Khamis, 11 Disember 2014

Gambar2 Rakyat Terpaksa Keluar Duit Sendiri Untuk Baiki Jalan Selepas Kerajaan Enggan Keluarkan Peruntukan.




Kejadian berlaku di Kedah.

Apa yang berlaku?

1. Lokasi jalan rosak di Lorong Seri, Tanjung Bendahara, Alor Setar, Kedah.

2. Penduduk di kawasan terbabit telah melakukan beberapa kali usaha dengan meminta bantuan peruntukan dari kerajaan negeri bagi membaiki jalan yang rosak di kawasan tersebut.

3. Namun gagal. Dan akhirnya kerajaan mengatakan bahawa mereka tiada peruntukan untuk membaiki jalan yang rosak tue.

4. So, apa yang penduduk buat ialah, kumpul duit, beli barang2 yang diperlukan untuk baiki jalan, dan sama2 gotong royong membaiki jalan tersebut.

Pelik kot.

Repair jalan takde duit. Repair benda lain ada duit plak ek?

Contoh ;


Dan pelik kot.

Roadtax mao.
Macam2 cukai mao.
GST mao.
Bayar itu bayar ini mao.
Lesen mao.
Insurans mao.

Tapi repair jalan tak mao?


Roadtax dibayar oleh setiap pemilik kenderaan tau. Sepatutnya jalan2 kampung yang rosak pun kerajaan kena tanggung tau. Disebabkan roadtax tadinya tue. Ingat orang2 bandar je bayar roadtax dan miliki kenderaan? Tak kan? So, kenapa buat diskriminasi lancau macam neh?

Satu lagi. Aku meluat juga. Sesetengah tue. UMNO la. Kalau ketua kampung tue UMNO. Depan rumah dia siap ber TAR dua tiga kali pun takpe. Walaupun jalan tak rosak. Sebab dia UMNO. Boleh suka2 songlap. Tapiiii.. kalau depan rumah orang tue orang pembangkang, g mampos la kau. Walaupun depan rumah orang tue jalan dia rosak.

Nampak tak?

Yang kecik kaki songlap.
Yang besar pun kaki songlap.
Aku harap UMNO mampos. Kalaupun aku mampos dulu sebelum UMNO mampos pun takpe. Yang penting aku nak UMNO mampos. Selagi UMNO tak mampos, bukan hanya negara neh bahkan dunia neh takan aman sebab UMNO antara penyumbang kerosakkan di alam dunia neh.

Eh, sentap la kau wahai orang2 UMNO.

KAH KAH KAH

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...