalami penurunan harga disebabkan penurunan permintaan kerana menghadapi ancaman sekatan dan urusniaga yang gagal. Permintaan kurang dan keluaran banyak.

👉 Harga sawit diproses seperti produk-produk keluaran sawit masih mahal, contohnya minyak masak, majerin, sabun, dan santan sawit. Harganya tidak mengalami penurunan dalam negara.
👉 Kempen Sayangi SawitKu seperti, masalah berlaku kat bahagian lain tetapi bahagian lain pula yang perlu diperanankan untuk menyelesaikan masalah.

👉 Pengguna di Malaysia tidak memboikot sawit Malaysia ataupun produk berasaskan sawit. Jauh sekali melancarkan kempen Bencilah SawitKu.

👉 Kempen ini sepatutnya sasarkan mereka yang anti sawit Malaysia atas pelbagai alasan, termasuklah alasan merosakkan hutan dan kesihatan.

👉 Ini bermakna kerajaan perlu merangka satu usahasama dengan pihak luar negara ataupun Tourism Malaysia, bagaimana nak mengubah sangkaan jahat terhadap produk berasaskan sawit. 

👉 Contohnya membawa produk sawit keluaran sawit tempatan yang berkualiti baik ke pelbagai program usahawan di luar negara.

👉 Mengadakan kempen Sayangi SawitKu secara antarabangsa, sasarkan mereka yang boikot produk sawit.

👉 Mengeluarkan perangkaan dan data bagi membuktikan sangkaan jahat terhadap sawit keluaran tempatan adalah merosakkan kesihatan, adalah tidak benar jika diambil dengan cara yang betul. Membetulkan persepsi kononnya Malaysia merosakkan hutannya dengan menanam sawit juga adalah tidak tepat.

👉 Membuktikan sawit negara berkualiti tinggi dan sepatutnya digunakan dalam proses pengilangan bagi produk-produk yang memerlukan minyak sawit dalam resipi/bahan.

👉 Membawa pelancong ke kilang proses sawit, wujudkan muzium sawit, wujudkan muzium yang pasarkan produk sawit untuk dibeli dengan harga lebih murah supaya pelancong boleh bawa ke negara masing-masing. Bila mereka pulang dan merasai sendiri produk sawit tempatan, mereka boleh fikir ianya berbaloi untuk dibeli ataupun tidak.

Satu lagi kesilapan kerajaan ialah mereka tidak mengadakan pra pelancaran.

Tak semestinya kita bersetuju dengan kempen yang tersalah arah ini, tetapi menjadi kerajaan, perlu mahir menyalurkan maklumat.

Mereka sepatutnya mengadakan pra pelancaran seperti;

👉 Menyebarkan maklamat kempen dalam bentuk penerangan, grafik, video dan kenyataan mudah

👉 Berkalobrasi samada dengan penyedia iklan seperti Adsense (market online) atau RTM untuk menyebarkan kempen secara menyeluruh sebelum majlis pelancaran besar-besaran diadakan, biar semua orang tahu.

👉 Bersedia dengan serangan pembangkang yang akan melihat aspek negatif di pelancaran kempen Sayangi SawitKu. Perlu di posisi bersedia untuk menangkis hujah.

👉 Perlu ada senarai produk yang terlibat dalam kempen Sayangi SawitKu. Senarai itu pula menyediakan kelebihan-kelebihan kenapa produk yang menggunakan sawit Malaysia ini baik digunakan tanpa memburukkan produk lain.

Kegagalan kerajaan menyampaikan maklumat secara cekap, menyeluruh dan cepat terlalu teruk. Ia perlu diperbaiki. Apabila penyokong anda sendiri tak faham apa motif Kempen Sayangi SawitKu, anda sememangnya gagal besarlah. - 25 Mac 2019.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...