Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Rabu, 12 Disember 2018

TH Bukan Dikawal Oleh BNM, Kami Hanya Mahu Bercakap Benar & Bukan Mahu Mencari Salah Sesiapa Luah Lembaga Pengarah.

PROF DR ASHRAF MD HASHIM @ Malaysiakini | Terima kasih kepada yang prihatin kes Tabung Haji. Ini menunjukkan kita sayang kepada organisasi ni. Secara ringkas, saya simpulkan:

Lembaga Pengarah baru telah melantik Pricewaterhouse Cooper (PWC), iaitu sebuah firma audit antarabangsa yang bebas politik dan mempunyai kredibiliti untuk melakukan semakan mengenai kedudukan sebenar Tabung Haji (TH).

Tiada arahan untuk mencari salah sesiapa, melainkan menyatakan hakikat sebenar. Apa yang dijumpai adalah hakikat sebenar tidak sama sebagaimana dalam laporan kewangan.



Sahabat-sahabat boleh lihat nota lembaga pengarah dalam dokumen yang dibentangkan dalam parlimen. Boleh minta dari mana-mana ahli parlimen terdekat.

"Kawal Selia" oleh Bank Negara bukan bermaksud Tabung Haji akan berada di bawah Bank Negara (BNM).

Tiada dalam Akta Tabung Haji yang menyatakan bahawa Tabung Haji berada bawah BNM.

Cuma lembaga pengarah mahukan secara self regulated, dari segi urus tadbir, untuk BNM buat audit ke atas operasi TH. Sebagaimana BNM buat audit ke atas semua bank-bank komersial yang lain. Melalui audit tersebut, salah silap, penambahbaikan dan sebagainya akan dicadangkan.

Dalam bab ini, BNM memang mempunyai pasukan yang kuat dan berpengalaman. Kalau ada salah laku, akan dapat dihidu lebih awal dan langkah mengatasinya dapat dilakukan.

Dalam menjalankan tugas ini, BNM tidak menerima arahan dari Menteri Kewangan. Ia menjalankan tugas berpandukan Akta Bank Negara.

"Kawal selia' ini tidak bermaksud TH di kawal oleh BNM. Semua keputusan akan dibuat oleh TH sebagaimana diperuntukkan oleh Akta TH.

Sepanjang lebih kurang empat bulan saya dalam lembaga pengarah tabung haji, dengan mesyuarat lembaga dan jawatankuasa lembaga yang hampir setiap minggu, saya boleh sahkan bahawa tiada lansung campur tangan politik, Mujahid Yusof, apatah lagi menteri kewangan.

Untuk makluman, sebelum dilantik, ana telah dipanggil oleh CPE. Selepas sesi "berkenalan", mereka maklumkan hasrat untuk melantik saya ke dalam lembaga pengarah TH dengan mandat:

"Cakap apa yang betul itu betul, dan yang salah itu salah".

Alhamdulillah, dengan mandat tersebut, ana bersetuju. Saya nampak, begitu juga pendirian ahli-ahli lembaga yang lain.

Doakan kami semoga dapat menunaikan amanah yang berat ini sebaiknya.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...