Ahad, 4 Januari 2015

Kita Bernasib Baik Laksanakan GST Untuk Membina Lebih Banyak Kemudahan Kata Ahmad Maslan.


Rakyat Malaysia tidak bodoh. Ini yang Ahmad Maslan perlu fahami terlebih dahulu. Jika dia dapat memahami dan menerima hakikat bahawa rakyat Malaysia tidak bodoh dan yang bodoh2 belaka itu ialah hanya saf2 UMNO sahaja maka Ahmad Maslan sudah selangkah maju ke hadapan.

Ahmad Maslan mengatakan bahawa lebihan GST dapat digunakan untuk membantu mangsa banjir. Dengan memberikan bayangan bahawa bagusnya lahai pelaksanaan GST. Tengok, tengok. Pelaksanaan GST dapat membantu mangsa banjir tau!

Ini sebenarnya ialah satu percubaan untuk memperbodohkan minda rakyat yang tak bodoh-bodoh tapi semakin cerdik dalam mencerap permainan menteri seperti Ahmad Maslan. Nak membayangkan salah satu kebaikan GST ialah lebihan cukai yang diperolehi dan kaitkan pula ia dengan apa yang telah terjadi kepada mangsa banjir. Ini namanya mengambil kesempatan di atas apa yang berlaku wahai Ahmad Maslan. Seolah2 kau cuba meraih sokongan dan feedback positive dari rakyat bila kau kata kau akan bantu mereka dengan pelaksanaan GST. Maka mari la kita beramai2 menyokong GST.

Tak begitu ke Ahmad Maslan?

Ini apa yang Ahmad Maslan dilaporkan berkata. Petikan dari TMI. Untuk berita penuh klik sini.

Katanya ;

Kerajaan akan menggunakan lebihan pendapatan sebanyak RM10 bilion (1) yang dijangka diperolehi daripada Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) untuk membina kemudahan asas yang terjejas teruk di negeri yang dilanda banjir.

Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Ahmad Maslan berkata menerusi kutipan cukai GST yang akan dikuatkuasakan 1 April ini, negara dijangka memperolehi hasil sebanyak RM23 bilion berbanding hasil cukai sebelum pelaksanaan GST iaitu hanya RM13 bilion.(2)

"Kita bernasib baik melaksanakannya (GST) untuk membolehkan kita membina lebih banyak kemudahan asas termasuk jalan, jambatan, sekolah, klinik, hospital, masjid, surau dan bangunan kerajaan, yang dijangka memerlukan peruntukan berbilion ringgit," (3) katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas melawat Kampung Kerilla iaitu sebuah kawasan yang terjejas teruk akibat banjir di Jajahan Machang. Ahmad berkata tanpa perlaksaan sistem CBP memang sukar bagi kerajaan untuk merangka perbelanjaan luar jangkaan untuk memulihkan kemudahan asas yang rosak teruk akibat bencana alam (4) itu terutama di Kelantan.


Yang pertama. Jadi kerajaan declare mereka raih lebihan pendapatan sebanyak 10 b dari pelaksanaan GST.

Yang kedua. First year raih lebihan pendapatan sebanyak 10 b then dan2 nak gunakan keseluruhan lebihan pendapatan tersebut untuk bantu mangsa banjir di negeri2 yang terjejas angkara banjir? The whole of 10b? Kau ingat orang Malaysia neh percaya ke dengan sandiwara bangang kau? Tak percaya aku walau kerat leher sekalipun Ahmad Maslan akan gunakan total 10b untuk bantu negeri2 yang terjejas angkara banjir terutamanya di Kelantan. Royalti pun lue sekat.

Yang ketiga. Bagaimana pula boleh dianggap kita yang bernasib baik dengan pelaksanaan GST? Kau belum bina apa2 pun dengan GST yang dikutip. Tapi dah terbukti pula barang dan perkhidmatan ada yang naik disebabkan GST. Nasib baik gak ke tue pada kami? Sembang la lue.

Yang keempat. Satu lagi taktik bangang nak kata disebabkan pelaksanaan GST maka baru la kerajaan dapat merangka strategi untuk membantu mangsa banjir. Untuk menyejukkan prejudis terhadap pelaksanaan GST yang bakal bermula pada April 2015.

Aku percaya kerajaan akan bina semula kemudahan asas yang terjejas teruk di negeri2 yang dilanda banjir. Aku percaya. Aku tak la kata kerajaan neh takan baiki atau abaikan kemudahan2 awam yang dah rosak tue. Yang aku tak gemar ialah cara Ahmad Maslan menganggung2kan perlaksanaan GST neh nantinya bakal memberikan pelbagai manfaat dan kebaikan kepada rakyat sedangkan ia belum terbukti dari segi tindakan. Kutipan cukai yang banyak dan kerajaan belanjakan kutipan tersebut untuk kebaikan rakyat ialah dua perkara yang berbeza.

Cakap besar dia konon kerajaan nak gunakan lebihan GST sebanyak 10b untuk bantu negeri yang terjejas angkara banjir pun aku haram nak percaya. Kerajaan dah rangka plan awal2 la. Apa yang dorang nak buat dengan lebihan kutipan cukai GST tu. Kau punya penipuan orang2 UMNO jek yang percaya Ahmad Maslan woi.

Dan aku rasa fishy. Selalu komen2 di TMI ialah komen2 yang kritik kerajaan. Apsal tiba2 ramai plak yang sayangi GST kat artikel berita tersebut ek? Ada apa2 ke neh?

Kah Kah Kah

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...