Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Khamis, 23 Mei 2019

MP Persoalkan Tindakan Kerajaan Diskriminasikan Projek Pembangunan Jalan Di Kawasan Pembangkang..

Wee Ka Siong | Saya baru saja menerima jawapan kepada pertanyaan bertulis mengenai projek pembahagi jalan / median bagi FT050, Jalan Batu Pahat- Ayer Hitam - Kluang dan juga projek menaiktaraf FT01 Jalan Ayer Hitam - Chaah, daripada Parlimen Malaysia.



Apa yang menyedihkan ialah jawapan Menteri Kerja Raya itu dilihat tidak membuat sebarang komitmen terhadap FT050. Cuma tunggu, tunggu dan tunggu kelulusan Menteri Kewangan serta Menteri Hal Ehwal Ekonomi.

Saya masih ingat diantara 10 janji PH kepada warga Parlimen Ayer Hitam yang dibuat oleh Liew Chin Tong jika PH berjaya menawan Putrajaya suatu ketika dahulu ialah untuk membina median Jalan FT050 serta-merta. Sekarang jawatan Menteri Hal Ehwal Ekonomi dan Menteri Kewangan masing-masing dipegang oleh PH iaitu Azmin Ali & Lim Guan Eng. Jadi kenapa janji Chin Tong tidak dilaksanakan? Kelentong lagi ke?

Bagi FT01 pula, Menteri Kerja Raya berpendapat Taraf Perkhidmatan Jalan tersebut (Level of Service, LOS) pada tahap C bermaksud belum sesak, maka ianya tidak perlu dinaiktaraf.

Nampaknya Menteri ini tidak faham konsep LOS. Ini tiada kena mengena dengan kesesakan jalan. Masalah utama FT01 ialah jalan asal tidak dilebarkan dengan sempurna dan permukaan jalan tidak rata, bahu jalan terlalu sempit dan tidak mempunyai ciri-ciri keselamatan.

YB Baru Bian, sepanjang FT01 dari Gemas hingga ke Ayer Hitam sudah pun dinaiktaraf kecuali “stretch” dari Chaah ke Ayer Hitam. Sila berlaku adil kepada warga parlimen Ayer Hitam. Bagi “stretch jalan” yang telah atau sedang dinaiktaraf, LOSnya juga sekitar C, jadi apa justifikasi untuk mewujudkan “missing link” yang tidak dinaiktaraf hanya di kawasan Parlimen saya?.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...