Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Ahad, 1 Mei 2011

Asri : Anwar patut bersumpah..

Saya tidak bersetuju Dato T bersumpah kerana itu hanya bertujuan mendedahkan keaiban orang lain. Tetapi oleh kerana mereka sudah bersumpah dan menimbulkan buruk sangka kepada pihak yang dituduh, mengapa tidak DSAI (Anwar) bersumpah saja.

NONEJika beliau tidak salah, apa yang hendak dirisaukan? Ya, bukan satu paksaan, atau kewajiban, tetapi dapat menghilangkan sangkaan.

Sumpah bukan semestinya di mahkamah. Sumpah di mahkamah ada babnya. Sumpah luar mahkamah ada babnya. Jika isteri suruh suami sumpah bahawa dia tidak curang, adakah berdosa atau Allah mengghukum jika suami bersumpah dia tidak buat, dan memang dia tidak buat.
Sumpah macam itu dapat menghilangkan perbalahan.

Namun saya nak tegaskan cara politik kita memang sudah jijik dah kotor. Isu aib peribadi cuba dijadikan isu rakyat dan negara. Sangat hina. Jika kita usah layan puak-puak ini pun patut.

Pandangan asri neh elok anwar pertimbangkan dan jangan tolak bulat2. Ini semua soal persepsi. Penyokong pakatan rakyat memang dah terang faham bahawa ini fitnah jijik lagi kotor dari pihak umno untuk menjatuhkan dsai secara keji.

Tapi dsai dan pkr kena faham, di malaysia neh tak semua orang sokong pr. Tak semua orang faham dan boleh detect taktik kotor umno neh. Kebanyakkan dari mereka, golongan atas pagar dan penduduk2 kampung yang taktahu apa2 ditipu hidup2.  Sebab itu kalau dsai rasa dia mampu menjelajah satu malaysia untuk clearkan nama dia, abaikan lah cadangan asri neh.

Kalau agak2 sukar sebab asyik kena kacau ngan polis je, ada baiknya dsai buat bersumpah. Kita bukan nak suruh dsai bersumpah sangat. Benda neh pun cuma org2 bebal je buat. Kalau dsai buat memang reputasi dsai tercemar gak ngan sumpah2 neh. Orang akan mempersoalkan kenapa dsai tak faham ke dalam islam mana ada sumpah2, yang pergi layan rentak eskay tue buat apa. 

So itu antara side effect yang dsai kena tanggung kelak. Tapi fitnah jijik umno memang dah melampau sangat. Kalau agak2 dsai dan family leh sabar dengan semua makian, takpelah sabar je lah. Kalau agak2 tak tahan sangat, kena bersumpah lah untuk menghilangkan keraguan dan persepsi buruk. Masyarakat melayu mmg begitu. Mereka mempercayai sumpah lebih dari Alquran. Sebab kalau nak suruh umno bicarakan kes neh ikut hukum syariah untuk dapatkan keadilan, tunggu sampai mati lah jawabnya. Melainkan dsai bersumpah, mungkin baru dorang proceed untuk bawa kes neh ke mahkamah pula. Macam2 boleh jadi. 

Ameno : Bersumpah atau tidak bersumpah dua2 ada side effect yang sama besar pada dsai..berat mata memandang.. berat lagi bahu yang memikul.. 

Masuk race untuk rebut hadiah blackberry dan ipod touch disini 

Share this

1 Response to " Asri : Anwar patut bersumpah.. "

Sebarang cadangan, kritikan, tempahan iklan dan segala berita boleh je hubungi saya di sini orderonline2010@gmail.com

Segala penulisan di dalam blog ini mewakili pandangan peribadi saya [dan beberapa penulis lain] dan bukan mewakili mana2 parti/pemimpin/ataupun mana2 individu.

Segala komen yang anda tulis di sini tidak menjadi tanggungjawab penulis jika berlaku apa2 perkara kelak. Sendiri komen sendiri tanggung.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...