Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Khamis, 9 Februari 2012

Betul ke cina dan melayu paling babi wujud di malaysia neh? Isu KFC dan ADUN DAP yang masuk campur.

Kenapa? Sebab neh bukan isu politik. Kita dah cakap neh bukan isu politik. So kita minta jangan ada mp dap yang terlibat dalam isu neh. Malahan jangan ada mp pakatan rakyat menyemak dalam isu neh. Isu neh dah menjadi chaos. Kenapa? 

Sebab ;

1. Pihak customer = yang mewakili kaum cina. 

Majoriti orang cina tak pandang customer tue sebagai customer kfc. Dorang pandang customer tue sebangsa dengan dorang dan dorang bengang customer tue dianiaya. Jadi dorang pergi maki hamun melayu. Melayu paling babi ada di malaysia neh. Orang cina yang berfikiran macam neh telah beranggapan orang melayu bersikap begitu. Mereka menganggap ingat melayu ingat babi. So ini aku anggap sohai. Maaf lah ye. Sohai neh kena pada tempatnya.

Aku boleh buktikan ia dengan printscreen komen. Ada banyak. Yang terpilih jek jadi glamer. 

Lihat bawah ;


Sabar. Masih ada banyak sangat. Aku percaya kita seme akan suka baca. Aku akan bagi link supaya orang2 melayu yang rasional boleh berhujah balas di page tersebut nanti. Jangan berhujah macam mereka. Ada beza antara orang pandai dengan orang bodoh. Kita kena buktikan itu.

Jadi bila orang2 cina neh dah menganggap bahawa customer tue sebagai cina mereka takan peduli apa seme hujah2 yang lain. Bagi mereka apa pun tak penting. Yang penting ayam dah habis, pekerja tak minta maaf dan customer di tumbuk.  

Apa yang berlaku sebelum ayam habis?

Youtube cakap dia tunggu dekat sejam.  Malaysiakini cakap dia tunggu 45minit.

Sejam atau 45 minit yang betul? Keraguan. Bila memberikan fakta yang salah macam mana kita nak mempercayai side customer? Aku tak bekap pekerja kfc tue. Jangan salah faham. Kalau aku jadi customer tersebut, aku lapor polis terus. Pergi mampos. Ko dah salah sebab belasah aku. Aku taknak peduli yang lain.

Apa yang berlaku selepas ayam habis?

Youtube cakap pihak management buat bodoh. Malaysiakini cakap pekerja kfc minta maaf. Tak percaya? Dengar apa peguam bernama alex tue cakap. Jangan malaysiakini sunting sudahlah ye. 

Tapi customer berang. Dah lama tunggu. Kupon dah tamat tempoh. Kenapa ayam habis? Kenapa kfc bodoh sangat? Duit dah keluar. Masa dah terbuang. Ini kerja sochai. Tunggu lama2 tapi apa pun tak dapat. Kenapa pihak pengurusan kfc keluarkan kupon kalau tak reti nak buat anggaran? Kenapa pihak pengurusan tidak tawarkan gantirugi? Ingat customer cop duit ka? Lue memang sohai kfc. Terimalah hakikat neh beb. Betul lah tue. Aku pun mesti marah jika berada di tempat customer kfc tue. Celaka. Ingat rosmah bagi aku duit ke apa?

Jadi disebabkan marah mungkin customer tue lepas cakap. Ini memang salah kfc sepenuhnya. Ini ialah fakta. Jangan nafikan. Punca ko dimaki ialah datang dari tuan punya badan sendiri. Minta maaf tak selesaikan masalah. Minta maaf tak boleh dapat duit balik. Minta maaf mana ada nilai. Aku mahu wang or ayam. Right now.

Tapi. Ya ada tapi. Jangan tak pandai pilih bahasa maki. Oleh kerana ayam kfc yang habis, pekerja kfc yang salah, maka kfc lah ko maki. Ini restoran babi. Ini restoran bodoh. Orang pun tak kisah der ko nak maki kfc der. Tapi kenapa ko maki bangsa der. Orang marah larh beb. 

