Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Isnin, 5 Mac 2018

Hutang Negara, Jawapan Untuk Dyana Sofea - Syahir.

PADA 28 Februari lepas, Dyana Sofea menyebarkan satu poster propaganda mengenai hutang negara andai Najib diberikan peluang untuk mentadbir Malaysia selama 5 tahun lagi.

Poster tersebut tular dan kini telah dikongsikan sebanyak 6,876 kali (setakat ini) di laman Facebook. 
Meskipun disebarkan oleh ramai pro pembangkang, namun di ruangan komen nampaknya Dyana diserang dengan beberapa persoalan dari pengomen-pengomen terlalunya mereka yang pro kepada Pakatan Harapan terutamanya yang terlibat dalam bidang ekonomi.
Penggiraan Dyana macam skim ponzi - Hashime












Setakat ini Dyana tidak memberikan apa-apa respon berhubung dengan persoalan dan kritikan di ruangan komen atas post itu. 
Syahir, team media sosial penyokong Barisan Nasional turut memberikan jawapan kepada Dyana bagi mengulas poster tular itu. Berikut dibawah adalah jawapan darinya;
Oleh : Syahir
Pertama kali saya nampak grafik di bawah minggu lepas saya bagitau kawan saya, siapa yang buat grafik ini dan sebarkan grafik ini adalah mereka yang jahil dan tak faham langsung apa-apa tentang hutang kerajaan.
Saya rasa ianya terlalu bodoh untuk diulas tapi saya lupa bahawa propaganda seperti ini sangat mudah untuk menyebabkan orang percaya.
Sebab tu saya selalu cakap, hal-hal berkaitan ekonomi dan kewangan tak payah dengarlah pendapat ahli politik yang tak ada kelayakan, pengalaman atau kepakaran dalam bidang itu.
Bukan sahaja apa yang mereka cuba propaganda kan itu salah, faktanya pun salah.
Pertama sekali hutang kerajaan persekutuan belum lagi mencecah RM1 trillion seperti yang didakwa di dalam grafik tersebut. Setakat suku ke-4 2017, hutang kerajaan persekutuan dicatatkan pada RM632.67 billion.
Najib Razak juga tidak mengumpul RM1 trillion hutang kerajaan seperti yang didakwa. Semasa mengambilalih tampuk kepimpinan negara pada tahun 2009, hutang kerajaan persekutuan adalah sejumlah RM308.27 billion, pada hujung tahun 2017 jumlah hutang adalah RM632.67 billion, maka Najib Razak sebenarnya "mengumpul" RM324.4 billion hutang sejak beliau menjadi Menteri Kewangan, bukannya RM1 trillion.
Malah sebahagian hutang yang diterbitkan pada zaman Dr. Mahathir bin Mohamadpada tahun 1998 dan 2003 masih lagi belum dilangsaikan kerana tempoh hutang (bon) yang diterbitkan bagi tempoh 20 tahun masih belum sampai ke tarikh matang (untuk ditebus atau dibayar semula).
Pun begitu seperti yang banyak kali sudah saya terangkan hutang kerajaan persekutuan bukanlah suatu perkara negatif atau masalah yang perlu diselesaikan: https://www.facebook.com/mohdsyahir21/posts/10210551448120442
Memang sebahagian daripada hasil kerajaan digunakan untuk membayar faedah atau bunga kepada hutang/bon kerajaan. Pada tahun 2016, RM26.5 billion atau 12% daripada RM212 billion hasil kerajaan digunakan untuk membayar faedah hutang kerajaan.
Hasil kerajaan termasuklah cukai-cukai yang dikutip daripada rakyat seperti cukai pendapatan, GST, duti eksais dan sebagainya. Jadi secara teknikalnya rakyat yang membayar faedah hutang kerajaan persekutuan setiap tahun. Tetapi bukanlah seperti yang dipropagandakan Dyana Sofya dan gerombolan pembangkang seolah-olah hutang kerajaan mesti dilangsaikan dalam masa 5 tahun ataupun perlu ditolak dengan gaji pekerja-pekerja muda.
Bebanan hutang kerajaan secara tidak langsung yang ditanggung rakyat melalui cukai yang dikutip tidak bertambah selagi kadar cukai tidak dinaikkan. Kadar GST masih kekal 6%, kadar cukai pendapatan pula sudah dikurangkan sejak beberapa tahun lepas. Jika jumlah bayaran cukai anda bertambah setiap tahun pun ianya kerana anda berbelanja dengan lebih banyak (bayar GST lebih banyak) atau pendapatan anda meningkat (bayar cukai pendapatan lebih banyak), bukannya kerana hutang kerajaan meningkat.
Malah sebenarnya faedah atau bunga yang dibayar oleh kerajaan juga sebenarnya mengalir semula kepada rakyat melalui dividen KWSP, KWAP (duit pencen), interest di dalam akaun simpanan, semasa dan fixed deposit serta faedah insurans.
Lebih separuh atau RM367 billion hutang kerajaan dimiliki oleh KWSP, KWAP, bank-bank dan institusi-institusi kewangan tempatan serta syarikat-syarikat insurans. Mereka melabur di dalam hutang atau bon kerajaan kerana hutang kerajaan adalah aset yang paling selamat di dalam semua kelas aset yang terdapat di dalam pasaran kewangan. Kerajaan hampir pasti tidak akan gagal membayar faedah hutang mereka setiap tahun.
