Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Khamis, 3 Julai 2014

Menteri Beri Amaran Kepada NGO Bantu Gelandangan - Disaman Atau Cepat Berambos Dari KL Sebelum Isnin.

Hish hish hish..

Aku tengok ramai je orang2 bukan islam minum arak. Tapi perangai takde la keji pun. Tatau la aku kalau orang Islam minum arak perangai dia akan keji meji. Takde kaitan dengan Ku Nan. Aku saja je cakap pasal arak tue. Kalau nak terasa pun aku peduli apa.

KAH KAH KAH

KAH KAH KAH KAH

KAH KAH KAH KAH KAH

Warning dari Ku Nan selepas isu derma kepada pemberi dan penerima sedekah.

Lihat ;



Dalam isu Ku Nan menghukum penerima dan pemberi sedekah, yang terbaru Ku Nan tetap bertegas dengan tindakan tersebut. Mereka2 yang masih engkar dan berikan derma kepada golongan gelandangan dan pengemis di sekitar bandaraya KL akan disaman walaupun ditepi2 jalan.

Jika penguatkuasa DBKL nampak, dorang akan saman by hook or by crook.

Suka atau tak suka itu ko boleh pergi mampos.

Imej KL perlu dibersihkan dari golongan gelandangan, pengemis tegar dan juga sampah sarap.

Itu satu.

Point pasal nak selesaikan isu sindiket pula. Memang ada. Tapi kalau nak selesaikan sindiket kenapa ko tak tangkap dalang? Apasal ko hukum peminta dan pemberi sedekah yang menjadi mangsa sindiket? Akai ada ka?

Yang kedua pasal SOUP KITCHEN. Dia macam DAPUR JALANAN juga.



Dapur jalanan mereka datang berkampung tiap2 hari ahad sekitar jalan2 di KL. Bagi makan bukan hanya pada golongan gelandangan aje tau. Pada yang miskin pun ada.

Konsep NGO yang asaskan SOUP KITCHEN neh pun sama. Cuma, dorang ada tapak tempat. Base la orang cakap. Mereka2 ini memang dah bertapak lama dengan membantu homeless tanpa kira bangsa, agama bahkan warganegara sekalipun untuk bagi bantuan makanan. Dan sama macam dapur jalanan, mereka bukan hanya membantu golongan gelandangan bahkan juga pada orang2 miskin. Mereka aktif bergerak untuk mengedarkan makanan di sekitar2 Malaysia juga. Macam buat program JV dengan NGO2 lain dan mengedarkan makanan.

Oke. Sebelum kita maki Ku Nan. Kita lihat dulu apa peranan NGO Soup Kitchen yang si Ku Nan marahkan sangat neh.

Jom.


Sukarelawan menemui salah seorang gelandangan di port biasa dia dan berbincang2 bagi menyelesaikan permasalahan berkaitan tempat tinggal dia. Adakah dia mahu tinggal di rumah kebajikan ataupun tidak. Hasil dari perbincangan tersebut SEORANG GELANDANGAN KINI BUKAN GELANDANGAN LAGI.




Selain dari membantu golongan gelandangan, NGO Soup Kitchen juga aktif memberikan makanan kepada golongan miskin yang ada dalam data maklumat mereka. Baru2 ini pada 30 June mereka sampaikan bantuan makanan kepada pihak2 yang memerlukan.




Owhh rupa2nya KSK juga berperanan membantu mereka2 yang dilanda masalah peribadi. Menemui salah seorang wanita yang stress akibat masalah peribadi dan tidak tahu hendak ke mana.. dibawanya ke anjung singgah agar selamat dari ancaman malam yang gelap gelita. Wanita kan. Maka bahaya yang dihadapinya lain macam la. Khidmat kaunseling juga diberikan untuk wanita tersebut selesaikan masalah peribadi dia.




Untuk meringankan beban orang miskin pula, KSK juga menyediakan bantuan makanan. Owhh bagi bantuan makanan supaya keluarga2 miskin tersebut tidak la sarat lapar memikirkan masalah makanan pula. Sudahla ada masalah kewangan, dengan nak makan lagi. At least berkurangan satu masalah maka berkurangan la beban tue sikit. Nak dijadikan citer, dorang pun tak bantu dengan bagi product2 makanan yang mengarut2 yang tatau dia punya halal, kebersihan dan juga proses pembuatan. Bagi yang branded2 kau. Kalau UMNO yang bagi bantuan dapatlah bantuan product 1 Malaysia. Tah makanan basi dan murah mana tah depa campak ke rakyat? Ehh.. nak marah aku? Sentap? Batal puasa karang macam mana? (sapa yang baca siang la)

KAH KAH KAH



Aktiviti sampingan juga adalah mencari tahu perihal gelandangan. Apa tue? Contohnya. Sukarelawan A nampak gelandangan. A akan isu masalah. Dan siasatan akan dijalankan. Gelandangan akan didekati dan mereka akan dibantu. First, buat jadi kawan dulu. Dah berkawan2, dapat pula kepercayaan dan keyakinan maka barula gelandangan tadinya tue akan memberikan kepercayaan kepada sukarelawan untuk membantu menyelesaikan masalah mereka terutamanya berkaitan tempat tinggal. Rupa2nya feed the homeless bukan setakat feed sahaja. Feed the homeless dalam waktu yang sama stop homeless.