Lihat bawah neh ;


Sabar dulu adun dap. Ko larang aku cakap sebab aku tiada di tempat kejadian. Aku tak cakap ma. Saksi tempat kejadian yang cakap. Itu pengakuan bertulis dari saksi tempat kejadian. Jadi disini aku cuma up apa yang saksi tempat kajadian up. Aku tak kata dia betul. Aku cuma buka ruang untuk orang menilai seme hujah2 yang wujud. Betul tak betul itu analisis masing2. Aku takan tetapkan untuk sesiapa pun.

Bila tersilap pilih bahasa maki maka tersilap lah segala2nya. Kata mereka, mereka menafikan ada mengeluarkan ayat2 kesat sebagaimana yang disebarkan. Tetapi mereka tak nafikan langsung kata2 kesat itu tidak wujud. Mereka juga bagitau customer lain turut marah dengan kejadian tersebut. Betul tak betul pepandai lah korang nilai sendiri.

Jadi customer kfc neh yang dipandang sebagai orang cina telah mendapat sokongan padu bagi orang cina. Yang lebih sadis mereka ajak boikot kfc dan makan mcd. Adoii. Yang bergaduh ialah danny dengan kfc. Yang aku neh tak bergaduh dengan kfc pun geng. Kenapa aku kena boikot kfc semata2 ko yang bergaduh dengan dia? Tawaran ditolak. KFC bukan bagus disemua tempat. Tapi ditempat aku kfc dan mcdonald dua2nya bagus. Sorry. Takmo follow.

2. Pihak pekerja = yang mewakili orang melayu.

Majoriti orang melayu tak pandang pun pekerja tue sebagai pekerja kfc. Yang dorang nampak melayu. So automatik dorang pergi bekap budak tue. Maksudnya cina yang paling babi ada di malaysia neh arh. Persepsi beb. Mereka anggap ingat cina ingat babi. Ini ialah kesohaian. Sorry. Aku tak ikut path neh. Bai.

Aku boleh buktikan ia dengan komen di bawah neh. 


Ada banyak. Tapi belajar sedar diri okey. Bukan seme layak jadi glamer. Sabar. Nanti aku bagi link. Orang cina yang panas boleh pergi serang kalau ko suka. Tapi sila pandai meletakkan diri di posisi orang yang cerdik. Kalau agak2 bodoh diam lebih baik.

Jadi bila orang2 melayu dah beranggapan bahawa pekerja kfc tue melayu dorang nak heran apa dengan hujah2 korang? Takan heran punya der. Pergilah mampos. Bekap tetap bekap. Yang dorang tahu customer bikin panas, maki orang melayu dan bersikap perkauman.

Apa yang berlaku ketika kejadian ?

Youtube cakap pihak management buat bengap. Service slow. Malaysiakini lapor sorang pekerja cakap nak makan ayam masak sendiri lah babi. Demm. Apa lancang gila mulut pekerja neh? 

Lue nak kerja buat cara kerja beb. Lue nak gadoh wa takmo gadoh dengan lue. Wa mao makan ayam saja. Ayam febret wa no 1. Lue fikirlah kalau lue ditempat wa bila tiba2 ayam febret wa habis then lue maki wa. Lue gila ke apa tiba2 wa nak senyum2 sambil kenyit mata? Pergilah mampos.

Apa yang berlaku selepas video terbabit di upload?

Ramai saksi kejadian nafikan hal tersebut. Dorang cakap customer yang maki pekerja dan bukan sebaliknya. Rata2 komen pun bagitau benda yang sama. Sedikit dari mereka menafikan makian itu wujud. Banyak dari mereka mengatakan bahawa customer memang maki pekerja dan maki secara keterlaluan.

Fakta? Takdak. Based on cakap2 mulut. At least customer kfc tue bagi fakta dia dibelasah beb. Dia bagi bukti video. Ada sapa2 nak bagi fakta bahawa customer tue maki pekerja terlebih dahulu? Sesi rakaman dan sebagainya? Bak sini bagi aku. Nanti aku tolong sebar.

Namun jangan lupa pasal timeline. Ingat twitter dan fb je ada timeline? Kejadian neh pun ada juga beb. Customer yang dah lama tunggu dengan customer yang baru tunggu tak sama pengetahuan mereka tentang satu2 perkara yang berlaku di kfc. Boleh jadi customer yang tak dengar makian ialah customer yang baru datang or yang duduk di belakang. 

