Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Khamis, 24 Januari 2019

Satu Mesin ATM, Jawapan Untuk Manogaran.

SOSMED | Semalam calon Pakatan Harapan di Cameron Highlands, Manogaran mempertikaikan Barisan Nasional kerana selama memerintah, hanya meletakkan satu mesin ATM di kawasan Jelai dan Koyan.


"Selepas 61 tahun, hanya ada 1 mesin ATM di kawasan Jelai dan Koyan. Susah untuk penduduk mengeluarkan duit dan menguruskan kewangan mereka. Jelas BN telah gagal menyediakan kemudahan asas yang sangat penting kepada pengundi di sini," katanya. 

Menurut Manogaran lagi, tindakan mempersoalkan mesin ATM itu adalah kerana atas permintaan penduduk sendiri.

Seorang pengguna Facebook yang dikenali sebagai Khairul Azri kemudiannya tampil menjawab kempen Manogaran itu.

KHAIRUL AZRI | "ATM.

1. ATM mula diperkenalkan kepada dunia pada tahun 1967 dan diperkenalkan di Malaysia sejak tahun 1983.

Jadinya 61 tahun celah mana kalau sampai Malaysia pun pada 1983?

2. Katakanlah nak kira 61 tahun juga,

Daripada 61 tahun BN memerintah, lebih 1/3 daripadanya iaitu 22 tahun telah diketuai oleh orang no 1 PH, iaitu Tun M.

Nota kaki: Tun M berada di dalam UMNO sejak tahun 1946 sehinggalah 2016.

3. Secara amnya, tanggungjawab penyediaan mesin ATM adalah tanggungjawab bank berdasarkan kajian penggunaan mereka, bukan tanggungjawab kerajaan.

Untuk letak satu ATM, bank kena tengok akan jangkaan penggunaannya samada nak letak atau tidak ATM di kawasan itu, sebuah atau dua buah? menguntungkan atau tidak nak letak situ?

Selain itu, aspek keselamatan juga menjadi penyebab untuk penempatan mesin ATM oleh pihak bank. Penempatan bukanlah dilakukan secara semberono, untuk mengelakkan insurans tidak cover.

Akhir sekali, adalah bagaimana penggunaan ATM di kawasan berhampiran, di bandar atau kawasan terdekat sudah ada ATM ke belum? Penggunaannya macamana? banyak atau sikit?

Kesemua ini akan menentukan bank untuk membuat keputusan.

4. Kebanyakan penduduk yang duduk di Jelai dan Sungai Koyan adalah terdiri daripada peneroka FELDA, kalau ada Mesin ATM berpuluh-puluh buah pun, tapi orang FELDA tengah sakit harga buah sawit jatuh sampai bawah RM400/tan, BMT kena potong, elaun kena potong, nak cucuk bawak keluar apa kat ATM tu wahai encik Manogaran yang bijak bestari?

Nak keluar resit tengok baki yang tak bertambah-tambah ke mende?

Kalau Inilah level pemimpin PH yang dipertandingkan di CH, jenis pemimpin yang tidak ada economic sense, susun prioriti pun kelaut..

Abstrak lah senang cerita bak kata cikgu Zainulfaqar Yaacob, rasanya adalah sangai tak berbaloi untuk diangkat menjadi pemimpin mereka yang duduk di CH.

Sekian,"
katanya bagi membidas kempen Manogaran itu. - 24 Januari 2019.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...