Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Selasa, 11 Disember 2018

Pelaburan Kereta Nasional Ketiga, PH Nak Uturn Berapa Banyak Kali?

Khairul Azri | KERETA NASIONAL KETIGA, NNCP.
DULU.


👉 KUALA LUMPUR: Menteri Kewangan Lim Guan Eng beri jaminan projek kereta nasional ke-3 akan menggunakan dana swasta sepenuhnya.

“Saya hendak berikan jaminan bila saya tanya perdana menteri, Dr Mahathir nyatakan sekiranya ada projek kereta ke-3, ia tidak akan gunakan dana awam.

“Ia datang dari pelaburan swasta. Jika ia datang dari pelaburan swasta maka saya rasa tidak ada masalah,” katanya di sesi penggulungan RUU Perbekalan Penguntukan Semula Peruntukan Perbelanjaan 2018.

Sumber : Guan Eng jamin kereta nasional ke-3 guna dana swasta https://www.freemalaysiatoday.com/…/guan-eng-jamin-kereta-…/

HARI ITU.


👉 BUTTERWORTH: Menteri Kewangan, Lim Guan Eng mengulangi pendirian bahawa kerajaan tidak berhasrat melabur dalam projek kereta nasional ketiga berikutan faktor pelaburan yang terlalu tinggi.

“Sehingga kini, kerajaan dalam Belanjawan 2019 pun tak ada peruntukan sedemikian (melabur wang untuk membina kereta nasional ketiga), tetapi hanya untuk R&D. Apa salahnya kita buat R&D, sekiranya ia berhasil boleh guna untuk Proton ataupun DRB-Hicom.

“Ia tak semestinya untuk kereta ketiga, melainkan apabila ada pelaburan swasta itu kita boleh guna (untuk projek kereta nasional ketiga).

Sumber : Kerajaan tidak akan melabur dalam projek kereta nasional ketiga - Guan Eng https://www.bharian.com.my/…/kerajaan-tidak-akan-melabur-da…

HARI INI.


👉 KUALA LUMPUR: Kerajaan akan menyalurkan sejumlah peruntukan untuk penyelidikan dan pembangunan (R&D) bagi membangunkan prototaip projek kereta nasional ketiga.

"Biar Perdana Menteri umumkan mengenai dana geran ini, ia (jumlahnya) agak besar dan cukup untuk menjadi pemangkin bagi menarik penyertaan swasta dalam syarikat tujuan khas (SPV) yang kami akan tubuhkan bagi meraih modal permulaan untuk merangsang (perkembangan) projek kereta nasional ketiga ini," katanya.

Sumber : Peruntukan R&D prototaip kereta nasional ketiga diluluskan https://www.bharian.com.my/…/peruntukan-rd-prototaip-kereta…

WOW!!

Ini dah ibarat 'daylight-lying' ni namanya, maka bagaimana nak suruh golongan marhaen untuk percaya dengan sepenuh hati bahawa kerajaan akan pegang janjinya untuk tidak ratifikasikan ICERD nanti?

Dengan track record macamni, understandable lah ramai yang tak mungkin susah nak percaya dah dengan apa-apa lagi kenyataan dari kerajaan.

Orang puteh koba, 'Trust Defisit'.

Sekian.
 

p/s : Haritu ada yang kata, takkanlah LGE nak benarkan benda-benda yang tidak sepatutnya berlaku didepan mata dia kan? 🤭.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...