Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Khamis, 17 Januari 2019

Menyelamatkan Tabung Haji - Satu Pencerahan.

Zaharuddin Abd Rahman | KELEMAHAN TABUNG HAJI & PEMINDAHAN ASET YANG MEMULIH TABUNG HAJI ATAU MEROSAK?
 
Lembaga Tabung Haji (TH) sudah mula proses pembaikpulihannya dengan pemindahan aset kurang untung & ruginya berganti pegangan sukuk dan RCPS dari syarikat SPV khas bernama Urusharta Jemaah Sdn Bhd (UJSB) yang mewakili kerajaan Malaysia, walaupun proses yang dilaksanakan bukanlah suatu yang ideal namun ia adalah tindakan paling sesuai buat masa ini bagi menyelamatkan Tabung Haji dan mempastikan Tabung Haji mampu terus memberikan hibah kepada pendepositnya sekitar 9.3 juta orang.


Pengurusan Tabung Haji juga bakal diperkukuhkan, ia berita baik buat pendepositor dan seluruh umat Islam seluruhnya. Ada yang tidak sedar bahawa sebelum ini, Tabung Haji adalah ibarat syurga simpanan buat orang kaya bumiputra Muslim tapi jika ianya diurus dengan tadbir urus yang lemah atau salah guna, ia bakal memendekkan jangka hayat TH.

KELEMAHAN TABUNG HAJI YANG PERLU DIBAIKI


Cuba pembaca fahami setiap point saya beriku yang merangkumkan beberapa kelemahan sedia ada TH yang perlu diperbaiki:

1. Setiap sen simpanan pendepositor TH adalah dijamin oleh kerajaan berbanding simpanan di Bank yang hanya dijamin setakat RM 250 ribu sahaja oleh PIDM. Ini menyebabkan orang-orang kaya berduyun menyimpan di TH dan merasa sangat selamat depositnya selamat. Ia baik untuk penyimpan tapi kurang sustainable bagi institusi TH.

2. Tambahan pula TH sebelum ini (walaupun dalam keadaan liabiliti melebihi aset dan melanggar akta Tabung haji) telah secara konsisten memberikan hibah yang tinggi iaitu pada kadar 6.25 – 8.25 % tahun 2013 -2017 itu jauh melebihi kadar keuntungan 3 % yang mampu diberikan oleh akaun fixed deposit oleh bank-bank. Walaupun memberi hibah tinggi itu adalah amalan terpuji oleh TH dan disukai oleh penyimpan, tetapi pemberian itu bercanggah dengan peruntukan akta Tabung Haji 1995 serta dilaksanakan dengan cara yang kurang beretika serta boleh menjerumuskan masa depan TH ke dalam ketidaktentuan dan kebahayaan. Menurut laporan PWC, ia menggunakan :-

- kaedah penciptaan keuntungan ‘palsu’ sebanyak RM 553 juta hasil penjualan saham BIMB yang bernilai RM 2.551 bil, sedangkan ianya dibeli semula empat hari (atau dikenali contra trading) selepasnya dengan harga yang sama (iaitu sebagai contoh dijual dengan harga RM 4 per share, dan dibeli balik dengan harga RM 4 selepas itu). Kononnya pengurusan bijak mengurus dan mencipta keuntungan, padahal ia hanya di atas kertas namun yang hakikatnya tiada malah rugi terpaksa pula membayar kos upah sehingga RM 36 juta kepada para broker. Benar, cara ini adakalanya digunakan oleh sebahagian institusi dan syarikat besar serta dianggap masih legal tetapi tidak beretika. Dalam kes TH, ia digunakan bagi melanggar akta Tabung Haji dan merisikokan TH untuk jangka panjang serta menutup kelemahan pengurusan. Institusi dan syarikat mungkin wujudnya campuran shareholder fund dan depositor fund, namun TH tiada shareholder fund.


- juga hasil istiharan dividen oleh anak-anak syarikat sebanyak RM 510 juta yang hakikat tidak dibayar sepenuhnya oleh anak syarikat terbabit sehingga akhir tahun 2017, namun hanya sekitar RM 200 juta yang dibayar.


