Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Khamis, 16 Mei 2019

Cadangan Sekatan Immigresen, Perbaharui Pasport, Lesen, Cukai Jalan Dan Lesen Perniagaan - Untuk Kutip Semula Hutang PTPTN..

POLITIK | Pengerusi PTPTN Wan Saiful Wan Jan berkata antara cadangan yang sedang dipertimbangkan agensi itu bagi mengutip semula pinjaman pendidikan ialah memperkenalkan semula sekatan perjalanan ke luar negara terhadap peminjam engkar.




Beliau berkata demikian ketika memberikan taklimat kepada media.

Selain cadangan sekatan ke luar negara;

👉 Disekat perbaharui pasport

👉 Disekat perbaharui lesen

👉 Disekat perbaharui cukai jalan

👉 Disekat perbaharui lesen perniagaan

Kesemua cadangan-cadangan itu akan melalui proses penilaian dan pertimbangan sebelum diangkat ke kabinet dan dilaksanakan oleh Kementerian Pendidikan.

Perbadanan itu ketika ini sedang menilai beberapa cadangan bagi mengutip pinjaman pendidikan dari peminjam engkar.

Cadangan sekatan ke luar negara adalah cadangan yang diterima dari peminjam yang membayar dengan patuh, kata Wan Saiful lagi. 

Pakatan Harapan sebelum ini berjanji menerusi manifesto pilihanraya ke 14, akan membatalkan larangan sekatan perjalanan ke luar negara bagi peminjam engkar PTPTN dan memberikan tempoh sehingga peminjam bergaji RM4,000 barulah membayar semula pinjaman pendidikan masing-masing.

Bagaimanapun kerajaan hanya melaksanakan cadangan memansuhkan senaraihitam peminjam engkar, manakala cadangan lain gagal dilaksanakan berikutan masalah kewangan.

Jika cadangan sekatan ini diterima, ini bermakna Pakatan Harapan uturn dalam isu PTPTN kurang dari tempoh setahun selepas ia dilaksanakan.   

Di sosmed, rata-rata penyokong pembangkang telah memainkan lagu uturn bagi memerli kenyataan Wan Saiful Wan Jan itu. - 16 Mei 2019.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...