Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Rabu, 22 Mei 2019

Peguam PKR Sekolahkan PAS Dan Penyokongnya.

Latheefa Koya | Apa dah jadi kepada para “pejuang” atau “pendukung” Islam terutamanya dari PAS ni?
Mana pergi keinginan untuk menegakkan keadilan dan menolak kebatilan?

 

 
Saya ingat lagi bila kita masih di bawah Pakatan Rakyat – bersama PAS. Cara kita berbincang, berhujah, berkomunikasi antara sesama lain sangat berhemah. Memang banyak perkara kita berbeza pandangan, tetapi adab dan cara berhujah masih ada etika yang dijaga.

Sekarang, macam-macam dia boleh tuduh – mulut tak berlesen. Tak terfikir – menuduh orang berzina tu adalah haram tanpa bukti. Belum habis berhujah terus dah kondem orang tu samada sesat, kafir , murtad atau terus masuk neraka.

Mana suara mereka ini– bila jelas harta rakyat dicuri & wang berjuta-juta kepunyaan anak-anak yatim disalahgunakan?

Mana kecaman bila terdapat kes orang mati dalam tahanan?

Mana kemarahan apabila kita melihat ada rampasan tanah kepunyaan rakyat oleh orang-orang atasan?

Mana perginya kecaman bila orang ditahan dan dituduh di bawah akta hasutan?

Apa pandangan mereka ini bila ramai orang dinafikan kewarganegaraan walaupun lahir di sini kepada ibu atau bapa warganegara Malaysia?

Mana pembelaan bagi para pekerja-pekerja asing yang ditindas majikan?

Mana pergi suara untuk menolak rasuah?

Berdekad2 PAS telah berjuang menggunakan Islam sebagai platform dan ada satu ketika sanggup bersama dengan DAP dan PKR, serta PSM dan PRM. Walaupun ada perkara-perkara yang tidak dipersetujui tetapi ada banyak lagi perkara yang kita dapat dipersetujui bagi tujuan menolak kerakusan kerajaan BN.

Tetapi mulai 3-4 tahun sebelum GE14 – semua itu sudah berubah.

Tanpa segan mereka ini sekarang hanya tahu menimbulkan perkara-perkara atas sentimen perkauman untuk setiap benda. Mereka berhujah seolah-olah ianya satu prinsip Islam untuk menolak sesuatu perlantikan hanya sebab seseorang itu bukan bangsa Melayu atau Islam.

Tanpa segan mereka ini akan juga meminta orang menolak calon atau keputusan hanya semata-mata atas sebab bangsa atau agama.

Pihak yang sama ini juga membawa pendekatan agama yang ektsremis – siapa yang tidak sehaluan dengan pemikiran mereka – akan terus dikecam sebagai ahli neraka. Jika mereka melihat sesuatu yang mereka tidak puas hati – contoh salam dengan bukan muhrim – fuh! terus dihina, dikecam, dimalukan.

Padahal benda ini bukan satu yang muktamad – ada perbezaan pendapat. Tetapi dalam otak diaorg ini hanya pandangan mereka cukup.

Hari Ibu – ooh haram!
Mengucap selamat Hari Krismas – ooh Haram!
Bersalam dengan bukan Muhrim – ooh haram,
berselfie dengan perempuan bukan muhrim atau tidak bertudung– ooh haram, kalau sembahyang bersama orang Islam yang syiah- ooh haram! 


Berbuka puasa dengan bukan Islam – ooh haram!
Menandatangan perjanjian anti-rasisme – ooh haram,
bersetuju untuk protokol Rome statut ICC – ooh haram!

Malah sanggup pergi berdemo membantah perkara yang pada hakikatnya patut disokong atas prinsip Islam.

Sangat memalukan!

Kalau kamu rasa ini adalah cara kamu boleh menawan hati rakyat untuk memenangi pilihan raya yang akan datang – fikir lagi sekali. Cara ini yang membawa kepada kekalahan BN! Kamu mungkin menang pertempuran-pertempuran kecil (PRK) tetapi belum tentu lagi kamu boleh menang pertembungan yang besar.

Sempena bulan puasa ini- marilah kita bermuhasabah diri sedikit. Fikir dua kali sebelum membuat komen yang makan diri. Tetapi kalau masih berdegil - saya tak leh buat apa- sebab dedak tu amat penting nak sambut raya haha!

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...