Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Khamis, 14 Mac 2019

Alasan Lambat Bertindak Membersihkan Pencemaran Di Pasir Gudang Kerana Kos Tinggi Tak Munasabah.

NAJIB RAZAK | Ketua Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Datuk Mohammad Hamdan Wahid.mendedahkan bahawa punca kes pencemaran toksik di Pasir Gudang telah bertambah teruk ialah kelewatan kerajaan negeri Johor untuk bertindak.

JBPM mendedahkan bahawa pencemaran dan sisa-sisa kimia yang dibuang secara haram ke dalam sungai patut dibersihkan dengan segera apabila dikesan minggu lepas.

Tetapi pembersihan ini tidak dilakukan minggu lepas kerana kerajaan negeri Johor memutuskan bahawa kos pembersihan adalah terlalu tinggi.

"Toxic fumes might not have re-emerged in Pasir Gudang, Johor, if the illegally dumped chemicals found there were immediately removed, said Fire and Rescue Department director-general Datuk Mohammad Hamdan Wahid."

"He pointed out that the authorities did not dispose of the chemicals after concluding that they were no longer reactive, allegedly due to the costs involved."

“This was not a good decision. By right, it should have been disposed earlier."

"“I was made to understand that the cost of disposing of the chemical is high and so it was not cleared and left just like that,” he said."
https://www.malaymail.com/…/fire-and-rescue-d-g-bad…/1732187

Akibatnya, tiada kerja pembersihan dilakukan dan sisa-sisa kimia toksik telah dibiarkan sahaja untuk mengalir di Sungai.

Oleh kerana keputusan yang tidak bijak ini, seramai 34 sekolah yang melibatkan ribuan pelajar dan guru terpaksa ditutup untuk jangka masa yang belum dapat dipastikan lagi.

Oleh kerana keputusan ini juga, lebih 500 orang telah menjadi mangsa termasuk murid-murid sekolah.

Amat jelas, PH lebih utamakan wang daripada nyawa dan kesihatan.

Inikah pendekatan menangani bencana mereka?

Siapakah di kerajaan negeri dan pusat yang patut bertanggungjawab ke atas becana ini?

Kerajaan PH patut mengambil iktibar dari peristiwa ini dan tidak akan memperjudikan nyawa dan kesihatan rakyat terutama kanak-kanak khasnya yang menjadi mangsa.

Keselamatan dan kesejahteraan Rakyat patut diletak di tempat pertama.

Jangan diulangi kesliapan seperti ini lagi. - 14 Mac 2019.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...