Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Jumaat, 13 September 2013

13 Aktivis Rakyat Di Penjara 2 Tahun Kes Rampasan Kuasa Di Perak. - SEBARKAN.

Di penjarakan serta merta sejurus keputusan di umumkan oleh hakim sebentar tadi.



Mereka didapati bersalah oleh hakim. Mereka bukan saja perlu menjalani hukuman penjara selama 2 tahun tanpa rayuan bahkan juga perlu membayar denda sebanyak RM5k setiap seorang.

Apa kesnya neh?

Video kat bawah akan jelaskan kepada korang. 13 aktivis ini antara lain yang melawan berhabis habisan rampasan kuasa yang berlaku di Perak pada tahun 2009. Dari ribuan yang lain polis aim 13 individu tersebut. Mereka di anggap melawan keputusan yang ditetapkan oleh Sultan Perak ketika itu.

 



Penjelasan. 

1. Mereka bukan lawan raja. Nampaknya ada yang salah faham disitu.

2. Mereka melawan penipuan ataupun penyelewengan yang menyebabkan peralihan kuasa PR daripada menjadi kerajaan negeri kepada menjadi pembangkang negeri. Be it jika raja yang buat sekalipun, ia harus di anggap melawan penyelewengan. Bukan nya melawan mana2 individu yang memegang apa2 jawatan atas kapasiti dia memegang jawatan tersebut. Senang cakap, kita lawan isu, bukan lawan jawatan. Kita lawan 'perkara' bukan lawan sistem.

3. Lihat saja banner2 yang menuntut agar Sultan/Raja kembalikan semula kuasa kepada yang hak.

4. Menghalang Zambry dan beberapa ADUN BN dari mengangkat sumpah.

5. Kemarahan mereka boleh difahami oleh aku kerana ia memang menzalimi rakyat apabila keputusan rakyat dirampas begitu saja.

6. PRU ke 12 menyaksikan PR berjaya merampas PERAK dari kekuasaan BN akan tetapi disebabkan beberapa taktik/teknik/strategi kotor, maka PERAK kembali kepada BN semula.

7. Ahli2 PAS berdemo dan melawan bagi menyatakan bantahan terhadap perkara tersebut.

8. Ia tidak aneh. Kerana mereka paling terkesan dan paling tertindas dalam kes rampasan kuasa ini.

Dan inila perkara yang menyebabkan 13 aktivis rakyat dipenjarakan. Selama 2 tahun melawan berhabis habisan untuk membebaskan diri dari dakwaan akhirnya pada hari ini 13 aktivis tersebut dijatuhkan hukuman penjara serta merta. Mereka di bawa ke penjara Tapah.

Aktivis2 ini telah kehilangan kerja kerana kes ini.

Sesetengah orang mengejek2 dan menghina2 mereka. Eley padan muka. Sapa suruh berdemo bagai lawan BN. Hah amek kaw.

Memang cakap padan muka lebih senang dari memahami situasi dan keadaan sebenar. Memang menjadi musuh lebih senang dari mendekati dan membantu mereka. Memang menyindir dan menganggap semua yang tak sokong BN adalah pengkhianat lebih senang dari mendengar masalah2 yang mereka hadapi sehingga memaksa mereka mengambil pendekatan itu.

Ia adalah hak korang untuk memilih cara yang senang. Tiada mana2 manusia boleh memaksa korang untuk pilih cara yang susah pun. Tapi aku nak pilih cara yang susah.

Mari kita lakukan sesuatu untuk bantu 13 aktivis ini. Diri mereka perlukan kita. Terutamanya keluarga mereka, yang lebih2 lagi memerlukan kita. Keluarga2 kepada 13 aktivis ini kehilangan tunggak utama keluarga. Yang bekerja, hilang pekerjaan. Yang menanggung keluarga tidak boleh menanggungnya lagi kerana dipenjarakan. Yang jadi bapa harus lepaskan tanggungjawab buat sementara waktu. Yang jadi suami harus tinggalkan isteri. Yang menjadi anak harus tinggalkan ibu bapa. Yang menjadi rakan2 pula tidak boleh bertemu dengan mereka seperti biasa selama 2 tahun.. 




Alasan hakim yang menjatuhkan hukuman penjara 2 tahun mandoriti adalah sebagai pengajaran kepada pihak2 lain agar tidak melakukan perkara yang sama.

Secara tidak langsung memberikan gambaran kepada kita jika kita berdemo melawan penindasan kita boleh dikenakan hukuman penjara atau denda atau kedua2nya sekali seperti kes yang baru saja berlaku di Perak ketika ini.

Ini adalah ugutan. Bacaan minda aku. Dan ini adalah kekejaman. Menghalang rakyat dari menyatakan ketidakpuasan ahti apabila mereka ditindas adalah satu perkara yang sangat2 zalim.

Apa saja ayat yang cuba digunakan untuk menenangkan keluarga 13 aktivis ini tidak akan berkesan selagi mana orang tersayang mereka berada di dalam. Kata2 terakhir Abah Anas sebelum dibawa ke penjara ;


Suamiku dan 12 yang lain menyampaikan salam dan ucapan Terima kasih kepada semua. 

Pesanannya

"Kami bersama perjuangan DR Morsi, Ikhwanul Muslimin dan seluruh pejuang tanah air. Kami kuat dan yang di luar teruskan perjuangan."

Pesanan dari panggilan telefon dalam trak polis untuk dibawa ke Penjara Tapah.

Rabia!

Penjara Tapah akan menyaksikan air mata rakyat tumpah. Kerana selain dari itu sebagai rakyat biasa tiada apa lagi daya yang mampu kami lakukan. 

Allah, sabarkan ahti keluarga2 ini.

Allah, kuatkan aktivis2 rakyat untuk terus melawan kezaliman.

Rujukan :  https://www.facebook.com/nashita.noor?fref=ts

 Derma kilat kpd keluarga . Suaminya dipenjara 2 tahun krn bantah rampasan kuasa di . Nashita Md Noor 162209939776 Maybank

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...