- dan juga melalui cara merekodkan deposit penyimpan sebagai rizab yang termasuk dalam kategori aset sedangkan hakikatnya ia adalah liabiliti.


- Mengelakkan nilai impairment loss dari direkodkan di dalam Profit & Loss statement tetapi diubah sehingga tidak terzahir dalam sebagai kerugian rosot nilai. Ia juga bercanggah dengan polisi perakaunan TH.

3. Selain itu, simpanan TH juga bersifat Demand Deposit iaitu ia boleh dimasukkan dan dikeluarkan sesuka hati oleh pendepositor tanpa had harian sama sekali jika penyimpan menggunakan pengeluaran cek dan TT (berbanding Fund di bawah PNB yang menghadkan sebanyak RM 250,000 bagi menjaga tabungannya). Simpanan tanpa had bagi seseorang pendepositor menjadikan TH ‘vulnerable’, berisiko dan terdedah kepada ‘bank run’, contohnya sekiranya seorang pendepositor besar menarik keluar wang mereka, maka akan berlaku pengurangan besar dan pastinya berlaku panik. Menurut statistiknya 1.3%, atau sekitar 117,000 dari penyimpan TH telah menyumbang sebanyak 50% dari keseluruhan RM 74 bil deposit. Justeru itu, adalah baik TH mengkaji polisi had pengeluaran dan had simpanan pendepositor untuk akan datang.

4. Lebih serius dari itu, sebelum ini, penyimpan TH boleh dengan mudah terlepas dari lensa Anti Money Laundering Act kerana berada di luar pemerhatian dan regulasi BNM. Malah etika pengurusan kewangan dan rizabnya juga diurus sendiri, maka rizab statutory TH pada tahun 2017 hanya sekitar RM70 juta berbanding simpanan pendepositor sebanyak RM 70 bil iaitu hanya 0.1% berbanding liabilitinya. Ini sama sekali tidak sihat, sewajarnya jika menurut standard perbankan ia adalah pada kadar 4 % iaitu 2.8 bil atau sekurang-kurangnya 2.5 % iaitu RM 1.75 bil. Ini perlu diperbaiki agar pengurusan tabung dana haji ini lebih kukuh. Duit rizab pula mesti dari hasil keuntungan operasi TH dan bukannya dari wang pendepositor. Inilah antara sebab BNM diminta menyelia agar dapat memastikan rizab yang sihat, kecairan atau liquiditi TH yang baik serta peratusan pelaburan ekuiti dan dalam instrument tinggi risiko berbanding simpanan berada pada tahap peratusan yang sihat dan bukannya terlalu tinggi sebagaimana yang berlaku dalam pengurusan TH yang lepas. Sekaligus mendedahkan wang penyimpan dalam pelaburan tinggi risiko.

5. Menurut laporan PWC dan pengurusan Tabung Haji terkini, pernah berlaku bahawa hibah diberikan dari wang pendepositor dan bukan dari lebihan keuntungan. Jika elemen skim beri hibah dari wang penyimpan ini terus berlaku; itulah elemen pak man telo atau skim cepat kaya yang inigin kita jauhi dari operasi Tabung Haji.

Semua perkara di atas ini boleh jadi resepi kehancuran TH untuk jangka masa panjang dan menjadikannya sasaran salah laku kerana kurang pemantauan. Semua ini mesti dan bakal diperbaiki oleh pengurusan terkini, kerajaan juga mesti menghulurkan bantuan kerana semuanya dijamin oleh kerajaan juga, atas sebab itu TH bakal diselia oleh BNM dari sudut-sudut lemah yang dinyatakan tadi termasuk juga hal ehwal pengurusan wang pendeposit yang terbaik.

