Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Khamis, 14 Mac 2019

"Belum Sampai Ke Tahap Membunuh," Menteri Kesihatan Pula Dikecam Netizens.

SOSMED | Sehari dua ini nampaknya netizens terlalu cepat berasa marah-marah dengan kenyataan demi kenyataan dari kerajaan. Kali ini Menteri Kesihatan, Dr. Dzul menerima nasib yang sama apabila ditempelak netizens kerana mengeluarkan kenyataan, "belum sampai tahap membunuh" ketika mengulas insiden pencemaran di Pasir Gudang.

Dr. Dzul dipetik berkata sedemikian oleh portal Utusan Online. Sebelum anda nak mengatakan ia mungkin SPIN dari UTUSAN, maka ingin diperjelaskan, ia bukan SPIN. Ia diakui sendiri secara tidak langsung oleh Dr. Dzul apabila beliau sendiri menyebarkan berita itu di akaun media sosialnya.

BUKAN SPIN..
 
 
Netizens nampaknya menzahirkan perasaan tidak selesa dengan penggunaan perkataan MEMBUNUH seperti dilaporkan Utusan itu.

Ini adalah sebahagian dari pandangan netizens bila mengulas akan kenyataan Menteri Kesihatan itu;




Setelah diteliti kenyataan Dr. Dzul pihak kami mendapati apa yang ingin Menteri Kesihatan sampaikan ialah;

👉 Keadaan di Pasir Gudang terkawal (dari sudut RAWATAN KESIHATAN)

👉 Kerajaan sudah mengambil langkah-langkah untuk mengatasi dan menyelesaikan krisis itu (dari sudut RAWATAN KESIHATAN)

👉 Racun yang masuk ke dalam tubuh badan mangsa bukan di tahap yang mampu menyebabkan kematian

👉 Kerajaan belum mengenalpasti semua jenis sebatian toksik itu walaupun mengesahkan lapan darinya telah dikenalpasti

👉 Dan lapan bahan toksik itu pula tidak boleh menyebabkan maut

Tetapi seperti yang pihak kami nyatakan sebelum-sebelum ini, penggunaan frasa yang tepat perlu untuk memastikan apa yang ingin disampaikan menteri menjadi tumpuan rakyat. Dan bukannya mengalihkan focus mereka ke arah perkara lain.

Jika boleh, Menteri Kesihatan patutnya lebih lunak dengan mengatakan sisa bahan yang dihidu itu belum sampai ke tahap mengancam nyawa atau membahayakan nyawa mangsa. 

Untuk lebih adil, perkataan yang disebutkan oleh Dr. Dzul ialah FATAL. Dan apabila dialihbahasakan, ia akan menjadi maut, perkataan ini lebih tepat.

Jika menjadi tajuk, ia sepatutnya, "BELUM SAMPAI TAHAP MEMBAWA MAUT" - tetapi tajuk sebegini tetap akan mengundang perasaan marah netizens. Kerana MAUT, MEMBUNUH adalah perkataan yang terlihat TIDAK SENSITIF dengan SITUASI semasa.

Pun begitu, walaupun perkataan membunuh adalah terjemahan yang kurang tepat tetapi boleh diterima dalam konteks ayat di atas. 

Namun hasilnya, kini Menteri Kesihatan terlihat sepertinya kurang perasaan sensitif, peka, dan simpati dengan insiden di Pasir Gudang. 

Perkataan MAUT ataupun MEMBUNUH, dua-dua ini tak patut digunakan merujuk dalam insiden pencemaran toksik ini. Perlu kursus komunikasi dulu ya. 😄😄😄 - 14 Mac 2019.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...