Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Rabu, 23 Januari 2019

Menteri PH Sekarang Boleh Batalkan Projek Tanpa Tahu Lokasi Kat Mana Ye..?

SOSMED | Itulah sindiran terbaru Najib Razak kepada kerajaan Pakatan Harapan.

"Baru tadi, Menteri Tenaga, Sains, Teknologi, Alam Sekitar dan Perubahan Iklim dari DAP, mengumumkan projek Empangan Telom di Cameron Highlands telah dibatalkan.

Sudah tentu berita ini disambut baik oleh sebilangan pengundi-pengundi di sana yang membantah projek pembangunan ini yang menjanakan elektrik murah dan mengawal banjir.

Menteri juga dipetik bahawa kementeriannya membuat keputusan itu pada Oktober tahun lalu.

“Pada 30 Oktober, kita sudah ada satu mesyuarat [...] Dalam mesyuarat itu kita sudah putuskan Empangan Telom tidak dimasukkan dalam perancangan. Maksudnya kerajaan tidak akan membina empangan ini."

“Ini bukan kerana PRK sudah sampai, saya pun tidak tahu empangan ini di Cameron Highlands,”kata Yeo yang disambut tepukan gemuruh daripada kira 200 hadirin di perkampungan Orang Asli itu.

Menteri boleh batalkan projek untuk rakyat tanpa tahu lokasi di mana?

Ini batalkan projek sambil potong bawang ka?

Dan lebih "menyakinkan" lagi bahawa Menteri ini bukan menipu ialah beliau bisu mengenai pembatalan projek ini selama 3 bulan sebelum mengumumkan keputusan ini semasa di acara pengundi semasa kempen PRK.

Kebetulan teramat sangat.

Ada juga rakyat yang akan percaya DAP,"
katanya dalam satu kenyataan di Facebook.


Kami mengambil inisiatif dengan menyemak kenyataan yang dilaporkan Najib Razak.

Semakan mendapati portal Malaysiakini yang melaporkan kenyataan Menteri Tenaga, Sains, Teknologi, Alam Sekitar dan Perubahan Iklim, Yeo Bee Yin berkenaan hal pembatalan projek empangan itu.


Pautan asal : https://www.malaysiakini.com/news/461371


Bagaimanakah satu-satu projek dibatalkan tanpa mengetahui lokasi asal ia dirancangkan?


Tidakkah menteri melakukan semakan dan pengesahan dengan meneliti kertas kerja dan melawat ke lokasi yang dinyatakan terlebih dahulu? Bagi memastikan keputusan membatalkan ia adalah perkara yang tepat dan bukannya sekadar 'hearsay' ataupun desakan oleh pihak tertentu.

Samada kerajaan membuat keputusan meneruskan atau membatalkan projek empangan tersebut, itu bukan isunya tetapi satu-satu menteri itu jika berbuat keputusan untuk membatalkan atau meneruskan mana-mana projek hendaklah ia mengetahui lokasi asal projek sedang/akan dijalankan dan tidaklah boleh sambil lewa membuat apa-apa keputusan tanpa mengetahui fakta asas seperti LOKASI. - 23 Januari 2019.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...