Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Sabtu, 27 Ogos 2011

Polis kenalpasti syarikat kurier hantar peluru hidup - lawak bangang PDRM.


Pagi2 buat aku bengang. Rasa nak maki tapi baik sabar dulu. Awalnya isu neh memang tak menarik jiwa aku. Bukan mao tuduh beb. Tapi aku tak percaya ada orang hantar peluru hidup kat hishamuddin. Sungguh, seriyus, yakin dan pasti amat aku bahawa neh hanya lah perkara bangang yang dibuat untuk meraih simpati.

Dan aku pula cakap 

jangan harap

pergi mampos

toksah mimpi

Aku nak simpati

kah kah kah

Aku bengang pasal polis seolah-olah cuba membangangkan rakyat malaysia. Dari semalam lagi aku dah nampak berita neh. Aku siap mengumpat2 lagi dalam ahti. Bodoh bangang siak. Dan aku tak baca pown berita pasal neh. Pasal aku tahu nak menyiasat kurier mana yang pos peluru hidup neh tak memerlukan kepakaran pihak polis pun. Apa yang diperlukan ialah kepakaran membaca dan mengamati logo syarikat.

Sebelum polis pongpang pasal dah mengenalpasti kurier mana yang pos benda alah tue aku percaya hishamuddin sewajibnya dah tahu syarikat apa yang pos benda alah tue. Sampul aka sarung yang membalut peluru hidup itu sepatutnya tercatat nama syarikat. 

Kalau pun tiada sampul, ia sekurangnya2 ada slip yang terlekat kuat atas kotak. Ini wajib. Tak percaya korang pergi siasat sendiri kat semua kurier di malaysia. Kalau penghantaran surat pula ada yang tiada slip tapi ia selalu nya di langgan oleh syarikat yang memang berlanggan dengan syarikat kurier tertentu. Pendek kata memang ada akaun kurier yang mana every month baru bayar payment.

Aku terlibat dalam kerja2 perkeranian dulu so aku tahu serba sedikit pasal benda neh. By the way tanpa melibatkat pengalaman aku neh pun honestly semua orang sedar akan hal neh pasal benda neh dah jadi macam public knowledge. Memang wajib setiap syarikat kurier letak logo syarikat or nama syarikat atas slip ataupun sampul mereka.

So macam mana isu macam neh pun polis beria2 bangga pongpang dalam media? Aku tak faham mentaliti polis malaysia. Aku bukan polis tapi aku lebih bijak dari polis. Hakikat. Dan tadi aku nampak pula rakan blogger semut dan papan kekunci punya tajuk entry pasal isu neh. Bengang gak aku masa tue. Apsal plak dia boleh tulis pasal isu bodoh neh. Lepas aku baca baru aku faham..

kah kah kah

Otak dia sama macam otak aku rupanya.. tak hairan lah kenapa kami sokong pakatan rakyat..

Isu neh mudah jer. Bagi aku cukup mudah.

1. Setiap barang yang post ada no khas

2. No khas ialah identiti barang tersebut.

3. Perlu identiti khas bagi mengesa

4. Harus di ingat polis malaysia sebut kurier.

5. Dia tak sebut pos biasa.

6. Setiap kurier memang wajib ada no khas.

7. Berdasarkan no khas neh dia leh detect lokasi pengepost.

8. Dan tak semua rakyat malaysia boleh memiliki peluru hidup.

9. Orang yang boleh memiliki peluru hidup mesti lah boleh akses kepada benda tue.

10. Setiap peluru hidup yang di buat pun ada identiti tersendiri.

11. Sesetengah syarikat yang membuat peluru hidup dihadirkan dengan no khas yang dicetak atas peluru dengan warna peluru itu sendiri.

12. Ini memudahkan mengesan dari mana peluru itu datang. Peluru hidup juga boleh dikesan dari segi usia. Model lama or model baru seme boleh detect. Macam2 boleh siasat berdasarkan peluru hidup sahaja.

13. Jenis peluru hidup boleh menentukan jenis senapang yang digunakan.

14. Mengenalpasti jenis senapang akan mengecilkan skop sasaran yang dicari.

15. Contohnya kalau peluru hidup yang di pos, datang dari kegunaan pistol polis biasa, maka sudah tentu lah orang yang pos benda neh ada kaitan dengan polis. 

16. Mengenalpasti no kurier pula boleh mengesan daripada pengepost neh post peluru hidup dan sudah tentu lah boleh rujuk cctv. Biasa nya kaunter hadapan memang ada cctv. Tapi ada juga syarikat yang tidak meletakkan cctv.

17. Sudah semestinya identiti pengpost peluru hidup neh adalah unik. Kalau dna dia tidak ditemui di atas sampul itu, sudah pasti dia pakai sarung tangan. Bukan kah penjaga kaunter akan mudah mengesave perbezaan dan keunikkan seperti neh dalam akal mereka? Sudah tentu mereka akan perasan dan pelik apsal pengepost neh pakai sarung tangan. Ini akan mengecilkan skop sasaran samada laki or perempuan, tinggi or kurus, hitam or putih, jenis bangsa dan etc.

18. Dan kalau pun dna dia tidak ditemui atas sampul [jika guna sampul sendiri, slip pos], sudah tentu ada dna orang lain kan? Dna orang yang jual sampul? Boleh amek cop jari dia. Kalau makmal forensik polis lengkap larh kan. 

19. Selain itu dna persekitaran juga memainkan peranan. Contohnya kalau ada banyak dna nenas atas sampul tue, sudah tentu lokasi pengepost berhampiran tempat nenas-nenasan ataupun sekurang2nya sampul itu pernah berada di tempat nenas-nenasan.

Pendek kata nak menyiasat seme benda neh semudah ABC.  Yang penting samada orang yang siasat perkara neh ada akal ke ataupun takde akal. Tapi aku rasa dorang takde akal. Pasal  apa, benda yang semudah seperti mengesan kurier neh pun boleh masuk paper. Sedangkan tiada kepakaran siasatan khas yang diperlukan untuk detect benda neh. Umur umur 3 tahun pun boleh detect. Heh.

Ameno : Tak boleh pakai punya polis. Lantik aku je jadi polis. Arh sudah. Seme aku nak jadi. Polis larh, peguam larh, menteri agama larh, pekerja zakat larh.. kah3x

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...