Sabtu, 10 Januari 2015

Tweet Peguam Pro DAP Ini Dikatakan Menghina Islam (Khutbah Jumaat) - Ketua Polis Negara Buka Kertas Siasatan.

Tengok di internet sahaja. Tak dengar lagi orang buat laporan polis. Boleh pula polis kau laju2 buka kertas siasatan. Helo helo.. aku bukan mempertikaikan yang itu. Aku cuma cakap alangkah bagusnya jika PDRM kau laju2 bertindak tanpa bias. Kat media sosial bukan setakat yang babitkan intergriti agensi kerajaan bahkan yang menghina dan menfitnah pembangkang pun bersepah2. Takde pun laju2 nak siasat.

Kan?

Sorry. Tersindir.

And. Tentang tweet Eric Paulsen yang kontroversi sehingga beberapa pimpinan PAS pun ada yang mempersoalkan kandungan tweet tersebut. Tak lama lagi isu neh jadi isu besar la kot. Ciri2nya dah ada.

- DAP.
- Agama.
- Pemimpin2 PAS tertentu bengang (saf UG).

KAH KAH KAH

Aku bukan nak bela Eric Paulsen, tapi kalau aku tak salah jangka, aku rasa ini apa yang dia sedang cuba gambarkan ;

1. Mempersoalkan kandungan teks khutbah yang disediakan oleh JAKIM.

2. Kandungan teks khutbah berkenaan tidak bebas dan seringkali condong ke arah pentadbiran kerajaan sedia ada.

3. JAKIM mempromosikan ektremisma apabila lebih cenderung mengangkat pandangan sebelah pihak dan tidak telus dalam penyampaian maklumat.

Kalau ini yang dipersoalkan oleh Eric, aku memang bersetuju dengan tweet tersebut. Ada banyak isu-isu yang membabitkan masalah umat Islam tidak ditanggani dengan nawaitu yang betul oleh JAKIM sebaliknya mereka lebih cenderung melakukan pemanipulasian maklumat bagi tujuan mendapatkan 'laba dan riba' keuntungan ke atas parti politik yang mereka favor.

Yang dikatakan mempromosikan ektremisma itu bermaksud hanya sudi mengangkat pandangan sebelah pihak (pandangan-pandangan pro kerajaan selalu diangkat dan pandangan-pandangan yang berbeza atau pro pembangkang selalu diketepi dan disalahtafsir dengan menyerap elemen bahawa parti-parti pembangkang ke arah murtad dan sesat lagi menyesatkan) dan tidak pula mahu memperdebatkan dan membahaskan pandangan2 yang berbeza dari mereka untuk melarang masyarakat dari berfikir.

Takde apa-apa yang UMNO atau PAS atau umat Islam perlu merasa sensitif dengan tweet sebegitu. Mempersoalkan tindakan JAKIM boleh membawa kepada pelbagai maksud. Alangkah baiknya jika dengar penjelasan si Eric itu terlebih dahulu.

Ini tweet yang dianggap menghina khutbah jumaat oleh Eric Paulsen yang juga menulis surat terbuka kepada PAS bagi menghuraikan 20 persoalan mengenai hudud.

 
Stop tentang Eric. Bagi laluan pada PDRM untuk jalankan siasatan. Selain dari Eric, KPN juga akan menyiasat ahli parlimen DAP yang jaga KAMPAR.

Ini kenyataan yang dipetik dari twitter Ketua Polis Negara, Khalid Abu Bakar.


MP Kampar dikatakan mempersoalkan pembelajaran subjek Tamadun Islam. Tapi dalam satu kenyataan yang dipetik menerusi Malaysiakini, baca : MP Kampar difitnah isu Tamadun Islam, Dr. Ko Chung Sen menafikan bahawa dia menyeru agar subjek Tamadun Islam dihapuskan. Ia adalah fitnah dan meminta agar KPN jalankan siasatan terlebih dahulu sebelum memetik secara melulu apa yang disebarkan oleh cybertroopers (geng2 UMNO le sapa lagi).

Actually. Kes di atas kes lama. Tentang subjek tamadun Islam. Pelik gak baru sekarang beria2 nak siasat. Apa permainan kau semua agaknya. Aku teringat kat Paul Phua, Zahid dan kes surat sulit tanpa laluan protokol rasmi.

Apesal hah?

KAH KAH KAH

Bai.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...