Customer yang duduk di tepi, kiri dan kanan tentu tak sama penglihatan dan pendengaran mereka berbanding customer yang duduk di depan.  So seme neh korang kena amek kira, consider dan analisis sendiri. 

Tapi tak kira apa sebab dan punca sekalipun customer tak boleh dibelasah. Lawan maki balasnya maki. Lawan badan balasnya badan. Kalau sungguh customer neh maki melayu cibai kenapa customer kfc tak balas balik dengan cina cibai? Hey lue lah cibai melayu. Sapa kata? I kata u yang cibai cina. Lue lue lue yang cibai punya melayu. Nowayman.. cina yang cibaii cibai cibai. Stop it lah melayu cibai. You stop it firstlah cina cibai. Senang ma. Kita boleh saksikan pertandingan debat makian. 

So dari sini jelas dah. Beban kesalahan berat kat sapa. Jangan nafikan ia atas nama bangsa. Kita berhujah tak ikut bangsa tapi ikut fakta kes. Protokol kerja kena ikut. Ko boleh suka dan boleh tak suka tapi law tetap law. Kalau rasa penat blah jek dari tempat kejadian. Amek angin. Lapangkan diri. 

Tapi aku salahkan manager ko. Manager ko takde akal. Dia gagal kawal keadaan. Jika kesalahan ko umpama hilangkan wang rm50, kesalahan manager ko ibarat hilangkan wang rm5k. Memang besar tue beb. 

So bila ko kena buang kerja amek neh sebagai pengajaran dan iktibar. Allah swt tekankan konsep sabar bukan sia2 beb. Ya betul aku tidak berada di lokasi kejadian dan bukan aku yang kena maki [jika saksi bercakap benar bahawa customer maki pekerja]. Silap2 kalau aku yang berada di tempat ko maybe kerusi dah melayang kat customer tersebut kot. Betul. Tapi takpe. Consider jek aku sekadar penyibuk yang cuma tenangkan jiwa ko yang sedang bercelaru tue okey. Aku bukan penilai cuma nak jadi kawan jek.

Selepas kesemua pihak menyibuk apa yang berlaku?

Perkauman. Dua bangsa neh bergaduh macam bingai. Memasing maki memasing. Aku dah cakap jangan lihat isu neh bagai cina gadoh melayu. Focus ialah staff kfc teranjang customer kfc. Tapi dorang pergi focus staff kfc yang MELAYU tue kan.. or customer kfc yang CINA tue kan.. so tue yang jadi gadoh. 

Hujah2 rasional memang lah sedikit. Nak2 dari kaum cina. Lagi keji. Depan kita kemain rasional sekali taip dalam bahasa cina dia maki hamun. Memang whatdepark lah weh. Nak kena kasi glamer gak ka weh? 

Yang sebenarnya paling teruk bila ajak orang boikot kfc. Saja hancurkan bisnes orang. Generalisekan semua kfc pun ada staff yang suka tendang2 orang. Ini kerja gila. Yang tendang tue staff kfc di i city. Yang kena tendang danny. Yang sakit pun dia. Korang satu haram takde kaitan. 

Tapi korang bercakap macam ada kaitan. Konon atas nama nak bela danny tapi jalan nak membela itu tidak betul. Nak boikot, boikotlah kfc icity. Baru betul ma. Kfc tempat lain tak salah wooo. Btw melayu pun ada saham dalam mcdonald. Saja nak kasi info neh k.

Yang tak boleh blah tue siap pergi mengadu kat kfc international. Arhh sudah. Napa tak ngadu kat planet marikh sekali? AKu ingat lagi best wooo. Lepas tue buatlah roadshow kfc ada staff tendang orang. Buat satu malaysia. Dan buat konsert jelajah dunia sekali. Buat lagu pun bagus. Kfc oo kfcc kenapa staff u suka tendang2 orang. Sekarang i sudah marah. I mao pusing dunia kasi hantam sama you woooo kfc.. Aku akan promote. Kalau dapat upah lah beb. Muahaha.. 

