Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Khamis, 7 Disember 2017

Majoriti Berpuas Hati Dengan Perkhidmatan Pengangkutan Awam? Betul Ke Ni SPAD?

Kenyataan Media |

Saya terpanggil untuk memberi maklum balas berhubung kaji selidik bebas yang dijalankan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) yang menunjukkan 84 peratus responden berpuas hati dengan perkhidmatan pengangkutan awam di bandar.

Difahamkan purata harian penumpang di semua laluan bagi tempoh Januari hingga Ogos 2017 menyaksikan peningkatan sebanyak 12 peratus daripada 570,021 kepada 638,605 penumpang pengangkutan awam.


1. Kesinambungan dengan itu, dalam tempoh dua tahun kebelakangan ini, sukar untuk kita mempercayai kaji selidik yang dibuat oleh SPAD. Hal ini adalah kerana setiap hari banyak pengguna pengangkutan awam masih merungut ekoran pelbagai masalah yang dihadapi berkenaan dengan masa perjalanan dan masalah teknikal.

Ini dapat dibuktikan dengan beribu aduan yang telah dibuat oleh pengguna terhadap SPAD berhubung pengangkutan awam terutamanya untuk perkhidmatan tren Keretapi Tanah Melayu (KTM) Komuter.

Antaranya, mangsa kelewatan tren memberitahu bahawa masalah tersebut terus berulang sekaligus pihak Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) dilihat tidak mengambil tindakan ke atas rungutan pengguna sebelum ini. Lebih menyedihkan apabila pernah berlaku kelewatan perjalanan pengangkutan awam itu hampir 4 jam lamanya.

Malah, kadar tambang tidak sejajar dengan mutu perkhidmatan yang masih di tahap yang tidak memuaskan dan yang paling ketara adalah masalah kelewatan ketibaan komuter di destinasi berbanding jadual asal.

Tambahan kepada itu, nampaknya, perkhidmatan komuter induk yang meliputi 150 kilometer di Lembah Klang dan membawa kira-kira 80, 000 penumpang setiap hari, masih mengalami pelbagai masalah. 

Lebih RM1 bilion dibelanjakan kerajaan bagi meningkat kualiti perkhidmatan KTM Komuter melalui projek menaik taraf Landasan Berkembar Lembah Kelang (KVDT). Bagaimanapun, kebolehpercayaan orang awam terhadap perkhidmatan KTM Komuter masih ditahap yang rendah.

2. Dalam isu pengangkutan awam ini, Najib diingatkan untuk tidak berbangga secara berlebih-lebihan atas perkhidmatan Mass Rapid Transit (MRT) dan jangan ingat boleh menutupi kelemahan sistem pengangkutan awam yang lain.

3. Nampaknya pemangku Pengerusi SPAD yang baru, Tan Sri Isa Samad gagal menjalankan tugas dengan baik dan diragui kemampuannya untuk menerajui dan menyelesaikan masalah-masalah utama berkaitan pengangkutan awam yang tiada kesudahan sehingga hari ini.

Sudah tentu perkara sama akan berulang kerana Isa Samad dilantik bukanlah kerana kepakaran dan pengalaman luas di dalam bidang pengangkutan sebaliknya terdapat sebab-sebab tertentu atau peribadi.

4. Bagi saya, perkara ini perlu dikaji semula semua masalah yang berlaku terhadap pengangkutan awam sebelum mengeluarkan sebarang kenyataan dan mengambil contoh negara maju seperti Jepun dalam mengendalikan pengangkutan awam mereka.

Di Jepun, mereka menggunakan teknologi 'bullet train'  atau lebih dikenali sebagai 'Shinkansen'. Pengangkutan ini adalah pilihan rakyat Jepun untuk 'travel' kerana kelajuannya dan faktor masa di mana ia tidak pernah lewat sampai ke destinasi.

Saya menyarankan agar Najib dan konco - konconya jangan syok sendiri, dan berdiri di bumi nyata serta mengakui bahawa pengangkutan awam masih lemah di Malaysia.

YB Manivanan Gowin
Ahli Parlimen Kapar
Parti KEADILAN Rakyat

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...