Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Rabu, 12 Disember 2018

Isu Tabung Haji, Jangan Semua Perkara Nak Salahkan DAP Jer Sampai Abaikan Masalah Sebenar..

Roslan Ab Hamid | LAGI KISAH TH

1. Dato' Sri Zukri Samat itu MD dan CEO TH. Sebelum ini dia MD dan CEO BIMB. Dia tahu apa yang dia buat. Integriti beliau terserlah.

2. PricewaterhouseCoopers adalah rangkaian perkhidmatan profesional multinasional yang beribu pejabat di London, United Kingdom. PwC berpangkat sebagai firma perkhidmatan profesional kedua terbesar di dunia di belakang Deloitte, dan merupakan salah satu juruaudit Big Four, bersama dengan Deloitte, EY dan KPMG.

3. Faham nota 1 dan 2 itu dulu. Pada 2016 , BNM telah menulis surat kepada TH mengingatkan hubaya hubaya bahaya besar yang bakal berlaku. Namun Chairman TH buat tidak tahu ataupun dia memang tak reti baca penyata kewangan.


4. TH ditubuhkan untuk menguruskan jemaah haji secara profesional. Dan tabung datang dari pencarum. Oleh kerana TH dipercayai patuh syariah maka ramai lah penyimpan. Balik pada asal - uruskan orang yang mahu tunai haji.

5. Timbul soalan - duit lebih banyak mahu letak mana. Berikan pada professional fund manager. Berikan orang yang ahli dalam bidang. PNB dan banyak lagi fund manager lain.

6. Pendeposit terbesar khabarnya letak RM 190 juta dalam TH. Ada 117,000 pendeposit , kira kira 1.3% mendepositkan wang sejumlah RM70 Bilion, kira kira 50% dari jumlah yang TH ada.

7. Apa yang berlaku perlantikan Chairman TH yang memang tidak kompeten. Pemilihan kroni sebab "waampu sana waampu sini". Mana mana pergi bercakap dia lah sahabat kepercayaan PM 6.

8. Siapa dalam BOD TH 2013-2018. Siapa dalam panel investment advisory TH. Kenapa TH terlibat dalam macam macam bisnes. Hilang fokus. Tidak kompetitif. Maka hancurlah.

9. Jangan lah apabila hancur nak buat kenyataan akhbar, sudah diaudit oleh EY. Bikin malu anak negeri sahaja.

10. Buat teman teman dalam UMNO . Jangan pertahankan apa yang jelas - ketidak mampuan pimpinan TH yang terdahulu mengurus dengan baik. Kita pun tahu latar belakang dia. Orang baru nak menyesal pangkah PH. Kita tunjuk dangkal dengan kaitakan semuanya dengan DAP. Huhuhu.

11. Dan jangan lah dok ulang ayat - ini semua rencana DAP. Hadoiii. Hebat sangat kah Tony Phua sampai boleh plan semua benda. Jangan perlekeh kepintaran Dato' Sri Zukri - ore Pasir Puteh, budak sekolah sains kelantan dulu tu.

SAYA BUKAN ANTI DAP

1. Ini menarik. Apakah tuan anti DAP?
Pertanyaan mahal begini saya mahu jawab.

2. Jawapannya - Tidak. Mereka sangat konsisten dan kompeten. Mereka tahu apa yang mereka mahu. Tegas dan keras keinginannya selama 53 tahun berjuang. Bodoh lah jadi orang politik , jika LKS tidak bercita cita cucunya akan jadi PM. (Sima Yi dah pernah buat)

3. Hidup sebagai penekun sejarah China. Penonton dan penggila filem Cina. Inilah kekuatan yang selalu jadikan kita kaget. Tapi saya tidak rela mereka jadi pemimpin pada tanah tumpah untaian zamrud khatulistiwa ini. Cukuplah Singapura hadir sebagai beban sejarah.

4. Kecewa dan hampa dengan pemimpin bangsa sendiri. Bangsat dan khianat atas nama ketuanan Melayu. Kemudian mahu memudah cerita, letakkan ludah pada orang lain. Tidak mahu muhasabah diri.

5. "Mewah dan beraja di mata dan bersultan di hati". Banyak perkara sudah terang lagikan bersuluh masih mahu pertahankan kebangsatan yang nyata.

6. Setiap perkara yang berlaku sekarang samada 1MDB, FELDA, Tabung Haji bukan kerja DAP. Bukan kerja DAP. Ianya kerja pemimpin Melayu yang lupa daratan dan mabuk kekuasaan.

7. Apakah Tuan akan kekal dalam UMNO? Saya hanya orang kecil. Setia sampai hujung nyawa pada perjuangan bapak dan ibu kemerdekaan.

8. Hadir tidak menambah. Pergi tidak berkurang. Namun asas perjuangan tetap kekal. Yang jahanam adalah pemimpin yang apabila berkuasa, jadi manusia kong kali kong.

9. Lebih gila, apabila jelas, segala talian hayat yang Perdana Menteri dahulu bina. Lantik manusia yang tidak layak. Lantik atas nama kroni, "waampu sana waampu sini". Dan inilah hasilnya.

10. Mereka mahu atur gerakan penerangan turun ke bawah, pertahan isu TH. Kononnya ini angkara DAP. Deyyyy. Siapa yang dapat baca lapuran kewangan akan tahu, jelas tertera angka - pengurusan yang tidak kompeten. BOD yang tidak tahu ke mana hujung jatuh impak perbuatan mereka.

Mungkin kerja terima wahyu sahaja kot.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...