Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Rabu, 12 Disember 2018

Bank Negara Tegur Kewangan Tabung Haji Teruk, Rizab Susut Pada 2015 & Ini Bukti Bersurat Kepada Azeez, Jamil & Najib Dari Zeti.

SEMASA |Tersebar di laman sosial 6 helaian muka surat peringatan dari Bank Negara Malaysia yang diketuai oleh Zeti Akhtar Aziz ketika itu sebagai Gabenor Bank Negara kepada Jamil Khir dan Azeez Rahim mengenai masalah kewangan Tabung Haji.

Surat yang pertama bertarikh 23 Disember 2015, yang dihantar kepada Datuk Seri Panglima Datuk Azeez Abdul Rahim dan salinannya (SK) kepada Tan Sri Ismee Ismail, Pengarah Urusan Kumpulan Tabung Haji ketika itu




Kandungan surat itu antara lain mengingatkan Tabung Haji mengenai;

👉 Dividen dan bonus yang diagihkan melebihi keuntungan semasa sejak tahun 2012 hingga 2014 (ketika itu) telah menyebabkan rizab Tabung Haji terus merosot yang ketika itu sememangnya rendah.

👉 Perkara itu menyebabkan ketidakmampuan Tabung Haji untuk menanggani prestasi portfolio ekuitinya yang lemah pada tahun 2015.

👉 Dan akhirnya keadaan itu menyebabkan rizab Tabung Haji menjadi negatif.

👉 Menurut Bank Negara lagi, sungguhpun langkah menjual aset pelaburan berbentuk hartanah dapat meningkatkan keuntungan semasa, strategi yang berterusan ini akan melemahkan kedudukan kewangan Tabung Haji dalam jangka masa panjang.

👉 Perkara itu juga akan menyebabkan pendeposit-pendeposit Tabung Haji mengharapkan dividen (pulangan) yang tinggi dan jika ianya gagal dipenuhi oleh Tabung Haji (dibayangkan jika melabur di TH, pendeposit pasti dijanjikan pulangan tinggi), pendeposit-pendeposit tersebut mungkin akan mengalihkan (mengeluarkan) pelaburan mereka ke tempat lain. Dan bagi menanggani hal itu, Tabung Haji mungkin terpaksa lupuskan lagi asetnya yang lain bagi memenuhi obligasi ke atas para pendeposit dan sekaligus menanggung potongan besar ke atas nilai asetnya.

👉 Rizab Tabung Haji juga tidak sepadan dengan saiz operasi dan risiko yang dihadapi oleh syarikat itu.

👉 Tabung Haji diingatkan untuk segera mengubal beberapa dasar mengenai rizabnya agar tidak menghadapi masalah kewangan di masa-masa akan datang.

Dan surat kedua ditujukan kepada Datuk Seri Jamil Khir, dan salinan kepada Datuk Seri Najib Razak, Perdana Menteri ketika itu.





Surat tersebut juga bertarikh 23 Disember 2015.

Surat Bank Negara kepada Jamil Khir itu mengingatkan;

👉 Paras rizab tidak setimpal dengan operasi dan profil syarikat.

👉 Perkembangan semasa dan ketidaktentuan pasaran akan memberikan kesan kepada kedudukan kewangan semasa Tabung Haji.

👉 Hal itu boleh menjejaskan keupayaan Tabung Haji bagi membantu umat Islam menunaikan ibadat haji.

👉 Perkara itu akan memberikan implikasi kepada kerajaan kerana simpanan pendeposit di Tabung Haji dijamin oleh kerajaan.

👉 Bank Negara juga menjelaskan antara lain operasinya adalah memantau kedudukan dan prestasi kewangan badan/institusi bukan perbankan, dan Lembaga Tabung Haji adalah dibawah pemantauan dan penilaian Bank Negara.

👉 Bank Negara juga mengingatkan sejak 2012, Tabung Haji telah memberikan dividen yang tinggi kepada para pendeposit sedangkan ia adalah diluar keupayaan Tabung Haji berdasarkan jumlah keuntungan semasa yang diterimanya dan perkara itu menyebabkan rizab Tabung Haji merosot bagi memenuhi obligasinya.

👉 Oleh yang sedemikian, beberapa saranan diberikan kepada Jamil Khir untuk dipertimbangkan bagi mengatasi masalah tersebut, antara lain membuat satu dasar rizab bagi mengukuhkan operasi, melantik ahli lembaga pengarah yang berpengalaman dan berkepakaran untuk mengukuhkan kedudukan kewangan Tabung Haji, dan tujuan utama Tabung Haji adalah membantu umat Islam menunaikan haji dan misi itu tidak patut sesekali terjejas dalam apa jua usaha Tabung Haji untuk mengembangkan saiz operasinya.

