Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Rabu, 2 Julai 2014

Undang2 Baru Untuk Hukum Pemberi Dan Peminta Sedekah Di KL Kerana Cemarkan Imej Bandaraya.

Oooo

Macam neh rupanya menteri kita buat kerja. Selain dari bangang, bangang, bangang, bangang, bangang, bangang dan bangang, mereka juga bangang, bangang, bangang, bangang, bangang, bangang, bangang serta bangang rupanya.

Baru aku tahu.

Memang terserlah kebangangan mereka ini.

Buat aku rasa kagum pula tak pasal2.

Bukan senang nak mendapatkan menteri bangang bagi negara lain. Tapi di Malaysia kita memang banyak sangat menteri yang bangang-bangang belaka.

Patutkah aku rasa bangga?

KAH KAH KAH

Kata Ku Nan ;

Beliau berkata langkah itu akan dilaksana di beberapa tempat tumpuan bagi mengurangkan budaya meminta sedekah yang mencemar imej ibu negara.

Tengku Adnan berkata keputusan itu diambil selepas pihaknya bermesyuarat dengan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur dan beberapa agensi berkaitan baru-baru ini yang antara lain, membincangkan masalah kebersihan serta isu gelandangan.

"Kita akan ambil satu kaedah di mana yang pemberi kita akan saman dan penerima pula akan kita 'angkut' kerana kebanyakan peminta sedekah ini adalah orang asing.


"Selain itu, badan bukan kerajaan yang memberi makanan secara percuma kepada gelandangan juga akan ditetapkan tempatnya dan tidak boleh merata-rata tempat kerana ini akan mengundang kekotoran," katanya kepada pemberita selepas melancarkan program Nur Ramadan peringkat Putrajaya malam ini. -TMI-

Kenapa nak hukum peminta sedekah dan pemberi sedekah?

Sebab ianya mencemarkan imej ibu negara.

KEPALA HOTAK KAU BERJAMBUL. Sapa kisah bab imej kalau dah terdesak nak makan bodoh. Patutnya ko jangan hukum. Ye, aku setuju bab angkut. Tapi angkut dengan tujuan pendidikan. Ajar mereka bagaimana untuk hidup dengan terurus. Ambil tahu masalah mereka. Selepas itu fikirkan cara terbaik untuk bantu mereka. Bukan suka2 angkut. Lepas tue angkut ke mana. Apa tujuan angkut. Adakah angkut sampai memisahkan anak beranak. Kadang2 aku tengok yang meminta2 itu ialah ibu dan anak2. So nak angkut2 sampai pisahkan anak beranak. Boleh ke? Wajar ke? Patut ke? Itu semua perlu diambilkira juga. Hidup jangan pandang atas aje. Kat bawah neh ada juga benda yang kita kena peduli. Mampos masuk tanah aku dan ko sama aje Ku Nan oi.

Apa hukuman kepada penerima?

Angkut. Tatau la angkut bawa ke mana. Takde perincian bab tue. Tapi kalau bab nak menghapuskan kegiatan sindiket pengemis, penipuan dan sebagainya sekalipun, tolong jangan pukul rata pada semua. Tolong faham juga, yang perlu ditangkap ialah dalang kepada kegiatan tersebut. Bukan angkut yang menjadi mangsa sindiket ataupun yang memberikan derma.

Apa pula hukuman kepada pemberi?

SAMAN. Kepala HOTAK KAU LA KU NAN. Dah la orang keluarkan duit kat pengemis sebab rasa simpati dengan keadaan dorang. Alih2 ko nak SAMAN orang yang bersedekah. Kat planet mana ko berguru pasal ISLAM neh bhai? Aku neh susah juga. Miskin juga dari kecil. Tapi takde la BODOH AGAMA nak MAMPOS macam kau (ada double meaning neh). Patutnya yang memberi sedekah takyah la ko kenakan apa2 tindakan. Sebaliknya berbincang2 la dengan mereka. Kot2 dapat ilham ke macam mana nak bantu pengemis2 dan gelandangan2 tegar ke. Kadang2 aku faham juga. Memang ada kes yang sengaja menjadi gelandangan sebab senang dapat makan. Tak payah fikir apa2 dah. Maybe dah tension dengan hidup maka biarla mengemis. Ada juga yang jadikan kegiatan mengemis as kerjaya. So sama2 la kita amek peduli kenapa mereka menghidupkan kehidupan mereka sedemikian rupa. Setiap dari mereka pasti ada cerita ceriti yang tersendiri beb.

Apa pula kesnya dengan NGO yang bagi makan pada gelandangan?

Kena buat setempat supaya tak mengotorkan kawasan.

Cis. Aku ingatkan nak berpakat sama2 bantu bagi idea untuk selesaikan masalah gelandangan. Rupa2nya depa suruh NGO fikirkan supaya bagi makan setempat aje supaya tak kotorkan kawasan KL. Babik betul la. Kan aku dah naik angin neh. Patutnya cari la jalan. Untuk memastikan zero gelandangan di KL. Rupa2nya lain cara menteri kita berfikir. Memang dasar bangang.

Apa2 pun aku nak tanya Ku Nan beberapa perkara. Aku terfikir2 dalam mimpi. Just nak tanya. 

Apa itu mabuk?
Apa perasaannya bila mabuk?
Adakah semua orang yang mabuk akan jatuh dan terlanggar sesuatu?

Aku percaya menteri macam Ku Nan mesti tahu jawapan2 kepada soalan2 yang aku tanyakan tue. Nampak macam pandai dan hebat sangat. Apa la sangat soalan2 aku tue kan.

K la.

Bai.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...