Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Rabu, 9 Januari 2019

Post Merepek-Merepek Di Sosmed, Bolehkah Anda Dibuang Kerja? Ini Jawapan Peguam.

JUMPA DI MAHKAMAH | Boleh ke majikan pecat anda jika anda posting yang bukan-bukan di media sosial?

Baru-baru ini banyak syarikat yang buang pekerja mereka sebab pekerja mereka post yang bukan-bukan di Facebook dan Twitter.




Bermula dengan kes Edi Rejang, pekerja Honda, yang terkini Eric Liew yang bekerja di CISCO dan yang lagi terbaru kes pekerja TNB pula.



 
Inilah kuasa dunia viral. Jadi, hati-hati sebelum membuat sebarang kenyataan di media sosial. Okay, jadi berbalik kepada isunya, boleh atau tidak majikan anda pecat anda jika anda buat kenyataan perkauman, hasutan, hinaan dan lain-lain di media sosial?

Jawapannya boleh. Kerana kebiasaannya dalam kontrak pekerjaan ada klausa yang menyatakan majikan boleh memberhentikan pekerja jika pekerja melakukan sesuatu yang oleh mencemar nama dan reputasi syarikat.

Bagaimana pula jika tiada dinyatakan dalam kontrak klausa sedemikian? Jawapannya majikan masih boleh memecat anda. Kerana?

Kerana dalam Akta Kerja 1955, Seksyen 14 menyatakan majikan boleh menamatkan pekerja mereka atas sebab ‘khas’ jika pekerja mereka melakukan salahlaku.

Namun satu proses inkuiri dalaman mesti dijalankan terlebih dahulu sebelum pemberhentian dilakukan. Majikan tidak boleh pecat terus pekerja mereka tanpa melakukan inkuiri atau siasatan dalaman. - 9 Januari 2019.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...