Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Isnin, 3 September 2018

"Selama 9 Tahun Jadi Menteri, Saya Tak Pernah Padam Grafik," Najib Sindir Lim Guan Eng 'Lenyapkan' Poster Propaganda SST.

Najib Razak | Pagi ini (1 September 2018), Kementerian Kewangan memuatnaik satu hantaran (posting) infografik di laman rasmi Facebook mereka yang memaparkan perbandingan harga barangan di bawah cukai SST dan cukai GST.

Pengiraan untuk GST yang ada di dalam infografik ini ternyata salah kerana tidak mengambil kira input GST yang boleh dituntut balik oleh pengilang, pemborong dan peruncit. Jika mengikut pengiraan yang betul, harga jualan kepada pengguna di bawah cukai GST dengan menggunakan margin keuntungan yang sama sepatutnya RM152.64 dan bukan RM171.49.

Kementerian Kewangan Padam Gambar
Gambar - Najib Razak
Selepas menyedari kesalahan itu lantaran dikecam pengguna Facebook, Kementerian Kewangan memadamkan posting FB ini beberapa jam kemudian.

Integriti Kementerian Kewangan tentang hal cukai dan pengiraan amat penting dan kesalahan dalam pengiraan cukai begini tidak patut dilakukan. Bagaimana sebuah kementerian yang bertanggungjawab terhadap cukai itu sendiri tidak tahu pengiraan yang betul?

Setahu saya, selama 9 tahun saya menjadi Menteri Kewangan, kita tidak pernah membuat posting dengan pengiraan yang amat ketara kesilapannya dan tidak penah memadam sebarang posting.

Infografik ini dibuat dan diterbitkan oleh BERNAMA dan saya dapati mereka masih menggunakan infografik ini sehingga tular.

Walaupun YB Tony Pua yang merupakan penasihat kepada Menteri Kewangan Lim Guan Eng pernah berucap dengan begitu yakin di Parlimen bulan lalu bahawa SST akan mengurangkan harga barang (Hoh! Satu kenyataan yang paling berani) dan kerajaan PH bertegas mempertahankan cukai SST mereka, saluran rasmi kementerian dan informasi kerajaan tidak patut digunakan untuk menipu rakyat dengan pengiraan yang ternyatanya sangat salah.

Biar rakyat menilai dengan sendiri pada hari ini iaitu hari pertama cukai SST dilaksanakan jika harga barang telah turun ataupun SST hanya dibayar oleh pengilang sahaja.

UPDATE : Nampaknya BERNAMA baru-baru ini juga telah memadamkan posting mereka.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...