Kita juga patut bersyukur kerana berdasarkan tindakan pengurusan TH terkini yang mengambil tindakan ke atas pengurusan TH yang lalu. Yang mungkin disebabkan kurang pemantauan dan regulasi ke atas TH, telah berlaku salah guna kuasa dan penyelewengan urusan kewangan dalam pengurusan dahulu, laporan polis oleh TH dan laporan SPRM telah dibuat. Kini menanti perkembangan selanjutnya. Sebahagian perincian kesalahan mungkin belum boleh didedahkan kepada awam oleh pengurusan sekarang disebabkan ia menunggu prosedur perundangan. Apapun bagi orang awam dan umat Islam yang mencarum dan pencinta Islam, ini sepatutnya meningkatkan kelegaan kita selaku umat Islam di Malaysia dan mempublistikan salah laku dan kesalahan pentadbiran lalu sama ada disengajakan atau tidak, ia turut membawa kebaikan jua kerana ia suatu bukti ketelusan pentadbiran semasa yang tidak berkompromi sifat amanah dan jujur serta integrity, tiada kesalahan yang boleh berselindung di sebalik apa jua nama sama ada Menteri, kaum atau agama. Malah pendedahan awam dituntut jika ia melibatkan hak awam bagi memastikan keyakinan awam ditingkatkan.

Justeru itu adalah kurang tepat pada hemat saya, untuk mendakwa pendedahan terbuka ini meruntuh imej Islam, bahkan ia sebenarnya mencantikkan institusi Islam dari salah guna dan penyelewengan dan seterusnya meningkatkan reputasi TH dan Islam itu sendiri.

Selain hal di atas, saya juga telah mentelaah sedalam mungkin akan isu dan fakta transaksi pemulihan Tabung Haji dari sumber-sumber autoriti dan berwibawa, maka kesimpulan saya adalah berikut :-

1) KENAPA PERLU PINDAHKAN ASET SEDANGKAN SEBAHAGIAN KELIHATAN ASET YANG BERHARGA?

Menurut TH, aset Tabung Haji yang dipindahkan kepada Urus Jemaah Sdn Bhd (SPV di bawah MOF) adalah apabila ia mempunyai ciri berikut:-


a- Harta tanah tanpa sekatan yang punyai pulangan kurang dari 2 %.


b- Pelaburan dalam sekuriti ekuiti domestik (kecuali anak syarikat TH) dan syarikat tidak tersenarai yang mempunyai kejatuhan nilai melbihi 20 % bagi tempoh 3 tahun lepas.


ULASAN SAYA :

Semua aset ini jika masih dikekal dalam ‘buku’ tabung haji, ia bakal menjadikan tanggugan (liabiliti) Tabung Haji melebihi asetnya. Akibatnya, menuurt Akta Tabung Haji, TH tidak boleh memberikan Hibah kepada pendepositnya walaupun mempunyai keuntungan operasi. Menurut akta Tabung Haji klausa 3 (a) menyatakan tiada pengagihan keuntungan boleh dilakukan oleh Tabung Haji kecuali Lembaga Tabung Haji mestilah terlebih dahulu mempastikan aset adalah tidak kurang dari aggregate liabiliti Tabung Haji.

TH telah melaporkan liabiliti sebanyak RM74.4 billion berbanding aset keseluruhan sebanyak RM70.3 billion, iaitu total defisit sebanyak RM4.1 billion, pada Dec 31, 2017. Antara puncanya adalah keuntungan TH dari operasi perniagaannya termasuk seluruh anak-anak syarikat serta syarikat bersekutu dan pelaburannya, semua tidak cukup banyak untuk mendahului tanggungan (liabiliti) TH. Selain itu, peningkatan liabiliti juga adalah dari punca penurunan dan kekurangan keuntungan aset ekuiti dari kerana pasaran saham yang tidak memberangsangkan, angka sebenar menunjukan semua ini menyebabkan defisit asetnya mencecah RM 4.1 bilion. Benar, kelemahan pasaran saham memainkan peranan kepada bermasalahnya akaun TH dan meningkatnya liabilitinya, namun itu bukan satu-satunya penyebab kerana kerugian amat banyak dicatatkan juga oleh anak syarikat yang tidak tersenarai, hartanah dan lain-lain.

