Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Jumaat, 7 April 2017

Mereka Kecewa Sebab Speaker Benarkan Usul & Gagal Buktikan PAS Ditipu UMNO Kata Nik Abduh Kepada MP PH...

Tindakan Ahli Parlimen yang membuat kecoh selepas Speaker Dewan Rakyat membenarkan pembentangan RUU 355, memperlihatkan mereka gagal membuktikan tuduhan ke atas PAS selama ini kata Ketua Pemuda PAS, Ustaz Nik Mohamad Abduh Nik Aziz. 


Memetik kenyataan beliau yang menulis di Facebooknya, "Hakikatnya mereka kecewa tuan speaker membenarkan usul persendirian dibentangkan oleh Presiden PAS. 

Dengannya, mereka gagal memenangkan tuduhan mereka bahawa PAS ditipu UMNO. Hukum Tuhan, orang menipu akhirnya mendapati merekalah yang menipu diri sendiri. Bersandarlah pada Allah. Dia-lah pemilik makar dan tipu daya,” katanya. 

Nik Abduh turut menyatakan kesalahan Speaker menangguhkan perbahasan usul #ruu355 hanyalah kesilapan kecil yang kurang dari 10% berbanding tindakan Pandikar yang membenarkan Rang Undang-Undang itu dibahaskan pada semalam. Nik Abduh turut memuji tindakan Pandikar Amin kerana membenarkan #ruu355 dibentangkan. 

"Semoga Allah memberi ganjaran tertinggi kepada Tan Sri Speaker Dewan Rakyat di atas ketulusan, keberanian dan kecekalannya berhadapan kesukaran membenarkan usul persendirian Marang dibentangkan. 

Jika tindakan Tan Sri menangguhkan sidang 'dikira' sebagai satu kesilapan, ia hanyalah kurang 10% berbanding 100% ketepatan tindakannya membenarkan usul tersebut dibentangkan," katanya lagi.

Semalam, sidang Dewan Rakyat menjadi kecoh apabila beberapa Ahli Parlimen Pakatan Harapan membangkitkan Point Of Order bagi mempertikaikan kelayakan pembahasan usul #ruu355 yang dibawa olehAhli Parlimen Marang, Datuk Seri Abdul Hadi Awang. 

Bagaimanapun usaha itu dilihat gagal menghalang pembentangan #ruu355 di dalam dewan. Perbahasan usul kemudiannya bersambung pada sesi petang namun kali ini Ahli Parlimen Pakatan Harapan dihalang dari membahaskan usul apabila dilarang untuk mencelah. 

Tindakan itu membangkitkan kemarahan Ahli-Ahli Parlimen Pakatan Harapan terutamanya Khalid Samad dari Shah Alam yang berkali-kali mempersoalkan tindakan Speaker menangguhkan usul tanpa beri peluang kepada Pakatan Harapan untuk membahaskan usul. 

"Ini Islam ke, ini Islam ke," soal Khalid Samad ketika melihat Speaker berlalu pergi meninggalkan dewan. "Takut, takut, takut," kata Ahli-Ahli Parlimen Pakatan Harapan berulang kali. 

Aksi Ahli-Ahli Parlimen Pakatan Harapan itu juga teruk menerima kecaman di laman sosial. Netizens menyifatkan tindakan Khalid Samad terutamanya seperti beruk, manusia tak bertamadun kerana terlalu beremosi.

Sebelum Speaker menangguhkan usul yang dicadangkan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Azalina Othman, Khalid Samad beberapa kali berdiri bagi meminta peluang untuk mencelah dan bertanyakan soalan adakah hari ini hari PAS dan UMNO kerana kesemua Ahli Parlimen Pakatan Harapan dilarang mencelah namun Speaker tidak mengendahkan persoalan itu. 

Rafizi Ramli, Ahli Parlimen Pandan yang dijangka akan menjadi pembahas pertama dari kalangan Pakatan Harapan juga menyatakan kekecewaan apabila gagal mendapat peluang untuk berbahas ketika Speaker memutuskan untuk tangguh perbahasan ke sesi hadapan. 

Ini menyebabkan beliau membuat pendedahan mengenai tokoh PAS menerima dana 1MDB di luar dewan kerana rancangan asal untuk mendedahkan perkara itu di dalam dewan telah terhalang.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...