Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Sabtu, 8 April 2017

Kenapa Bila Speaker Tangguh Usul #RUU355, Ahli Parlimen PAS Tak Bantah? Komen Peguam DAP Ini Membuatkan YB PAS Padam Post.

Khamis lepas media sosial begitu kecoh dengan perbahasan usul #ruu355 yang menjadi polemik utama bagi parti-parti pembangkang di Malaysia. Usul yang begitu lama berada dalam penantian akhirnya diberikan peluang untuk dibahaskan namun tertangguh di pertengahan jalan.

Ianya turut mengundang pelbagai reaksi dari penyokong-penyokong parti pembangkang di laman sosial dengan mereka bergaduh sesama sendiri, sekali lagi.

Penyokong PAS mempertahankan hujah bahawanya tindakan speaker memberikan laluan membuktikan PAS tidak dipermainkan BN dan Point Of Order yang dibangkitkan beberapa kali oleh Ahli Parlimen DAP pula membuktikan parti itu anti-islam.

Manakala penyokong PH menempelak penyokong PAS bahawanya kenyataan dari presiden MIC seperti yang dilaporkan oleh portal The Star membuktikan PAS dipermainkan UMNO secara diam-diam dan perbahasan #ruu355 pada sesi lepas adalah bertujuan untuk berkempen politik meraih undi ketika pru ke 14 dilangsungkan kelak.

Menurut presiden MIC, Dr S Subramaniam berkata mesyuarat Ahli Majlis Tertinggi Barisan Nasional (BN) sudah menetapkan usul persendirian ahli Parlimen Marang, yang juga Presiden PAS, Abdul Hadi Awang itu akan dibentangkan dan dihuraikan namun tiada pengundian akan dilakukan.

Keputusannya adalah membenarkan PAS membentangkannya dan terdapat persetujuan untuk tiada sebarang pengundian,” kata Dr Subramaniam, ketika ditemui di Parlimen.

Ahli Parlimen Segamat itu berkata, keputusan itu selari dengan keputusan yang dicapai dalam mesyuarat Ahli Majlis Tertinggi BN, lapor portal The Star.

Dalam pada itu, terdapat babak menarik di media sosial di antara peguam yang menyertai DAP selepas keluar daripada PAS ketika PAS dilanda konflik dalaman krisis perpecahan Pakatan Rakyat suatu ketika dahulu.

Ahli Parlimen Rantau Panjang, Siti Zailah Muhd Yusof atau lebih mesra dikenali sebagai Kak Lah telah memuatkan satu posting yang mengkritik tindakan beberapa Ahli Parlimen PH yang berulang kali membangkitkan Point Of Order ketika Marang diminta bahaskan usul.


Bagaimanapun tindakan itu telah mendatangkan respon dari Zulhazmi Shariff yang memberikan ulasan berhubung kejadian.



Peguam itu mempersoalkan meskipun dikatakan cuba disekat namun akhirnya usul tersebut tetap dibahaskan. Namun ketika dibahaskan Speaker mengarahkan Menteri Azalina Othman untuk menangguhkan usul, kenapa ketika itu Ahli-Ahli Parlimen PAS di dalam dewan tidak membantah pula?

"Yang halang usul diluluskan tadi ialah speaker. Yang diam dengan speaker tadi ialah Kak Lah dan PAS. Kenapa diletakkan salah pada orang lain? Berlaku adil itu juga tuntutan Islam. Fitnah orang ganggu dan halang juga dilarang Islam", kata Zulhazmi di post berkenaan. 

Semakan yang dibuat di post tersebut didapati telah hilang dari dinding Kak Lah dan dipercayai telah dibuang. Sikap Ahli Parlimen Rantau Panjang itu juga dipuji kerana bersikap terbuka dalam meraikan kepelbagaian pendapat.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...