Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Khamis, 16 Ogos 2018

Cadangan Kenakan 'Cukai Coke', Tony Pua Ditibai Netizens Kaw-Kaw.

Politik |Ia hanyalah cadangan dengan menyebutkan coca cola sebagai contoh, namun Ahli Parlimen Damansara, Tony Pua dikritik bertubi-tubi oleh netizens.


Tony Pua dalam satu kenyataan yang tersiar di Buletin TV3 berkata kerajaan sedang mempertimbangkan untuk memperkenalkan beberapa cukai baru bagi membantu membayar semula wang tuntutan cukai GST.

"Misalnya, saya boleh sebut, katakan kita nak laksanakan cukai soda, macam cukai (atas) Coca-Cola, ia ada dua komponen.

"Pertama ia dapat beri sedikit hasil kepada kerajaan. Ia (juga) tidak membebankan golongan B40 sebab (mereka) tak perlu minum Coca-Cola.

"Pada masa sama, kita boleh menggalakkan kehidupan yang lebih sihat,"
katanya seperti dipetik Buletin Utama TV3.
 

Menurut Tony lagi, bagaimanapun kerajaan akan meneliti kesemua cadangan bagi memastikan kerajaan hanya akan melaksanakan yang terbaik buat rakyat.

"Kesemuanya sedang diteliti dan disemak supaya kita dapat laksanakan cadangan yang paling baik untuk rakyat," katanya lagi.

Di ruangan komen Malaysiakini, nampaknya netizens tidak dapat menerima kenyataan Tony Pua itu apabila rata-ratanya mengkritik dan memperli pegawai khas kepada Lim Guan Eng itu.





Meskipun minuman ringan seperti soda mendatangkan kemudaratan ke atas tubuh badan manusia, namun minuman seperti itu selalunya diminum oleh rakyat biasa. Ianya tiada beza dengan menggenakan cukai GST ke atas minuman soda.

Nampaknya dengan membatalkan GST bukan sahaja mengembalikan SST, bahkan kerajaan mahu menambahkan beberapa cukai baru. Apakah cadangan ini dipersetujui oleh rakyat agaknya? - 16 Ogos 2018.


Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...