Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Sabtu, 30 Mac 2019

Belajar Dari Kejayaan Prokhas Menguruskan DanaHarta Untuk Keluar Dari Masalah Kewangan Teruk..

Mohd. Fikri Abd. Rahman | BELAJAR DARI KEJAYAAN PROKHAS SDN BHD MENGURUSKAN DANAHARTA KELUAR DARI PRESTASI KEWANGAN TERUK KEPADA PEMULIHAN YANG MEMBERANSANGKAN

Kejayaan Danaharta bangkit semula dan berada kembali di landasan prestasi kewangan yang baik sebaik sahaja diletakkan di bawah pengurusan anak syarikat Menteri Kewangan Diperbadankan iaitu Prokhas Sdn Bhd satu kejayaan luar biasa.


Danaharta ditubuhkan tahun 1998 oleh Tun Mahathir Perdana Menteri ketika itu, pasca krisis ekonomi sebagai langkah strategik untuk membantu bank-bank tempatan mengatasi masalah Non-Performing Loan (NFL) melibatkan institusi berkenaan.

Kejayaan Danaharta disumbangkan atas kompetensi pihak pengurusannya pada peringkat awalnya diketuai CEO pertamanya Azman Yahya.

Lembaga Pengarah pertamanya pula dipengerusikan Raja Tun Mohar.

Langit tidak selalu cerah, kejayaan manis dikecapi Danaharta dari awal penubuhannya ini tidak bertahan lama, ekoran syarikat berkaitab kerajaan ini mengalami prestasi kewangan yang teruk berpunca dari masalah NPL yang gagal ditangani dengan baik dan efisen oleh pengurusan dan lembaga pengarah berikutnya.

Danaharta mula mengambil alih NPL pertamanya dari Sime Bank sebuah bank kolonial namun ia berakhir dengan kerugian yang teruk kesan bank tersebut tidak mampu berdaya saing.

Episod duka terus melanda Danaharta satu demi satu NPL yang diambil alih menemui kegagalan yang memberikan kesan besar kepada kewangannya.

Kerajaan pada ketika itu, mengambil keputusan melalui Kementerian Kewangan memulihkan dan menguruskan Danaharta supaya syarikat berkenaan kembali kepada trek asalnya, Kementerian Kewangan ketika itu melantik Prokhas Sdn Bhd anak syarikat Menteri Kewangan Diperbadankan bagi mengurus, memulih dan memastikan prestasi kewangan Danaharta kembali kepada tujuan asal penubuhan dan berperanan dengan lebih kompetitif.

Selepas Danaharta diurus Prokhas pada tahun 2005, ia bangkit dan kembali ke trek asal dengan mendapat kredit serta pengiktirafan luar biasa atas kejayaannya dari pihak luar.

https://www.thestar.com.my/business/business-news/2004/04/05/danaharta-one-of-east-asia146s-most-successful-asset-managers-says-bis/

https://www.theedgemarkets.com/article/corporate-prokhas-recoups-rm292b-four-years

https://www.theedgemarkets.com/article/prokhas-aims-collect-rm650m-more-year-end

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...