Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Selasa, 11 Disember 2018

Nilai Baju Melayu Dimata Speaker Selangor - Sejak Bila Baju Kebangsaan Satu Larangan?

POLITIK | Minggu lepas, Speaker DUN Selangor Ng Suee Lim telah menegur ADUN Taman Temple, Sany Hamzan kerana memakai Baju Melayu semasa persidangan DUN.

Ketika membahaskan peraturan mesyuarat termasuklah mengenai etika pemakaian, Ng telah menunjukkan Sany sebagai contoh yang tidak mematuhi etika pemakaian yang betul.


"Sila bangun," Sany pun bangun dalam keadaan yang terpinga-pinga seperti yang diarahkan Ng.

Kemudiannya selepas selesai menjadikan Sany contoh, Ng menyuruh Sany duduk.

Dan Sany pun kembali duduk, dengan wajah yang kelihatan masih terpinga-pinga.

via GIPHY

Menurut Ng, baju melayu hanya boleh dipakai pada hari jumaat semata-mata. Perkara ini adalah pertama kali berlaku dalam sejarah DUN Selangor sedangkan speaker sebelumnya tidak pernah melarang atau menegur mana-mana ADUN yang memakai baju melayu selain dari hari jumaat, ini termasuklah Hannah Yeoh, yang juga dari DAP.

Dan tindakan YB Suee Lim itu telah menimbulkan kemarahan beberapa pihak, atas alasan yang baju melayu sebenarnya boleh dipakai semasa persidangan DUN.

Bahkan gesaan juga dilakukan untuk mendesak speaker DUN menarik balik larangan tersebut. Ada pihak yang mahu hantar memo ke Sultan Selangor jika speaker Selangor enggan menarik balik larangan tersebut.

Ng bagaimanapun mempertahankan tindakannya itu dan meminta tiada mana-mana pihak yang sewenang-wenangnya menokok tambah tuduhan yang dibuat terhadapnya.

"Saya tak cakap pun mencemarkan kesucian dewan, cuma minta hormati etika pakaian. Saya ambil serius tuduhan ini dan ia cukup berat. 


via GIPHY

Saya hanya minta semua Adun disiplin patuhi etika pemakaian. Ini kerana etika pemakaian ‘lounge suit’ untuk hari biasa dan baju Melayu pula pada hari Jumaat sejajar dengan amalan yang diguna pakai sejak 1959,” katanya seperti yang dipetik Sinar Online.

ADUN Amanah, Sany Hamzan pula sejak dari insiden itu, dipertikaikan oleh netizens muslim sebagai lembik, lemah dan khadam DAP kerana langsung tidak mempertikaikan larangan tersebut sedangkan tiada peraturan khusus dalam DUN Selangor yang menghalang pemakaian baju melayu selain dari hari jumaat. Ada juga komen-komen netizens nakal yang mengatakan AMANAH dibuli DAP. 


via GIPHY


Dan ini pula pandangan wartawan Malaysian Dateline yang juga ahli Amanah.

ARIF ATAN | Baju Melayu di mata DAP
Speaker Selangor dari DAP tegur Adun AMANAH supaya tidak memakai baju kebangsaan semasa sidang Dun pada hari selain Jumaat.

Tatacara dan peraturan dimanipulasi sebagai topeng ketika kalau mahu ikutkan sejak 61 tahun merdeka, sekolah aliran kaum itu lagilah terbukti melanggar lenyek Perlembagaan.

Soal baju Melayu ini bagi kita mungkin nampak remeh tapi bagi DAP masalah besar!

Walhal, tiada masalah pun untuk pakai setiap hari baju Melayu yang diiktiraf sebagai baju kebangsaan negara ini.

Kalau bukan Malaysia mahu membudayakan pakaian kebangsaan, mahu harapkan wakil rakyat China, India, England ke untuk pakai?

Pada peringatan yang tertera pun (Gambar 1) tidak pula ditulis baju kebangsaan hanya boleh dipakai hari Jumaat.

 
Di Johor pula, hari Khamis pun boleh pakai baju kebangsaan (Gambar 2).


Apa masalah DAP selepas PRU14 apabila mahu menunjukkan sikap yang kita boleh tafsirkan sebagai anti apa sahaja perkara berkaitan nilai kebangsaan hatta pemakaian baju Melayu?

DAP ingat Melayu yang sokong Pakatan Harapan ini semua mahu membuang segala identiti Melayu ke untuk mencapai "cita-cita" Malaysia Baharu? - 11 Disember 2018.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...