Itu dia. Makcik Fatimah yang uzur juga dibawa ke klinik untuk untuk dirawat akibat kecederaan yang diakibatkan oleh kucing terbiar.

Nampaknya KSK kita neh memainkan macam2 fungsi.

Bagi makan pada gelandangan ada.
Bantu gelandangan dapatkan tempat tinggal pun ada.
Mendekati gelandangan dan selesaikan masalah mereka pun ada.
Bantu orang yang dalam kesusahan dan kekeliruan pun ada.
Bagi bantuan makanan dari rumah ke rumah pun ada.
Sentiasa alert dengan persekitaran dengan mengambiltahu siapa yang susah pun ada.
Bagi bantuan pakaian dan alat alatan pun ada.

Pokoknya, mereka melakukan kerja2 sukarelawan yang tak terhitung banyaknya dan apa yang menteri kita buat dengan KSK ialah HALAU.

Ya. HALAU.

HALAU KELUAR DARI KL SEBELUM ISNIN SEBELUM DIKENAKAN TINDAKAN SAMAN.

Ya. Ini betul2 punya. Bukan cubaan.

Bukan main2. Bukan fitnah. Memang betul. DIHALAU KELUAR DARI KL.

Bila saman sana saman sini maka tak pasal2 DBKL akan gunakan kuasa untuk menyita premis KSK. Jangan main2 dengan tindakan gila dorang tue.

Alasan Ku Nan ;

Menteri Wilayah Persekutuan itu berkata, tindakan itu diambil sebagai langkah serius kerajaan membersihkan kegiatan gelandangan dan pengemis di ibu negara. (point 1)

Beliau berkata, kewujudan NGO yang memberi makanan kepada golongan gelandangan menyebabkan imej Kuala Lumpur terjejas teruk terutama daripada aspek kebersihan.(point 2)

"Mengenai gelandangan ini kita bukan tidak cuba carikan kerja untuk mereka. Bila kita beri mereka kerja mereka tidak mahu kerana adanya NGO yang memudahkan mereka(point 3) mendapatkan makanan. "Imej bandar raya terjejas teruk, bukan saja jalan kotor tetapi ada antara mereka penghidap HIV, penagih dadah," (point 4) katanya pada sidang media di Kuala Lumpur hari ini.

Tengku Adnan berkata, meskipun tindakan tersebut kelihatan kejam namun ia terpaksa dilakukan untuk mendisplinkan masyarakat.(point 5)

1. Halau NGO KSK sebab nak membersihkan kegiatan gelandangan dan pengemis di ibu kota. KSK juga menjalankan peranan yang sama. Cuma pendekatan yang digunakan ialah berkawan dan mengenali dulu gelandangan2 ini dan kemudiannya dari situ baru la boleh faham apa masalah mereka. Jika kita tak berkawan dan main hantar je depa ke sana ke mari depa cenderung lari semula. Bukan mudah nak kembalikan semangat hidup bagi mereka2 yang memilih jadi gelandangan neh. Sepatutnya DBKL rasa malu. PPZ rasa malu. Sebab tak boleh perform sehebat KSK dan DJ (dapur jalanan).  Dan tengok pendekatan yang dibawakan oleh KSK dan DJ berjaya mendekati golongan gelandangan, tiru la. BODOH NAK MAMPOS. Itupun tak reti nak tiru. Tak reti nak tiru maka JV la. BODOH NAK MAMPOS. Itu pun tak reti nak buat jalinan kerjasama bagi menyelesaikan masalah gelandangan di KL. 

2. Rupa2nya pasal imej KL. Ingatkan sebab simpati mereka jadi gelandangan ka. Simpati sebab gelandangan takde rumah ka. Simpati sebab gelandangan ada masalah ka, takde tempat dituju ka terbuang ka takde ahli keluarga ka sakit ka apa ka rupa2nya pasal IMEJ KL. Babik apa ko neh Ku Nan? Ah babik pula yang aku heret. Maaf babik. I tak sengaja. Ampun. Sorry. Pasal kebersihan lagi senang. Ko upah la lebih ramai kakitangan untuk bersihkan KL. Wujudkan peluang pekerjaan. Tak pun ko wujudkan peluang pekerjaan untuk bersihkan KL kepada golongan gelandangan tue. Ada caranya. Ko nak dengan taknak aje Ku Nan oi.