Maka bagi membolehkan Tabung Haji merawat meningkatkan jumlah aset serta melupuskan kurang untung yang telah menambahkan liabilitinya ini, maka proses pemindahan aset kepada pihak luar diperlukan segera atau Tabung Haji akan gagal memberikan apa-apa hibah yang boleh menyebabkan masalah lebih besar kepada kelangsungan Tabung Haji itu sendiri iaitu dibimbangi ‘bank run’ atau pengeluaran besar-besaran berlaku. Malah tanpa proses ini, Tabung Haji dijangka tidak mampu memberikan sebarang dividen sepanjang 5 tahun akan datang kerana kejatuhan nilai saham yang tersenarai atau yang tidak tersenarai di bursa dan juga hartanah yang dipegang oleh Tabung Haji tidak dijangka akan mampu pulih dengan pantas dalam hanya 2-4 tahun. Bayangkan sebagai contoh saham seperti FGV yang dahulunya bernilai RM 4.40 telah jatuh kepada 93 sen. Ketahuilah bahawa TH sebelum ini memegang sebanyak 283 juta saham FGV.

Lihatlah syarikat dimiliki 99.75 % oleh TH, iaitu TH heavy Engineering Bhd, saham itu menjunam dari RM 0.90 pada tahun 2014 kepada hanya RM 0.04 pada 4 Jan 2019. Terdapat lebih 100 syarikat pegangan TH yang jatuh teruk dan kekal jatuh lebih 20 % berbanding harga sewaktu belian dan ia melebihi 3 tahun.

Justeru, berapa lamakah akan diambil untuk menunggu nilai FGV, dan semua nilai syarikat yang berjumlah 106 buah ini untuk naik semula ke harga belian TH dahulu? Atau melebihinya? Sudah tentu sukar digambarkan ia boleh pulih dalam 3-4 tahun ini. Maka aset sekuriti seperti ini mesti dikeluarkan dari buku TH agar tidak merosakkan Balance Sheet TH disebabkan keperluan rekod perakaunan menurut standard Financial reporting standard consensus no 14 di bawah ‘impairment’ mengkehendaki TH merekodkan semua ini sebagai kerugian.

Sememangnya difahami melepaskan pegangan ke atas aset tersebut adalah pedih namun tiada pilihan terbaik pada masa ini kecuali dengan bantuan kerajaan (yang juga penjamin TH) ia perlu dipindahkan. Teknik ini pernah dilakukan dahulu oleh Danaharta dan ia bukanlah sesuatu yang luar biasa, malah Felda juga mungkin akan menggunakan Teknik ini akan datang juga bagi memulihkan Felda.

Apa yang penting juga, bukanlah aset tadi dijual oleh Tabung Haji kepada non bumiputra kerana aset dijual kepada Urusharta Jemaah Sdn Bhd iaitu mewakili kerajaan dan bukan hak mutlak Menteri Kewangan.

Malah menurut maklumat sahih yang saya perolehi, semua asset yang dipindah adalah dengan harga yang sangat bagus berbanding harga pasaran sedang terlalu rendah. Menurut kiraannya sebahagian aset tersebut dipindahkan kepada Urus Jemaah Sdn Bhd pada kadar premium 55 % secara purata, lebih tinggi dari harga pasaran semasa. Yang mana ia adalah suatu ‘deal’ yang baik bersifat win-win bagi membantu TH pulih semula. Antara pegangan ekuiti TH yang jatuh nilai semenjak 3 tahun lepas yang akan dilepaskan kepada UJSB adalah UEM Sunrise Bhd, Boustead Heavy Industries Corp Bhd, Alam Maritim Resources Bhd, Mah Sing Group Bhd, UEM Sunrise Bhd, FGV Holdings Bhd, Brahim’s Holdings Bhd, Puncak Niaga Holdings Bhd, Parkson Holdings Bhd, White Horse Bhd, MCT Bhd, MMC Corp Bhd, Suria Capital Holdings Bhd, Axiata Group Bhd, Malaysia Marine & Heavy Engineering Holdings Bhd dan kesemuanya berjumlah 106 syarikat yang nilai rosotnya jatuh pada range 20 % hingga ke 93.5 % dan sudah berkekalan begitu selama 3 tahun!.

