Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Rabu, 11 Februari 2015

1MDB Bakal Muflis Jika Gagal Bayar Hutang RM2 Billion - Bank Tingkat Usaha Tekan 1MDB Bayar Semula Hutang Pinjaman.


Alhamdullilah, syukur. Hanya 1MDB jek muflis. Bukan Malaysia oke. Kira bagus la tue. Mari la bersyukur ramai-ramai.

Janji negara aman sudah la.

KAH KAH KAH

Dan, yes, 1MDB yang dikatakan sangat untung, terlalu untung dan paling menguntungkan kerana pelaburan2 yang berjaya membawa pulangan itu sebenarnya sudah terlepas 3 kali tarikh akhir untuk membayar semula pinjaman dengan hutang menimbun2. Ini pertama kali dalam ekonomi aku belajar syarikat yang gagal bayar pinjaman itu ialah syarikat yang stabil bak kata menteri2 ko. Sungguh pun aku tak major ekonomi tapi aku takde la bangang nak mampos sampai tatau nak bezakan prestasi syarikat yang untung dengan syarikat yang rugi.

Ada otak, fikirla sendiri.

----------------------------

Pemilik bank Malaysia akan menggerakkan peningkatan risiko kegagalan atau “event of default” (EOD) sekiranya pelaburan strategik negara 1Malaysia Development Berhad (1MDB) gagal membayar hutang RM2 bilion bagi unit tenaga yang diambil pada Mei 2014, kata sumber.

Pembayaran balik pinjaman tersebut sudah ditangguhkan dua kali dengan tarikh akhir pembayaran terkini adalah pada bulan lepas dan ia sebahagian daripada RM5.5 bilion pinjaman diambil salah satu unit syarikat milik Kementerian Kewangan (MOF).

Anak syarikat 1MDB Powertek Investment Holdings Sdn Bhd mengambil pinjaman pada Mei lalu untuk membiayai semula pinjaman penyambung RM6.17 bilion diambil pada 2012 untuk pembelian aset tenaga. Baki RM3.5 bilion sudah ditukarkan menjadi pinjaman dengan pelan pembayaran selama 10 tahun berakhir pada Ogos 2024.

“Keputusan sudah ditetapkan dan (tarikh akhir pembayaran) 18 Februari atau EOD akan digerakkan,” kata sumber kepada The Malaysian Insider.


Maybank memberikan 58.99% daripada pinjaman RM 2 bilion itu manakala RHB memberikan 32.41%. Pemberi pinjaman lain adalah Alliance Investment Bank Bhd (4.06%), Malaysia Building Society Bhd (3.24%) dan Hwang DBS Investment Bhd (1.29%).

Sumber lain mengesahkan surat mengenai perkara itu sudah dihantar kepada 1MDB yang sedang berunding untuk meminjam wang daripada hartawan T. Ananda Krishnan bagi membayar semula pinjaman tersebut.

Tidak diketahui sama ada hartawan itu sudah bersetuju untuk memberikan pinjaman akan tetapi pengkritik mengatakan adalah luar biasa bagi syarikat milik kerajaan berhutang kepada rakyat.

EOD adalah tindakan atau keadaan menyebabkan peminjam menuntut pembayaran penuh baki hutang lebih cepat daripada tarikh akhirnya.

Menurut laman sesawang kewangan investopedia.com, peminjam kebiasaannya akan memasukkan fasal peningkatan risiko kegagalan dalam kontrak untuk melindungi diri sendiri sekiranya peminjam tidak mampu atau tidak berniat untuk meneruskan pembayaran pinjaman pada masa akan datang.

Apabila peningkatan risiko kegagalan digerakkan, pemberi pinjaman boleh menyita apa-apa cagaran dan menjualnya untuk mendapatkan balik pinjaman.

“Keadaan yang boleh menyebabkan berlakunya peningkatan risiko kegagalan termasuk pinjaman yang tidak dibayar apabila tiba tempoh matang, melanggar perjanjian dan diisytiharkan bankrap.

“Fasal peningkatan risiko kegagalan boleh dimasukkan bukan sahaja untuk pinjaman atau perjanjian pajakan, tetapi juga bagi usaha sama dan perkongsian. Fasal ini membenarkan pihak tidak ingkar keluar daripada perjanjian yang gagal,” kata laman sesawang itu.

Ketua Pegawai Eksekutif 1MDB Arul Kanda memberitahu akhbar Business Times Singapura hujung minggu lalu baki AS$1.103 bilion (RM3.91 bilion) dana di Pulau Cayman tidak akan dibawa pulang ke Malaysia.

Ini menyebabkan ahli Parlimen pembangkang Malaysia yang bimbang kegagalan 1MDB membayar pinjaman menyebabkan risiko kewangan negara menuntut penjelasan.

Setiausaha Agung PKR Rafizi Ramli berkata, ini bertentangan dengan kenyataan awal 1MDB yang mengesahkan wang tersebut sudah dibawa balik selepas 1MDB dikecam kerana terlibat dalam urus niaga yang tidak telus di Pulau Cayman.

"Saya mendesak supaya satu siasatan segera dibuat oleh BNM berikutan pengesahan dana dari Pulau Cayman tidak kembali ke Malaysia.

"Kenyataan CEO 1MDB hari ini bukan sahaja menunjukkan pelaburannya bermasalah, lebih teruk ia memberi gambaran pengurusan 1MDB tidak telus dan menyembunyikan perkara daripada rakyat," kata ahli Parlimen Pandan itu sebagai respons kepada kenyataan Arul di akhbar Singapura itu. -TMI

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...