Faedah hutang yang dibayar oleh kerajaan sebenarnya adalah pendapatan kepada rakyat.
Tidak masuk akal kerajaan nak tolak duit daripada gaji anda untuk membayar hutang mereka. Sesiapa yang ada di dalam slip gaji mereka "deduction" untuk membayar hutang kerajaan sila buat laporan polis kerana anda sebenarnya ditipu oleh majikan anda. Tapi tak tahu la pulak kalau mereka yang bekerja dengan DAP, gaji mereka ditolak untuk membayar hutang kerajaan?
Yang dibayar setiap tahun adalah faedah/bunga hutang kerajaan. Prinsipal hutang kerajaan tidak dibayar secara langsung menggunakan hasil kerajaan atau duit pembayar cukai. Untuk melangsaikan atau menebus hutang kerajaan yang telah matang, kerajaan hanya perlu menerbitkan hutang/bon baru.
Tahun lepas (2017) contohnya, kerajaan menebus RM73.2 billion hutang yang telah matang dengan menerbitkan RM113.9 billion hutang baru. Lebihan daripada terbitan hutang itu sejumlah RM40 billion digunakan untuk membiayai defisit kerajaan persekutuan atau lebih spesifik perbelanjaan pembangunan kerajaan.
Itulah "kuasa" atau kebolehan sesebuah kerajaan. Bayar hutang lama dengan membuat hutang baru. Kerana kewangan kerajaan bukan seperti kewangan peribadi atau kewangan isi rumah. Semua kerajaan dalam dunia melakukan benda yang sama. Malah itulah yang dilakukan Malaysia sejak negara ini wujud.
Kerajaan tak perlu tolak gaji rakyat untuk bayar hutang.
Tidak logik juga hutang kerajaan akan mencecah RM2 trillion pada tahun 2025.
Setiap tahun kerajaan hanya menambah hutang bersih sejumlah RM40 billion setiap tahun. 7 tahun dari sekarang, secara purata kerajaan hanya akan menambah RM280 billion menjadikan jumlah hutang lebih kurang RM900 billion, bukannya RM2 trillion seperti yang dipropagandakan Dyana Sofya.
Hutang kerajaan yang bertambah tidak akan mempengaruhi kebolehan orang muda untuk membeli kereta baru atau rumah apatah bercuti ke luar negara.
Tidak ada halangan untuk anda membeli apa sahaja yang anda mampu atau bercuti ke mana sahaja sekiranya anda mempunyai wang. Kerajaan tidak mengambil duit anda atas dasar untuk membayar hutang. Cukai yang dikutip melalui cukai pendapatan dan GST adalah untuk pembangunan negara. Seseorang tidak akan membayar cukai efektif begitu banyak sehingga memakan sebahagian besar gajinya.
Malaysia juga tidak akan menjadi seperti Greece atau Venezuela kerana hutang kerajaan kerana pertama Malaysia mempunyai kedaulatan monetari (monetary sovereignty) sendiri iaitu kebolehan mengawal bekalan wang (money supply) bukan seperti Greece yang tidak boleh mencetak matawang Euro dan keduanya 98.8% hutang kerajaan Malaysia adalah dalam Ringgit dan bukannya matawang asing. Hanya RM16.6 billion hutang kerajaan dalam matawang asing lain seperti USD dan Yen. Tidak ada risiko kerajaan Malaysia akan menjadi seperti Greece mahupun Venezuela.
Dyana Sofya juga perlu bezakan di antara hutang kerajaan dengan hutang luar negara. Hutang luar negara Malaysia pada tahun 2017 berjumlah RM883 billion pun tak sampai RM1 trillion seperti yang didakwa. Hanya 23% daripada RM883 billion itu adalah hutang luar kerajaan yang merangkumi hutang kerajaan dalam Ringgit yang dimiliki oleh pelabur asing. Selebihnya adalah hutang yang dibuat oleh sektor swasta. Kalau ada orang luar simpan duit di dalam bank Malaysia ianya juga akan dikira sebagai hutang luar negara.
Bacaan lanjut hutang luar negara boleh dibuat disini: https://www.facebook.com/mohdsyahir21/posts/10212011705865973
Berhati-hatilah menyebarkan sesuatu yang anda tidak pasti. Ahli politik seperti Dyana Sofya, kerjanya mempolitikkan semua benda termasuklah hutang kerajaan. Tatkala dia sibuk berjoli sana sini, dia menyebarkan fakta palsu tentang hutang kerajaan untuk membuatkan anda benci kepada kerajaan.
Siapa sahaja jadi kerajaan ataupun Perdana Menteri selepas PRU14 tidak akan mengubah fakta bahawa hutang kerajaan tidak akan dibayar melalui gaji anda.
p.s. Tahukah anda nisbah hutang kerajaan persekutuan kepada saiz ekonomi negara menurun kepada 50.8% tahun lepas (2017) berbanding 52.7% pada tahun sebelumnya (2016)?
Rujukan:
1. Federal Government Domestic Debt by Holder - BNM: http://www.bnm.gov.my/…/publication/msb/2018/1/xls/3.1.5.xls
2. Penyata Kewangan Kerajaan Persekutuan 2016 - Jabatan Akauntan Negara: http://www.anm.gov.my/…/Penyata-Kewangan-Kerajaan-Persekutu…
3. Summary of Government Issuances and Redemption - BNM: http://bondinfo.bnm.gov.my/portal/server.pt…
5. Economic and Financial Data for Malaysia - BNM: http://www.bnm.gov.my/index.php?ch=statistic_nsdp#fiscal

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...