Apa pula tindakan pengurusan kfc selepas itu?

Selepas kes neh kecoh, kfc sendiri telah keluarkan statement untuk buat siasatan. Yang terbaru sekali ialah beberapa pekerja yang terbabit sudah pun out of service. Pepaham lah yek. Consider lah benda neh dah settle apatah lagi customer tue akan dipanggil untuk berbicara dengan pihak pengurusan kfc bagi menyelesaikan kes neh. Bagus. KFC silalah selesaikan dengan membayar gantirugi. Dah larh glamer tak pasal2. Tak payah bayar wang untuk promosi dah glamer dalam dua tiga neh. Untung ko. 

Sepatutnya dah selesai tapi tiba2 adun dap menyemak pula. Kenapa?

Why.. why why? Why dia memilih berpihak kepada customer tersebut? Kenapa dia nak tonjolkan isu neh sebagai isu politik? Apa dia lupa ka orang melayu pandang dap tue apa? Nak2 isu neh dah menimbulkan ketegangan kaum antara dua kelompok. 

Dia masuk campur bukan nak bagi jernih tapi bagi keruh. Orang akan fikir bahawa dap bela perkauman. Memang tiada fakta kes bahawa lelaki tersebut bersikap racist tetapi persepsi orang ialah perkara yang penting. Orang takan percaya pekerja kfc naik marah secara tiba2 andai tidak dicuit. Nak2 bila dia cakap pekerja kfc tue bawa sesuatu barang dari dapur nak hentak dia. Lagi lah orang rasa aikk.. apakah itu? 

Lepas tue dia cakap seseorang [pekerja kfc] bagi warning agar balik kalau tidak budak tue nak bawa member untuk belasah dia. Peh. Jahat gile ko. Seme neh hanya keterangan dari sebelah pihak jek. Aku nak percaya pun hermm.. perlu ke? 

Aku sebenarnya takmo menyebelahi sapa2 pun sebab aku lebih suka berada di pihak yang rasional. Pihak rasional neh sedikit tapi aku fikir menjadi rasional adalah lebih baik. Sebab tue aku tak boleh petik keterangan dari sebelah pihak jek. Orang yang rasional dengar keterangan dari seme pihak, analisis, buat perbandingan dan baru putuskan kes. Ini kesukaan aku.

Tapi sayang adun dap yang bernama lim lip eng tak fikir macam aku fikir. Instead of pendekatan politik, dap hanya perlu jadi belakang tabir. Kenalkan budak tue dengan ngo yang membela nasib customer yang teraniaya. Bagi best service kat dia dengan perkenalkan ngo yang betul2 bela nasib budak tue. 

Bukan berdiri di barisan hadapan dan pamerkan sokongan kepada budak tue. Orang tak fikir ko bela dia pasal keadilan. Even aku sendiri dah anggap alahh kecohlah ko. Nak tunjuk hero bagai lah tue. Peh. Direct kan?

Harus di ingat dalam kes neh siapa salah dan siapa betul berdasarkan hujah keadaan kita seme tak tahu dengan jelas. Kalau hujah tempat kerja memang sah budak tue salah. Hakikat beb. Sapa tak panas ayam goreng kesukaan wa habis selepas 45minit tunggu. Kalau boleh sabar wa respect siot orang terbabit. 

Dan orang sekarang majoritinya melihat kes neh dari sudut pandang hujah keadaan. Dorang pergimamposkan hujah tempat kerja. Hujah tempat kerja budak tue dah dapat akibatnya. Kan dah mention tadi. Out of service ma. Sebab tue aku cakap dap jangan masuk campur. Ini bukan isu politik dari awal. Ada banyak penyelewengan yang sedang menanti kita. Isu begini biar badan bukan politik handdle jek. Jangan marah kalau orang ada sangka buruk pada dap nanti. Sendiri yang cari nahas beb. Jangan pula gebang cakap tak diperingatkan. Bai



Maklumat tambahan : Burger king icity terbakar. Bukan kfc. Harap maklum. 

Artikel telah dikemaskini.

Ameno : Apa pun nak racist ..

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...