Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Rabu, 12 Disember 2018

Isu Hibah Tabung Haji & Dakwaan Campurtangan DAP, Ini Ulasan Dari Blok Pembangkang.

KHAIRUL AZRI | HIBAH TH, PERSEPSI DAN POLITICAL WILLPOWER.

Ni lah masalahnya kalau semua perkara nak dilihat atau dimainkan dari kaca mata politik persepsi.

Kalau den nak main game persepsi dalam isu TH, ni lagi ganas kita leh main, kita boleh takutkan orang ramai untuk keluarkan duit beramai-ramai mulai tahun depan dan tuduh kerajaan hari ini sebenarnya nak jual aset TH kepada kroni sekian-sekian.

 
Tapi kita tak buat begitu sebab kita tahu, ianya adalah berkaitan dengan ibadah orang Islam dan juga melibatkan kepentingan ekonomi Malaysia, bayangkan kalau betul jadi 'bank-run', memang melepet kerajaan nak tanggung nanti.

Sebab tu den sebut dari day-1 isu ni timbul, kerajaan PH seharusnya berhemah dalam isu ni, sebab besar impaknya.

Sebaliknya, apa yang kita kena faham dalam isu TH ini, ianya bukan isu korupsi atau rasuah tapi lebih kepada isu piawaian perakaunan, governance dan juga political will oleh kerajaan yang terdahulu dalam isu pemberian hibah/dividen.

In a way, kita sebenarnya harus puji YB Menteri di atas 'keberanian' beliau membawa isu ni ke tengah, TH kena ambil peluang ni untuk bawak orang ramai sedar dan kembalikan balik falsafah simpanan TH ke akad asal TH itu sendiri iaitu Wadi'ah Yad Dhamanah.


*Kalau tak salah mungkin juga berasaskan Qard.

Maka bila Tabung Haji menggunakan Wadi'ah Yad Dhamanah, justeru pada dasarnya Tabung Haji tidak ada obligasi untuk membayar dividen bahkan TH tidak boleh menjanjikan sebarang dividen kepada pendeposit. Semua yang diberikan selama ini atas ihsan dan perkiraan TH sahaja.

Dan kita kena accept the fact yang kedudukan defisit TH ni tidak boleh dibiarkan lagi kerana ianya adalah tidak sustainable untuk jangka masa panjang.

Manakala RISIKO paling besar sekali adalah apabila expectation para penyimpan Hibah/Dividen tu tak kena dengan roadmap asset-liability allocation TH itu sendiri.

Contohnya, jika asset nature TH adalah long term - subsidiary, strategic holdings, tapi bila dibandingkan dengan liabiliti terbesarnya ialah dana pendeposit yang mana bersifat short term iaitu bila pendeposit keluarkan duit pada bila-bila masa seperti mana mereka mengeluarkan duit mereka di bank..

Namun jika difikirkan dari side TH pula, mungkin juga salah satunya cara untuk TH tukarkan 'short term' liabiliti ini kepada longer term liabiliti adalah dengan buat para pendeposit expect hibah/dividen yang sedap maka dipanjangkan deposit mereka di dalam TH, while in the meantime TH improve dia punya position. Hmm.

Anyway, berkenaan isu BIMB tu, rujuk;
Tabung Haji bayar dividen guna simpanan pendeposit
http://www.sinarharian.com.my/…/tabung-haji-bayar-dividen-g…

Sell + RM2.55bn
Buy - RM2.688bn
Gain +RM 0.553 million

Net gain +0.416bn

And one thing kita kena tahu position TH dalam BIMB juga naik dari 51% kepada 53.4%.

To be honest, benda biasa je jual dan beli semula shares ni dalam institutional dealings..

Maka tak pasti macamana transaksi ni endup dikira sebagai menggunakan wang pendeposit sebab apa saja hibah/dividen yang TH keluarkan still its bound to company act dalam kes TH adalah akta TH, dan intrestingly kalau baca artikel tu pun tak ada tulis benda tu secara details, nama pengarang artikel pun tulis as WARTAWAN SINAR HARIAN, takut kena saman ketewww 🤭.

Sebagai kesimpulan, tolong-tolonglah jangan politikkan isu TH ni, mau dari blok kerajaan dan pembangkang, den nampak pembangkang ada yang sebut pasal jual aset ke DAP pun ada dah 😅.

Stoplah..sebab impak dia besar nanti tuan-puan.

Personally, bagi den benda yang perlu diperhatikan bagaimana kerajaan hari ini akan manage expectation hibah/dividen TH bagi tahun-tahun yang akan datang ataupun sekadar 'huha, acah skandal kejap' namun akan bertindak sama je macam kerajaan yang lepas dan yang lebih penting, adakah kita sebagai pendeposit boleh terima keadaan hibah/dividen yang kecil berbanding tahun-tahun sebelum ini?

