Khamis, 20 November 2014

Jawapan Kepada Taib - Ya, Ini Bukti Sarawak Layak Mendapat Status Negeri Maju Pada Tahun 2015.

Kurang dari 2 bulan kita akan memasuki tahun baru iaitu tahun 2015. Pada tahun 2014, Taib Mahmud ada membuat satu kenyataan. Dalam kenyataan tersebut dia berkata bahawa Sarawak layak digelar negeri maju pada tahun 2015.

Lihat ;



Malaysia sebagai sebuah negara pun tidak layak diiktirafkan sebagai negara maju ini kan pula Sarawak sebagai sebuah negeri.

Tak agak2 nak buat kenyataan syok sendiri. Alasan Taib, berdasarkan kepada pendapatan per kapita. Owh ek? Yeke?

Kata Taib pada akhir tahun 2013.


Beliau berkata, pendapatan per kapita kini telah meningkat 62 kali ganda kepada RM42,000 berbanding RM688 sahaja pada tahun 1963 manakala peratusan rakyat miskin juga semakin berkurangan.

Namun disangkal oleh DAP Sarawak ;

Pengerusi DAP Sarawak, Chong Chieng Jen berkata, pendapatan per kapita negeri iaitu RM41,000 yang diumumkan Ketua Menteri, Tan Sri Abdul Taib Mahmud bercanggah dengan angka rasmi Parlimen dan tidak menunjukkan keadaan sebenar rakyat negeri itu.
Katanya lagi, kerajaan negeri memutarbelitkan statistik semata-mata untuk menggambarkan keadaan ekonomi negeri baik.
“Ia tidak memberi sebarang makna kepada rakyat negeri.” katanya, memetik laman Malaysiakini.
Ahli Parlimen Kuching itu berkata, angka itu berbeza berbanding jumlah yang diperolehnya di Parlimen tahun lalu, di mana pendapatan negara kasar (GNI) adalah RM33,000.
“GNI per kapita Sarawak lebih rendah daripada negara dan tentunya kurang daripada RM41,000 seperti yang diumumkan kerajaan negeri.

Apa yang TAIB cakap mungkin betul. Pendapatan perkapita bertambah. Sarawak layak digelar negeri maju. Mungkin ini method pengiraan yang dia guna ;

Pendapatan Taib + pendapatan kaum kerabat Taib + pendapatan kroni2 Taib + pendapatan suku sakat dan pekerja2 Taib + pendapatan orang2 kaya pro Taib + pendapatan golongan serdahana + pendapatan golongan miskin = pendapatan perkapita = woahhhh dah layak digelar negeri maju.

Sebab tue kat Sarawak kau tengok ini ialah rumah Taib, kaum kerabat dan geng2 dia ;



Ini rumah Taib.



Ini rumah George Chan. (kroni Taib)


Ini rumah Chris Chung. (Kroni Taib)


Ini rumah Hanifah Taib.



Ini rumah Arif Mahmud.



Ini rumah Zainab Taib Mahmud.



Ini rumah Ibrahim Mahmud.



 Ini rumah Raziah Taib Mahmud.



Ini rumah Jamilah Taib Mahmud.



Ini rumah Ali Mahmud.

Ini senarai syarikat yang Taib + kaum keluarga dia + kroni2nya terlibat secara langsung ;



Dan ini pula ialah keadaan anak2 Sarawak yang berusaha mendapatkan pendidikan supaya pendapatan perkapita mereka pun setinggi Taib dan his empire ;







Ini pula keadaan jalan di Sarawak ;




Sekolah di Sarawak ;



Ini catatan pengalaman seseorang berkaitan pengalaman hidup di Sarawak ;





Sekolah, jauh?

Takde kantin?

Guru bersesak2 di kuaters?

Takde bekalan air bersih?

Semua budak2 dapat RMT? RMT makanan bernutrisi ke atau makanan tangkap muat? 

Ini pula rumah bagi sesetengah rakyat Sarawak. Yang komplen bab harga rumah mahal pun bersepah. Yang komplen bab tiada pembinaan rumah baru di kawasan mereka pun bersepah.


Tapi kenapa you guys sibuk sebarkan gambar2 rumah miskin di Sarawak? Di Sarawak pun ada juga rakyat2 yang tak miskin? Dan kat negeri2 lain pun bersepah2 gak rakyat miskin? Why Sarawak? Know the chronology dulu der.

Tengok ;



Tidak ada atap bocor?

Tiada ada bumbung bocor?

Rumah dibina di merata2 tempat?

Hell ya nak menipu tak agak2 orang tua gila neh. Fak U babe.

Rumah berkualiti dibina di merata tempat. Dan saya tinggal di salah satu darinya. Yes. Ini maksud rumah berkualiti bagi Taib gila ;


Dan sekarang tengok rumah masing2 dan fikirkan. Adakah rumah kita berkualiti kalau ikut SPECIFICATION Taib Mahmud?

Nampak?

Faham?

Negeri Sarawak memang boleh dianggap maju berdasarkan pendapatan perkapita Taib dan kaum kerabatnya.

Tapi kalau kau hanya MENGIRA JUMLAH PENDAPATAN RAKYAT maka kau tahu, Sarawak adalah jauh daripada yang digambarkan oleh Taib dan suku sakat dia. 

Kau boleh tengok rumah yang dorang duduk.
Jalan yang dorang dapat.
Sekolah dan sistem pendidikan.
Bekalan air bersih dan elektrik coverage.
Tangga gaji dan penyediaan klinik dan hospital.
Sistem pengangkutan dan prasarana.

Adalah berbeza antara dua darjat. Di mana pemimpin tinggal disitu kawasan akan dimajukan. Di mana tiada pemimpin, maka pergi la mampos sama kau.

Macam mana dengan tak malu nak mamposnya si Taib boleh kata Sarawak layak mendapat status negeri maju pada tahun 2015?

Jalanraya yang stabil pun takde, bongok.

Bai. 

Rujukan : http://www.tranungkite.net/v11/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=9730&start=15

http://www.beritasemasa.com.my/rumah-istana-taib-mahmud-sarawak

http://www.malaysiakini.com/news/160296

http://agendsai.blogspot.com/2012/09/ini-rupanya-rakyat-sarawak-miskin.html

http://nicknashram.blogspot.com/2012/06/sabarlah-wahai-cikgu-di-pedalaman.html

http://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2013/11/12/rizab-sarawak-melebihi-rm22-billion/

http://www.roketkini.com/2014/02/06/pendapatan-per-kapita-sarawak/ 

http://www.theborneopost.com/2013/12/25/jalan-becak-perlu-dibaiki/

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...