Surat berkenaan disebarkan oleh individu yang dikenali sebagai Ikram Al Banjari di Facebook sejak petang tadi.

Dan berikut dibawah adalah penulisannya;
 
Ikram Al-Banjari | Apakah kebimbangan terhadap Tabung Haji ini baru diketahui ? Dan ini ada 7 Poin sedap yang kalian harus baca sekarang.

Masih nak politikkan isu penyelewengan deposit para ‘Dhuyufurahman’ lagi ?

Masih ada nak kata ini agenda Cina DAP yang telah menghancurkan salah satu institusi Islam terbesar di Malaysia, lagi?

Masih nak kata kenapa tak tangkap dan sumbat dalam penjara lagi ?

1. Pada bulan Disember 2015 yang lalu, Gabenor Bank negara pada ketika itu (Zeti Akhtar Aziz) telah pun menulis surat kepada Menteri di Jabatan Perdana Menteri pada ketika itu (Jamil Khir) yang bertangungjawab ke atas urus tadbir Tabung Haji untuk memaklumkan kebimbangan terhadap pengurusan kewangan Tabung Haji.

2. Malah, surat yang sama dengan kebimbangan yang sama juga telah ditulis kepada Pengerusi Tabung Haji ketika itu (Abdul Azeez Rahim). Surat-surat kebimbangan Bank Negara ini juga diberi salinan kepada Menteri Kewangan ketika itu (Najib Razak) dan saya kira Perdana Menteri ketika itu juga tahu (Najib Razak).

3. Kebimbangan terhadap urus tadbir dan pengurusan kewangan Tabung Haji sudah disedari lama semenjak di bawah pengurusan lama (baca kerajaan BN) lagi. Antara kebimbangan ketara ialah jumlah rizab Tabung Haji sudah tidak setara dengan saiz dan profail risiko. Makna mudah, perbelanjaan sudah melebihi pendapatan atau aset sedia ada Tabung Haji.

4. Apa lagi? Menurut peruntukan Seksyen 22, Akta Tabung Haji 1995, Tabung Haji tidak boleh mengemukakan dan memberi dividen kepada pendeposit (baca ‘kita’) sekiranya Tabung Haji mempunyai nilai aset yang kurang daripada nilai obligasinya. Makna mudah, jika aset dan duit tak cukup, Tabung Haji tak boleh bagi dividen! Mesti kena isyihar untung dulu.

5. Oleh sebab itu, perkara yang telah dibimbangi oleh Gabenor Bank Negara itu sudah pun berlaku. Akhirnya, Tabung Haji disyaki telah mengeluarkan deposit sedia ada (baca duit orang nak pergi Haji) dan dijual secara pukal dalam ‘Market Share’ kepada ‘Broker Saham’ melalui Bank Islam melibatkan transaksi ratusan juta ringgit. Merek kemukakan Laporan Keuntungan Palsu.

6. Dan pada hari ini, aku nak kalian faham satu perkara. Orang yang merosakkan institusi kewangan Islam, Tabung Haji, Felda dan ‘mengklepet’ wang rakyat secara berjemaah dan besar-besaran ini bukanlah orang Cina, India, Kadazan atau Iban. Tetapi mereka adalah bangsa Melayu beragama Islam yang sudah hilang kewarasan.

7. Lalu berkokoklah pejuang Bani Melayu sambil memakai jubah dan berkopiah putih di seluruh pelusuk dunia maya dengan laungan takbir, Allahuakbar, Daulat Tuanku dan Hidup Melayu! Kononnya demi mempertahankan hak dan Kedaulatan. Sedangkan wang rakyat terus dilahap dengan rakusnya tanpa seorang pun dikalangan pendeposit Tabung Haji itu sedar.

Sedang rakyat hidup susah berpuluh tahun di kampung mengumpul wang untuk naik Haji, dicatu makan minum anak isteri, asal ada nasi panas dan ikan masin pun sudah berselera sekali. ‘Warlords’ terus bersila panggung di sofa empuk, sambil berseloroh sesama mereka;

“Haji, berapa untung kita hari ini?"

“Haji, nak labur tang mana lagi duit tabung depa ni?"

“Haji, jom pi Haji balik hari. Nampak beriman sikit"

#TabungHaji

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...