Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Sabtu, 16 Mac 2019

PTPTN Tidak Akan Laksanakan Dasar Senaraihitamkan Peminjam - Jangan Sebar Fitnah.

POLITIK | Hari ini kerajaan dikecam kerana terdapat laporan bahawa dasar senaraihitamkan peminjam berkemungkinan akan dilaksanakn kembali.


Kita akan mulakan cerita ini secara kronologi;



👉 Utusan melaporkan berita dengan tajuk; "Peminjam PTPTN mungkin dihalang ke luar negara".



👉 Netizens yang hanya membaca tajuk sahaja menjadi marah, mengecam, mengutuk dan menghina kerajaan dengan pelbagai kata-kata nista.

👉 Tajuk itu sebenarnya tiada kaitan sama sekali dengan isi kandungan artikel.

👉 Ini kandungan artikel;


 
👉 Selepas berita di atas menjadi viral, Utusan kemudiannya menukarkan tajuk berita mereka kepada ==> "PTPTN masih mampu tawarkan pinjaman".


👉 Apakah Utusan menyedari mereka tersalah letak tajuk? Kenapakah meletakkan tajuk yang sama sekali tiada kaitan dengan isi pemberitaan? Apakah tujuannya? Apakah benar Wan Saiful tak menyebutkan sama sekali mengenai isu dasar senaraihitamkan peminjam?

👉 Jawapannya adalah, ya, Wan Saiful ada sebut. Tetapi dia bagitau bahawa terdapat cadangan dari pihak lain agar PTPTN mengambil tindakan yang tegas untuk mendapatkan balik wang yang dipinjamkan. Antaranya dasar senaraihitam. Tetapi PTPTN tidak mahu melakukan tindakan tersebut.

👉 Ini yang Wan Saiful ceritakan kepada pihak media.

👉 Wan Saiful juga berkata PTPTN sedang mengumpul maklumat dan pandangan dari pelbagai pihak untuk menentukan kaedah terbaik bagi mendapatkan kembali pinjaman (isu tunggakan) dan mekanisme pembayaran balik.

👉 Dapatan dari hasil kajian juga akan dibentangkan kepada orang awam sebelum membawa kepada KEMENTERIAN bagi tujuan PERBINCANGAN dan PERBAHASAN sihat.

Dengan ini diharapkan tiada lagi mana-mana pihak yang beranggapan PTPTN dan PAKATAN HARAPAN mahu melaksanakan DASAR SENARAIHITAMKAN peminjam PTPTN setakat hari ini. Sekian.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...