Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Isnin, 12 Mac 2012

Surat peguam negara kepada Timbalan Menteri - Campurtangan untuk membela penjenayah ka?




Sila baca dengan teliti terlebih dahulu dua surat kat atas neh. Ia adalah surat yang dipercayai sahih dan benar, bukan versi rekaan dan fitnah. Kalau ikut dari pemahaman aku, aku menganggap neh satu bentuk campur tangan yang menggangu siasatan polis. Siyes.

Oleh tue tak heran juga bila seorang polis berkata kat aduka taruna bahawa kertas2 siasatan polis yang dihantar ke peguam negara banyak dibakolsampahkan or takde kes especially aku percaya, yang melibatkan nama2 besar dan tokoh2 terkenal.

Jelas disini kuasa polis di bawah kuasa peguam negara. Siasat bagai nak rak sekalipun, kalau peguam kata takde kes so takde kes lah jawabnya. Kalau macam neh punya karenah biokrasi elok juga polis dilepaskan terus daripada bergantung kepada peguam negara untuk mendakwa satu2 kes. 

Lebih bagus kalau polis juga diberikan sepenuhnya kuasa untuk mendakwa tanpa melalui peguam negara yang jelas membullshitkan sistem kehakiman, keadilan dan perundangan di malaysia neh.

Isu mengenai surat kat atas neh aku tak berapa jelas. Cakap terus terang neh. Tapi sinopsis yang aku dapat faham mengenai surat kat atas neh ialah ;

1. Surat kat atas neh berhubung seorang ketua kongsi gelap yang bernama goh cheng poh or tengku goh.

2. tengku goh = kongsi gelap terkenal di johor = gangster lah senang cakap.

3. tengku goh pernah ditahan dan dikenakan perintah sekatan atas sebab ada saksi2 yang memberikan keterangan dan bukti2 jenayah tengku goh. Ia disiasat oleh sekumpulan polis dan timbalan menteri pada ketika itu telah menurunkan tanda tangan bagi membenarkan penangkapan tersebut. [Sehingga tertangkapnya tengku goh].

4. Maksudnya disini ialah ada saksi / pemberi maklumat yang bekerjasama dengan polis untuk mendedahkan bukti jenayah tengku goh. Dan bila kesemua bukti tersebut dah cukup, polis telah meminta kelulusan dari timbalan menteri untuk mengeluarkan perintah sekatan terhadap tengku goh. Sebelum keluarkan kelulusan, timbalan menteri dah mendengar kesemua keterangan yang berkaitan dan bersetuju dengan hasil siasatan yang dikumpulkan oleh pihak polis yang bertanggungjawab menyiasat kes tersebut.

5. Namun tengku goh mencabar perintah sekatan tersebut.

6. Tengku goh melalui anak dia juga membawa kes tersebut kepada BPR untuk disiasat. Maksudnya disini dia ingin mengatakan polis dibayar untuk menfitnah dia.

7. Polis yang menyiasat kes tersebut telah dikenakan tindakan oleh BPR bila kes tersebut dibawa kat mahkamah. Kedua2 polis dikatakan bersalah dan mengambil keterangan2 saksi secara palsu dan paksa. Mereka dihukum tak pasal2. Dan didakwa terlibat dalam jenayah yang mereka tak buat.

8. Dan peguam negara pula hantar surat kat atas neh kepada timbalan menteri yang meluluskan perintah sekatan bagi memperjelaskan tindakan timbalan menteri tue salah dan mohon ditarikbalik.

Itu sinopsis jek der. Untuk lebih dalam dan detail tolong baca sini sampai benar2 faham. 

Sekarang neh aku siyes tak puas ahti kalau betul polis2 yang menyiasat kes tersebut dianiaya. Kita mungkin perlu mencari polis2 tersebut untuk menyiasat kes neh lebih lanjut. Dan satu benda yang aku rasa kecewa sangat dengan gani neh, dia sepatutnya mencari kelemahan dalam keterangan2 tengku goh, bukan nya menyebelahi tengku goh dalam kes tersebut.

Logik kah seorang peguam negara menyokong tengku goh = ketua kongsi gelap berbanding bersama2 timbalan menteri untuk menghukum penjenayah? Apa fungsi dan peranan ketua peguam negara sebenarnya neh? Melindungi penjenayah kah?

Sesuatu perlu dilakukan der. Perlunya bien neh ditamatkan daripada menjadi pemerintah der supaya kita ada sepenuh akses untuk buka kes2 lama der. Aku siyes memikirkan mesti terseksanya polis2 yang bersusah payah siasat satu2 kes kemudian akhirnya mereka sendiri ditahan dan dihukum kerana menjalankan tugas.

Ini boleh dijadikan asbab juga kenapa polis semakin kurang berdaya saing dan bersikap penakut bila melibatkan vvip der. Dan lebih keji bila BPR [ketika itu, sekarang neh SPRM] pula sanggup melibatkan diri untuk menjatuhkan rakan2 mereka sendiri. BPR + PDRM = penguatkuasa. Mereka sepatutnya berkerjasama menjatuhkan penjenayah dan bukannya melindungi penjenayah sehingga mengorbankan rakan seperjuangan sendiri.

Mungkin itulah sebabnya 2 orang mati di bangunan SPRM. Janji Allah swt itu bukan sahaja benar malahan terbukti benar lah SPRM. Siyes. 

Nota : Artikel telah dikemaskini. 

Ameno : Kes neh kes besar.. sistem kehakiman seolah2 dimonopoli oleh orang2 yang gila kuasa dan wang..

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...