CEO Tabung Haji juga menyatakan Tanah TRX dibeli dengan harga RM 198 juta, namun masih terbiar kosong tanpa sebarang hasil kepada TH, justeru menurut beliau ia termasuk dalam ciri hartanah TH yang tidak memberikan pulangan melebihi 2 % dalam tempoh panjang 3 tahun. Sebab itu ia dipindahkan ke SPV dan dengan harga yang baik iaitu sekitar RM 400 juta, semua harga pemindahan ini telah termasuk dalam kiraan penerbitan sukuk, tiada tunai tetapi dalam bentuk ‘receivable’ kepada TH hasil pemegangan Sukuk kelak.

Kerajaan juga tiada banyak pilihan kecuali perlu mengusahakan sesuatu buat Tabung Haji kerana termaktub dalam akta Tabung Haji klausa 24 (1) yang memberi maksud bahawa apa sahaja yang terjadi wang pendepositor Tabung Haji, semuanya akan dijamin oleh kerajaan. Tercatat jelas dalam akta seperti berikut “If any expenditure of the Lembaga in relation to withdrawals by depositors cannot be met out of the Fund or reserve Fund it shall be charged on and payable out of the Consolidated Fund”. Maka sebelum sesuatu yang lebih buruk berlaku ke atas Tabung Haji, sewajarnya kerajaan mengambil inisiatif mengukuhkannya melalui transaksi pemindahan ini.

2) KENAPA TIDAK DIJUAL KEPADA PIHAK LUAR DAN PEROLEH LEBIH UNTUNG?

Sudah tentu ia bakal mengambil masa malah amat amat sukar mendapatkan pembeli yang sanggup membeli dengan harga premium berbanding dari harga pasaran aset terbabit. Malah, TH juga memindah milik kepada SPV Urusharta Jemaah Sdn Bhd sebagai jalan selamat dari membiarkan semua pegangan aset jatuh ke pemilikan pihak luar yang mungkin hanya memikirkan keuntungan berbanding SPV yang mewakili kerajaan Malaysia yang juga merupakan penjamin kepada deposit TH.

3) APA JADI SELEPAS SEMPURNA PEMINDAHAN KEPADA SPV UJSB?

Dengan sempurnanya pemindahan aset kepada SPV Urusharta Jemaah Sdn Bhd (UJSB) tersebut, SPV akan menerbitkan Sukuk bernilai RM 10 billion berkupon sifar dengan tempoh matang 7 tahun, ia diterbitkan dengan diskaun kepada TH pada RM 10 bil. Ini bermakna di hujung tahun ke 7 Sukuk terbabit TH layak menerima penebusan bernilai 14.1 bil (iaitu menurut kiraan 5 % setahun). Juga diterbitkan RCPS-I pada nilai RM 9.9 billion. Kesemua Sukuk dan RCPS-i yang bakal dipegang oleh TH ini bakal menyaksikan ia memasuki buku TH sebagai ‘receivable’ atau aset bernilai RM 19.9 billion.

Jelas, transaksi itu akan meningkatkan jumlah aset serta pada waktu yang sama melepaskan sejumlah besar asset berliabiliti tinggi kepada Urusharta Jemaah Sdn Bhd. Hasilnya, Tabung Haji dijangka dapat menyaksikan lebihan ‘surplus’ aset berbanding liabiliti pada masa terdekat yang membolehkan ia memberikan hibah dan seterusnya memulakan proses pemulihan dengan menumpukan perhatian kepada aset-aset yang terbaik sahaja. Ia amat penting bagi kelangsungan Tabung Haji. Jika tidak, Tabung Haji bakal tenggelam dengan liabiliti besar yang mampu menggagalkan TH dari memberi dividen untuk tahun-tahun mendatang, yang mana kesan buruk dari hal itu adalah sangat membimbangkan ekonomi Malaysia secara umum.

MUNGKIN AKAN ADAKAH HIBAH DAN DIVIDEN OLEH TH ?

