Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Rabu, 15 Mei 2019

13 Mei 'Salah Orang Melayu', Malaysiakini Dikecam Netizens.

LAPORAN | Portal Malaysiakini dikecam netizens bertubi-tubi disebabkan membayangkan peristiwa 13 Mei 1969 yang berlaku pada 50 tahun yang lampau adalah kesalahan orang melayu.



Portal itu juga bertindak menukarkan tajuk artikelnya kerana dibayangkan;



👉 Menimbulkan elemen provokasi

👉 Membiakkan elemen rasis

👉 Menyalahkan kaum melayu yang terperangkap dengan sentimen


Pada awalnya portal itu meletakkan tajuk : Pada 13 Mei 1969 Satu Kampung Cina Diserang.



Namun setelah diserang dan laporan itu dipertikaikan, Malaysiakini kemudiannya menukarkan ia kepada : Gadai Nyawa Selamatkan Jiran Pada 13 Mei 1969.


Selain itu, Malaysiakini juga dipertikaikan kerana menyiarkan ulasan berkaitan 13 Mei 1969 meskipun tidak semuanya berpandukan kepada fakta tepat.



Ini diakui sendiri oleh portal itu apabila Nota Editornya berkata : "Tiada semua faktanya dapat disahkan," dalam laporan tragedi berdarah 13 Mei itu.



Netizens kemudiannya menyerang dan mempersoalkan sikap CEO Malaysiakini, Premesh Chandran yang dianggap tidak bertanggungjawab kerana menyiarkan laporan tanpa disokong fakta sahih.



Selain itu, wartawan yang menulis laporan itu juga diserang oleh netizens.


Identiti dan wajah wartawan itu disebarkan oleh kumpulan itu dan pelbagai kata-kata hinaan dan cacian dilemparkan ke atasnya.



Untuk rekod, Malaysiakini menyiarkan laporan mengenai 13 Mei 1969 bersempena dengan ulangtahun tragedi tersebut yang telah pun memasuki usia 50 tahun.

Dalam perkembangan berkaitan, Malaysiakini juga diambang perhatian apabila berita Bahasa Inggerisnya menyiarkan laporan mahu UiTm dibuka kepada semua namun tidak menyiarkan laporan yang sama dalam Bahasa Malaysia.

Malaysiakini belum lagi mengeluarkan apa-apa kenyataan balas mengenai serangan yang diterima oleh portal itu sejak 2 hari lepas setakat ini. - 15 Mei 2019.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...