Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Jumaat, 13 September 2013

Kerajaan Jamin Harga Gula, Tepung Tidak Naik.

Tatau nak bodohkan sapa. Kita pakat2 perhatikan aje la permainan depa. Sendiri umumkan tidak akan naikkan harga barang yang mana KERAJAAN ada SAHAM dalam SYARIKAT2 TERSEBUT dan sendiri HAPPY2 berlagak konon nya sendiri WIRA?

Apa la nak jadi dengan kerajaan kita neh.

KAH KAH KAH

Lihat bawah ;


Kerajaan memberi jaminan harga tepung dan gula tidak akan naik di sebalik pengurangan subsidi petrol RON95 dan diesel sebanyak 20 sen diumumkan kerajaan, 3 September lepas.
Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Datuk Hasan Malek berkata, jaminan itu berdasarkan persetujuan antara kementerian dengan beberapa pengeluar dan pengilang utama dua komoditi makanan itu, semasa pertemuan pada Selasa.

"Saya gembira apabila mereka juga memberitahu bahawa bekalan gula dan tepung mencukupi.

"Mereka juga bersetuju untuk tidak menaikkan harga barangan itu dan ini bermakna peniaga tidak boleh menaikkan harga barangan berkenaan sewenang-wenangnya," katanya kepada pemberita selepas merasmikan majlis penutupan Bengkel Kefahaman Undang-undang dan Pemeriksaan kepada Penghulu dan Penggawa Semenanjung Malaysia, di sini hari ini.

Rujukan :  http://www.malaysiandigest.com/bahasa-melayu/440991-kerajaan-jamin-harga-tepung-gula-tidak-naik.html

Instead of subsidi bagai dalam tepung dan gula, apa kata kerajaan mahsuhkan sistem monopoli? Lebih ramai yang meniaga tepung dan gula, meningkatkan persaingan sekaligus memberikan pelbagai pilihan kepada pengguna untuk membuat penawaran.. 

Owh tak boleh2. Kalau takde monopoli terjejasla pendapatan kerajaan..

KAN?

KAH KAH KAH  

BTW, subsidi neh berperanan nak membiarkan harganya rendah dalam pasaran. Seolah2 kos operasi nak proses dan jual gula pada harga yang rendah sebenarnya tidak menguntungkan peniaga [tak dapat tampung kos operasi]. Ini persepsi, pemikiran dan idelogi yang kerajaan dan peniaga2 canangkan ke dalam kepala hotak kita.

Tapi aku tak berfikir sepertimana yang orang mahu aku berfikir. Dari apa yang nampak sebenarnya harga gula kita boleh murah waima tanpa subsidi sekalipun jikalau peniaga gunakan calculation yang betul untuk raih keuntungan.

Bila mereka mahu, mesti boleh. Bila mereka tamak, maka ia jadi tak boleh. Subsidi kepada kroni2 tertentu bukan saja menguntungkan kroni tersebut bahkan juga menguntungkan pihak yang berperanan dalam mengekalkan subsidi tersebut.

Lue fikirlah sendiri.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...