-----------
 

TH, THE OTHER HALF OF THE STORY

1. Rupanya dalam PC YB Menteri semalam, beliau telah tidak menyebut laporan penilaian aset, NRV yang disediakan oleh syarikat audit Ernst &Young (EY) walaupun ianya turut dikepilkan bersama laporan-laporan lain yang diberikan kepada semua MP di parlimen.

2. Hal ini adalah penting untuk disebut kerana Ernst &Young (EY) telah menilai semula semua nilai realis aset keseluruhan melibatkan anak syarikat, syarikat bersekutu, syarikat usahasama dan hartanah, berbeza dengan apa yang disebut oleh YB Menteri yang hanya mengambil kira kedudukan aset dan liabiliti TH hanya laporan kewangan semata-mata.

3. Mengikut laporan EY:

Bagi tahun 2015, nilai realis aset (NRV) TH adalah RM64.7 bilion berbanding liabiliti termasuk bayaran hibah berjumlah RM63.3 bilion yakni ada lebihan aset sebanyak RM1.4 bilion.

Nilai aset realis pada tahun 2016 pula adalah sebanyak RM69.1 bilion manakala agregat liabiliti setelah mengambil kira hibah 2016 adalah sebanyak RM68.4 bilion maka ada lebihan aset ke atas liabiliti sebanyakVRM701 juta.


Dan bagi tahun 2017, nilai aset realis adalah sebanyak RM74.7 bilion berbanding aggregat liabiliti termasuk bayaran hibah 2017 sebanyak RM74.4 bilion maka ada lebihan aset berbanding liabiliti sebanyak RM373 juta.

4. Malah berdasarkan laporan kewangan Price Waterhouse Coopers (PWC) yang dibuat pada ogos 2017 yang diberikan kepada setiap Ahli Parlimen semalam, juga ada terkandung laporan EY yang menunjukkan aset TH melebihi liabiliti untuk ketiga-tiga tahun (2015, 2016, 2017).

Hal ini berikutan sejak 2015 TH telah menilai semua aset pada nilai realis (nilai pasaran semasa) dan bagi tiga tahun yang lepas, berdasarkan laporan yang disahkan oleh firma audit luar, nilai aset tabung haji melebihi semua liabiliti. Untuk makluman, nilai realis aset adalah nilai pasaran semasa dan bukan nilai kos pelaburan asal.

5. Maka berdasarkan penilaian NRV tersebut, pihak pengurusan TH lama telah membuat keputusan untuk membayar hibah kepada pendeposit mengikut peruntukan Seksyen 22(3)(a)Akta Lembaga Tabung Haji 1995 kerana bagi mereka ianya tidak menyalahi sebarang undang-undang, berbeza dengan penilaian yang dinyatakan oleh YBM semalam di mana beliau hanya memfokuskan kepada aset keseluruhan selepas menolak liabiliti TH tanpa mengambil kira nilai pasaran terkini NRV bagi aset-aset TH.

6. Harus diketahui juga bahawa selain EY, laporan dan kedudukan kewangan TH telah juga disemak oleh Jabatan Audit Negara (JAN) yang kemudian memperakukannya melalui sijil bersih setiap tahun kepada Tabung Haji.

Perlu diingatkan bahawa badan berkanun mestilah tertakluk kepada Ketua Audit Negara dalam urusan dan pengesahan audit. Ini jelas termaktub dalam Akta Badan Berkanun (Akaun dan Laporan Tahunan 1980) sepertimana dinyatakan dalam Seksyen 5(1) dan 5(2) serta Seksyen 6.

Sekalipun wujud perbezaan pandangan dan tafsiran mengenai dasar perakauanan dalam penilaian aset antara EY dan Price Waterhouse Coopers (PWC) seperti yang dirujuk oleh YB Menteri, akhirnya laporan muktamad adalah berdasarkan pengesahan Jabatan Audit Negara.

7. Sebagai kesimpulan, berdasarkan wujudnya laporan EY diatas, maka benarlah seperti yang saya katakan semalam bahawa kemelut hibah TH ini bukanlah isu rasuah ataupun korupsi, akan tetapi sebaliknya adalah lebih kepada isu piawaian penilaian perakaunan dan juga governance institusi tersebut, dan sebab itulah saya sebut bahawa kerajaan PH kena betul-betul berhemah dalam mengemudi isu ini yang berkaitan ibadah umat Islam selain juga mempunyai impak besar dari sudut ekonomi Malaysia itu sendiri.

Sekian.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...