3. Tahu pula ko NGO2 tue semua wujud untuk membantu gelandangan. Itu sebab aku cakap tadi. Dah tahu gelandangan2 tue lebih mesra dengan NGO2 maka ko la kena belajar cara mereka buat kerja. Dekatkan diri ko dengan NGO2 tue dan sama2 cari solusi yang mana KL bersih dari homeless, masalah kebersihan dapat diselesaikan, gelandangan2 pun dapat dibantu. Ko senang, aku senang, NGO senang dan gelandangan pun senang ahti. Tak boleh ke?

4. Tahu pula nak cakap ada gelandangan yang menghidapi HIV. Ko tahu apa masyarakat fikir pada penghidap2 HIV? Takut ko tahu, takut. So sapa nak bagi kerja pada penghidap2 HIV? Kalau dah takde kerja macam mana nak sewa rumah? Macam mana nak beli makanan. Macam mana nak tanggung kos sara hidup? BANGANG ko neh Ku Nan. BANGANG. Golongan penagih tue kena selesaikan masalah ketagihan dulu. Bukan bagi kerja dulu. Dah selesai elok2 baru la depa boleh kerja elok2. Ini nak selesaikan macam mana. Methadon kan adaaaaaa.....

5. Tahu juga nak cakap yang tindakan ko memang KEJAM. Bagus la kalau ko sedar diri. Lagi bagus kalau ko mengaku juga ko tue BODOH NAK MAMPOS. Getik aku nak bercakap baik2 dengan orang macam ko. SOMBONG NAK MAMPOS. Lagipun. Aku nak mendisplinkan ko Ku Nan oi. 

KAH KAH KAH

Yang sebenarnya. Menteri dan DBKL memang takde ahti perut. Gelandangan2 di KL bersepah disebabkan tiada tindakan khusus dibuat bagi membantu mereka. Yang ada short-term solution. Macam geng2 pusat zakat, hantar makanan dan balik.

Macam yang NGO KSK buat ialah short-term solution and long term solution. Which is very2 effective untuk menjaga imej KL dan bantu golongan gelandangan2 yang bermasalah juga.

Jangan negatif sangat pada sukarelawan2 ini. DBKL dan menteri patut buka mata dan memahami.

Pertama. Ko tahu ada orang miskin yang susah dan hadapi masalah kewangan. So ko bagi bantuan makanan. Sekurang2nya dia tak perlu berat2 fikir masalah mengenai makanan. Kurang satu beban, dia akan fikir bab sewa ke masalah pendidikan anak2 ke.. 

Kedua. Ko tahu ada orang2 gelandangan dan ko bagi bantuan makanan, dekati mereka dan dalam waktu sama ko berkawan dengan mereka. Biar mereka share masalah2 mereka dengan ko. Dan tahu nanti maka barula ko boleh fikirkan macam mana nak bantu mereka. Kalau gelandangan tue ada HIV macam mana nak bantu? Ingat senang masyarakat nak terima pesakit2 HIV? Cakap senang la. Sembang kat blog boleh la. Ada baca blog pakcik yang hidap HIV tue? Baca la. Ini blog dia ==> http://akuhivpositif.blogspot.com/ lagi panjang karangan dia dari aku korang tahu. Kadang2 ada artikel dia yang buat aku menangis baca. Stigma masyarakat mengenai penghidap HIV terlalu kejam, sadis dan bersifat menghukum. Untuk diri aku juga peringatan ini.

Ketiga. Ini la masanya untuk agensi2 kerajaan mendekati NGO2 yang aktif membantu golongan gelandangan. Jalinkan ikatan kerjasama. Tiru cara mereka buat kerja. Bagi dana supaya proses untuk membantu gelandangan dapat dijalankan dengan berkesan. Tanya dorang apakah solusi terbaik yang boleh difikirkan. Ini masa untuk rapatkan saf bagi menyelesaikan masalah. Bukan halau saf2 yang berperanan selesaikan masalah macam ko tue GOOD2 aje. Padahal haram GOOD2 pun. Jangan2 MABOK sampai terlanggar itu ini. Ops. Sorry. Aku tersasar dan tersasau lagi.

Kesimpulannya.

Betul ke syaitan semua dah kena ikat? Aku rasa ada sekor terlepas. Fikir2kanla ye Ku Nan oi.

Kbai.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...