Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Rabu, 23 Januari 2019

Jika PH Menang Di PRK CH, Kerakyatan Penuh Untuk OA Kata Lim Kit Siang.

SOSMED | Lim Kit Siang hari ini menjadi sasaran kritikan netizens berikutan membayangkan Orang Asli bukanlah warganegara.



 
Dalam satu status yang dikemaskininya di Facebook, Lim dipetik sebagai berkata, "Andai Pakatan Harapan memenangi pilihan raya kecil di Cameron Highlands Sabtu ini, saya akan mengadakan satu persidangan yang mana Orang Asli Cameron Highlands turut diberikan peranan bagi merangka blueprint supaya orang asli dibenarkan untuk mendapat kerakyatan penuh," katanya dalam kenyataan itu.


Bagaimanapun status itu mengundang polemik apabila rata-rata netizens mempertikaikan kenyataan Lim Kit Siang mengenai kerakyatan orang asli.



Ini kerana kata mereka;



- Jika orang asli bukanlah warganegara, bagaimana mungkin mereka mengundi?



- Oleh kerana Pakatan Harapan ialah kerajaan persekutuan, blueprint untuk membela nasib orang asli sudah boleh dirangka di peringkat pusat kerana kerajaan hari ini ialah Pakatan Harapan, tidak perlu tunggu memenangi PRK CH.


- Tambahan pula, OA tidak hanya berada di CH semata-mata. Kenapa begitu penting untuk memenangi PRK ini supaya PH boleh menjaga kepentingan OA, apakah OA di tempat lain tidak penting?? Apakah dengan menang satu kerusi di PRK CH barulah boleh buat kerja-kerja untuk bantu OA?



- OA ditakrifkan bumiputera, meskipun perlembagaan tidak menyatakan dengan jelas, tetapi peruntukan supaya OA ditakrifkan sebagai bumiputera di Semenanjung memang telah lama berlaku. 








Lim bagaimanapun dilihat tidak membalas komen-komen yang mempertikaikan beliau di status tersebut setakat ini. - 23 Januari 2019.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...