Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Selasa, 11 Disember 2018

Anwar Sahkan PKR Sokong ICERD Tapi Sedia Terima Keputusan Kerajaan.

THE MALAYSIAN INSIGHT | PKR secara prinsipnya menyokong anti diskriminasi kaum tetapi turut menyokong keputusan kerajaan untuk tidak meratifikasikan ICERD, kata Presiden PKR Anwar Ibrahim.

Beliau berkata kebimbangan orang Melayu terhadap ICERD merupakan hasil mereka yang membuat interpretasi sendiri berhubung konvensyen Pertubuhan Bangsa Bangsa Bersatu itu.

“Orang Melayu bimbang hak keistimewaan mereka akan diketepikan sekiranya Putrajaya mengesahkan ICERD,” kata Anwar di Kota Kinabalu hari ini.

“PKR menyatakan dengan jelas berhubung ICERD pada mesyuarat majlis presiden yang secara prinsipnya, kami menyokong anti-diskriminasi kaum.

“Tetapi mungkin kerana tafsiran ICERD, menyebabkan kebimbangan dalam kalangan masyarakat di negara ini.”


Anwar berada di Sabah hari ini bagi membincangkan isu kepimpinan PKR di negeri itu.

Semalam, kira-kira 50,000 orang mengambil bahagian dalam perhimpunan Anti-Konvensyen Antarabangsa Mengenai Pembasmian Diskriminasi Kaum (ICERD) walaupun kerajaan Pakatan Harapan memutuskan untuk tidak meratifikasi konvensyen PBB itu.

Anwar yang juga Ahli Parlimen Port Dickson, sebelum ini tidak mengendahkan jemputan untuk menghadiri perhimpunan itu. Beliau mengulangi hari ini bahawa tidak ada keperluan untuk mengadakan perhimpunan memandangkan kerajaan memutuskan untuk tidak mengesahkan perjanjian itu.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...