CEO TH menyatakan dalam PC hari ini, akan ada dividen tetapi ia bakal menyaksikan kadar yang rendah kerana TH seolah baru sedikit pulih dari demam. Disebabkan oleh pemindahan terbaru itu kelak, saya menjangkakan TH bakal mampu memberi sedikit Hibah mungkin pada kadar 1-2 % (bukan dari wang pendepositor seperti dahulu tetapi keuntungan dan lebihan aset dari liabiliti) berbanding tanpa pemindahan, TH bakal gagal memberi sebarang Hibah untuk 3 atau 4 tahun lagi, mungkin. Walaupun rendah, ia sudah dikira permulaan yang baik, dengan urusan yang lebih telus, bersih dan semua akaunnya diperkemas semula. Tiada guna hibah yang tinggi sedangkan ia bakal membahaykan kelangsungan TH disebabkan tadbir urus yang berkecamuk bercampur.

SPV INI BONEKA PARTI TERTENTU ATAU APA?

SPV yang bernama Urusharta Jemaah Sdn Bhd (UJSB) yang ditubuhkan oleh Kementerian Kewangan hasil perbincangan panjang lebar pihak Tabung Haji dan semua yang terlibat adalah sepenuhnya dikuasai oleh orang Islam. Ia ternyata apabila empat orang ahli Lembaga pengarahnya adalah terdiri dari kalangan Muslim yang merupakan para pegawai tinggi di Kementerian Kewangan iaitu Datin Rashidah Sies, Hj Mohd Hassan Ahmad, Imri Dolhadi Abd Wahab dan Dato’ Mohd Shukri Hussin (wakil yang bukan dari Kementerian). Namun, tiga dari empat orang ahli ini adalah dari Kementerian Kewangan itu sendiri. Justeru, pada hemat saya semua aset yang dipindahkan kepa SPV kini di bawah kuasa ahli Lembaga pengarah ini untuk menentukan pembeli aset-aset yang dipindahkan kelak.

Bagi mempastikan aset strategik yang dipindahkan itu benar-benar diyakini diurus dengan telus tanpa sebarang kongkongan atau campurtangan Menteri sebagaimana yang kerap dimomokkan oleh sebahagian orang, saya mencadangkan agar ditambah lagi ahli Lembaga Pengarah dari kalangan pihak luar Kementerian Kewangan bagi memberikan keyakinan untuk mengimbangi sebarang keputusan SPV Urusharta Jemaah Sdn Bhd itu kelak.

Selain itu, jika tiba-tiba TH merasakan (atas apa jua sebab) ingin menguasai Urusharta Jemaah Sdn Bhd, mereka turut boleh berbuat demikian dengan menukarkan RCPS-i kepada saham pegangan terhadap syarikat SPV Urusharta Jemaah Sdn Bhd tersebut dan sekaligus menjadi pemegang terbesar. Ini kerana RCPS-i itu sifatnya memberikan pilihan kepada Tabung Haji untuk pegang dan menunggu UJSB menebuskan dengan tunai atau TH boleh menukarkannya kepada pegangan utama dalam SPV UJSB. Namun itu bukan pilihan baik kerana memiliki SPV UJSB tersebut beerti akaun dan seluruh liabiliti yang dipindahkan ke UJSB akan kembali ke akuan disatukan di bawah kumpulan TH. Maka bertambah semula liabiliti, kecuali jika majoriti aset yang dipindahkan itu telah kembali pulih sebelum tempoh 7 tahun, maka itu mungkin dilakukan.

Atas sebab itu, saya tidak merasakan sesiapa jua perlu untuk terlalu sensitif tidak bertempat dan bersangka buruk dalam hal pemindahan aset ini kerana bagi saya ia adalah benar-benar didasari keputusan korporat yang ingin membantu TH dan seluruh pendeposit dan bukannya ingin menjatuh dan merosakkan TH.

Akhir sekali, saya menulis adalah berdasarkan kajian dan temuramah pihak berkuasa yang sepenuhnya atas semangat korporat dan memulihkan TH serta keinginan penuh memberi gambaran sebenar bagi memulihkan TH, saya tidak melihat data dan fakta dari perspektif politik kepartian dan simpang siur bacaan politik. Ini adalah kerana pelaksanaan yang dilakukan juga adalah ‘purely based’ atas dasar menyelamat dan memulihkan TH, bukan menjatuhkannya. JIka ada kesilapan saya terbuka untuk dibetulkan, namun setiap fakta dan data dalam tulisan ini telah disemak sebaik mungkin dari sumber-sumber autoriti.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...